آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

تقاضای نامتوازن برای اونس طلا و سکه



سیاست‌های اقتصادی دولت، سفته بازی در بازارهای داخلی را کاهش داده است

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
خواب زمستانی بورس تهران
دیروز، شاخص کل با رشد اندک 76 واحدی (معادل 12/0 درصد) همچنان در کانال 65 هزار واحدی باقی ماند. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات روزانه به سطوح بسیار پایینی رسیدند و نسبت به متوسط حجم و ارزش معاملات طی یک سال اخیر به ترتیب حدود 40و 60 درصد کاهش یافته‌اند. به این ترتیب، عدم شفافیت درخصوص مسائل کلان اقتصادی-سیاسی کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای و ناپایداری قیمت نفت (به‌طور کلی کالاها) موجب انتظار سرمایه‌گذاران شده است.

 

به عبارت دقیق‌تر، رکود نسبی در اقتصاد کشور به بازار سهام نیز منعکس شده و همین موضوع کاهش فعالیت سهامداران را در این بازار رقم زده است. با این حال، قیمت‌ها کاهش قابل توجهی یافته‌اند و نسبت قیمت به درآمد متوسط بازار سهام در حدود پنج مرتبه قرار گرفته است که در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقابله می‌کند.


بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
سیگنال افزایش عرضه در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با قیمت 3 هزار و 465 تومان معامله شد. در شرایطی که ابلاغیه بانک مرکزی به صرافی‌ها موجب کاهش شدید سفته‌بازی در این بازار شده است، آمار اخیر گمرک کل کشور نیز رضایت‌بخش ارزیابی می‌شوند. در این شرایط، ارزش کل صادرات کشور در دی ماه نسبت به آذر حدود صد درصد رشد داشته است.

 

همچنین، ارزش کل صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی در مدت مشابه به ترتیب حدود 250 و 200 درصد رشد داشته‌اند. تمام این موارد نشان می‌دهد نه تنها بحث سفته‌بازی‌ها که عموما باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد کاهش شدیدی یافته‌اند، بلکه عرضه ارز نیز در بازار رشد چشمگیری داشته است؛ بنابراین، کاهش قیمت ارز و ثبات نسبی آن امری طبیعی است که آمار نیز آن را تایید می‌کند. بر این اساس، ثبات نسبی سناریوی محتمل‌تری برای وضعیت فعلی بازار ارز است.

بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
تقاضای ضعیف در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت چهار هزار تومانی با قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در تعطیلی بازار طلای جهانی، قیمت دلار نیز بدون تغییر قیمت معامله شد. بنابراین، بیش از یک ماه است که حباب منفی در بازار سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) پایدار مانده است؛ مهم ترین دلیل این وضعیت نبود تقاضای کافی در این بازار ارزیابی می‌شود.

 

در شرایطی که در بازارهای جهانی نگرانی از اوضاع اقتصادی موجب افزایش تقاضا برای فلز زرد شده است، در بازار داخل تقاضای سکه همچنان پایین است که یکی از دلایل این امر بالا بودن نرخ بهره بانکی است که سفته بازی در بازارهایی مثل سکه را در کشور کاهش داده است (به نظر می‌رسد تقاضا در بازار طلای کشور ما بیشتر مصرفی است تا سرمایه‌گذاری).

بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
تغییر پیش‌بینی‌ها در بازار طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با رشد 2/1درصدی به قیمت 1294 دلار معامله شد و به این ترتیب، رشد حدود 9 درصدی را از ابتدای سال 2015 به ثبت رساند. افزایش تقاضای فصلی در چین و نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی مهم‌ترین عوامل این رشد محسوب می‌شوند. در این شرایط، موسسات مختلف پیش‌بینی‌های خود را برای سال 2015 تغییر داده‌اند؛ در این میان، گلدمن ساکس در پیش‌بینی جدید خود متوسط قیمت طلا را از 1200 دلار به 1262 دلار افزایش داد.

 

شرکت سرمایه‌گذاری کانادایی TD Securities نیز قیمت طلا را برای سه ماه چهارم سال جاری 1300 دلار برآورد کرد. بانک جهانی کاهش قیمت طلا را به علت فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین عدم کاهش شدید رشد اقتصادی چین (بزرگ‌ترین واردکننده طلا) پیش‌بینی کرده است (قیمت متوسط در سال جاری 1240 دلار).

بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
بازگشت «تسه»ها به زیر 80 هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با افت 3درصدی به قیمت 79 هزار و 778 تومان معامله شدند. به این ترتیب بار دیگر در کمتر از 80 هزار تومان معامله شدند. گرچه اخباری مبنی بر رشد آمار خرید و فروش مسکن در دی ماه نسبت به دی سال گذشته ارائه شده بود، اما این به معنای رونق نسبی بازار مسکن بوده است.

 

به گفته کارشناسان، سال گذشته میزان معاملات مسکن بسیار ضعیف بوده است و رشد فعلی نسبت به سال گذشته بیانگر بازگشت رونق به این بازار نیست، بلکه تنها برخی افراد با توجه به ثبات نسبی قیمت مسکن طی یک سال اخیر، اقدام به خرید کرده‌اند. بر این اساس، همچنان تقاضای اوراق تسهیلات مسکن کمتر از عرضه است که اجازه رشد پایدار قیمت‌ها را برای «تسه»ها نمی‌دهد و حول سطح 80 هزار تومانی نوسان می‌کند.

بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
بازگشت نفت به مسیر نزولی
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4/6 درصدی به قیمت 6/45 دلار معامله شد. این در شرایطی بود که درگذشت شاه‌عبدالله، پادشاه عربستان، موجب افزایش اندک قیمت نفت شده بود. علت این امر، برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر سیاست‌های وزارت نفت عربستان (درخصوص عدم کاهش عرضه نفت) بود؛ اما همان‌طور که اشاره شده بود فردمحور نبودن سیاست‌های نفتی سعودی‌ها، واقعیت دیگری را نشان می‌داد. ابقای النعیمی به‌عنوان وزیر نفت این کشور گواهی بر این ادعا است. بنابراین، تولیدکنندگان نفت همچنان سیاست خود مبنی بر تولید بیشتر و حفظ سهم بازار را ادامه می‌دهند؛ در نتیجه تنها عواملی که می‌توانند از مازاد عرضه نفت بکاهند، افزایش تقاضا (شانس پایین با توجه به کاهش پیش‌بینی‌های رشد اقتصاد جهانی) یا کاهش عرضه نفت‌های غیرمتعارف (تداوم کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا) خواهند بود.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------