آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

جزئیات مصادره اموال گازی ایران در اروپا



اخبار,اخبار اقتصادی ,اموال گازی ایران در اروپا

 

با گذشت بیش از یکسال از تعلیق تنها کارخانه تولید LNG ایران در عسلویه، یک مسئول نفتی گفت: یک شرکت آلمانی با وجود دریافت پول برخی از تجهیزات این کارخانه LNG را مصادره کرده است.

به گزارش مهر جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی با پیشی گرفتن از کشورهایی همچون روسیه، قطر، ترکمنستان و آمریکا بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است.

با گذشت بیش از یکسال از صدور دستور توقف عملیات اجرایی و ساخت تنها کارخانه تولید LNG ایران در بندر عسلویه، شرکت ملی صادرات گاز از مصادره برخی از کالا و تجهیزات مایع سازی گاز تنها پروژه تولید LNG ایران در اروپا خبر داده است.

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در تشریح مهمترین دلایل توقف ساخت تنها طرح تولید LNG ایران در عسلویه، گفت: قرارداد ساخت تجهیزات بخش مایع سازی گاز این پروژه تولید LNG به یک شرکت آلمانی واگذار شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حتی بخشی از پول و منابع مالی برای ساخت این تجهیزات به این شرکت آلمانی پرداخت شده است، افزود: با این وجود، این شرکت آلمانی به دلیل شرایط تحریم از تحویل این تجهیزات که ساخت آنها هم به پایان رسیده است، خودداری می کند.

کاملی با تاکید بر اینکه برای تحویل این تجهیزات کلیدی کارخانه ایران ال.ان.جی نیاز به اخذ مجوز از اتحادیه اروپا است، اظهار داشت: این تجهیزات مایع سازی گاز انحصاری بوده و به استثنای چند شرکت آلمانی و آمریکایی کشور دیگری از فنآوری ساخت این تجهیزات برخوردار نیست.

جزئیات تعلیق احداث تنها کارخانه تولید LNG ایران
در شرایط فعلی قطر با تولید ۷۷ میلیون تن LNG و با استفاده از گازهای ترش پارس جنوبی به عنوان خوراک این واحدها عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده LNG جهان را یدک می کشد.

در طول فعالیت دولت نهم عملیات ساخت اولین طرح تولید LNG ایران آغاز شد و در حالی که شرکت هایی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس و چند شرکت چند ملیتی از طرح ساخت کارخانه های تولید LNG در عسلویه یکی پس از دیگری کناره گیری می کردند تا پایان فعالیت دولت دهم پیشرفت ساخت تنها طرح تولید LNG ایران از مرز ۵۰ درصد عبور کرد.

به عبارت دیگر پس از توقف ۶ طرح ساخت کارخانه های تولید LNG در فازهای پارس جنوبی، گلشن، فردوس، پارس شمالی و قشم، کارخانه ایران ال. ان. جی تنها پروژه فعال ایران برای حضور در تجارت جهانی گاز مایع شده، بود.

با این وجود، سال گذشته و همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، عملیات اجرایی این طرح گازی در حالی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد که فاز اول نخستین کارخانه تولید LNG ایران شامل نیروگاه ۱۱۰۰ مگاواتی، مخازن ذخیره سازی LNG و LPG و اسکله های دریایی و فراساحلی آماده راه اندازی و بهره برداری شده بود.

این در حالی است که پیش بینی می شود با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال. ان. جی امکان تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن ال. ان. جی فراهم می شود که در این صورت، روزانه بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد در طول یکسال از مرز 7 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

ورود ایران به بازار LNG ممنوع شد؟
همزمان با پیچیده شدن برخی از قراردادهای گازی ایران با کشورهایی همچون ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی و تعلیق شدن برخی از خطوط لوله صادرات گاز ایران همچون ایران-عراق، سوریه و لبنان، ساخت تنها کارخانه تولید LNG کشور هم از سال گذشته به حالت تعلیق درآمد.

بر این اساس، با وجود غیبت ایران در بازار جهانی LNG، برخی از کشورهای آفریقایی همچون مصر، کنگو، آنگولا، موزامبیک و اخیرا گینه در کنار استرالیا، روسیه، قطر، الجزایر و ترنیداد و توباگو به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان پیوسته اند.

نرسی قربان، کارشناس بازار جهانی گاز درباره حضور ایران در بازار جهانی LNG، گفت: همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت، بازارهای LNG جهان هم تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تمامی قراردادهای فروش LNG و یا قیمت گذاری گاز مای شده تابع قیمت نفت به ویژه قیمت نفت جی. سی. سی ژاپن منعقد می شوند، اظهار داشت: از این رو در کنار نفت خام و فرآورده های نفتی، بازار LNG با کاهش قیمت ها دست به گریبان شده است.

قربان درباره ضرورت حضور ایران در بازار جهانی LNG هم گفت: اگر تحریم ها تعلیق شود و با مشکلات کمبود منابع مالی هم روبرو نباشیم، ایران نباید وارد بازار جهانی LNG شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه ساختارهای بازار LNG، فاینانس و حمل و نقل گاز مایع شده تفاوت های قابل توجهی با بازار نفت و فرآورده های نفتی دارد، افزود: علاوه بر این، هم اکنون بخش عمده بازار جهانی LNG توسط کشورهایی همچون قطر، استرالیا و حتی کشورهای آفریقایی تامین شده و بازاری برای ایران برای جذب مشتری و فروش LNG باقی نمانده است.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------