آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

تشکیل بازارسیاه بنزین 400 تومانی درجایگاه‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی , بازارسیاه بنزین

 

طرح ابطال سهمیه بنزین 400 تومانی در حالی از اول بهمن ماه اجرایی می‌شود که جایگاه‌های سوخت این روزها شاهد به راه افتادن بازار سیاه سهمیه‌های بنزین 400 تومانی است.

به گزارش مهر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک اقدام خلق‌الساعه تصمیم گرفته است تا از چهار روز آینده با حذف بنزین 400 تومانی این فرآورده پرطرفدار نفتی را به صورت دو نرخی در جایگاه‌های سوخت عرضه کند.

آمارهای رسمی نشان می دهد هم اکنون حدود 500 میلیون لیتر بنزین با قیمت 400 تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت مردم ذخیره سازی شده است که در راستای حذف بنزین 400 تومانی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وعده داده است تا هر یک لیتر بنزین 400 تومانی در صورت یک نوبت سوخت گیری به دو لیتر بنزین 700 تومانی تبدیل شود.

با این وجود، بسیاری از دارندگان ذخیره بنزین 400 تومانی چندان به این وعده دولتی دل خوش نکرده‌اند و در حاشیه برخی از جایگاه‌های سوخت، بنزین 400 تومانی خود را با قیمت‌هایی بین 700 تا 900 تومان به مردم می فروشند.

به راه افتادن بازارهای سیاه بنزین 400 تومانی در حاشیه برخی از جایگاه‌های سوخت به ویزه در جنوب شهر تهران در حالی کلید خورده است که با افزایش فروش بنزین 400 تومانی به میزان قابل توجهی از فروش بنزین آزاد با قیمت 1000 تومانی این جایگاه‌ها کاسته شده است.

قیمت بنزین در بازار سیاه ؛ 700 تا 900 تومان
بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر با بیان اینکه به طور میانگین در هفته پایانی هر ماه با مصرف ذخیره بنزین 700 تومانی میزان فروش بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت کشور افزایش می‌یابد، گفت: با اعلام ابطال سهمیه‌های بنزین 400 تومانی عملا فروش بنزین با قیمت‌های 700 تا 900 تومان در جایگاه‌ها افزایش یافته است.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور با اعلام اینکه دارندگان سهمیه بنزین 400 تومانی در حاشیه جایگاه‌های سهمیه خود را با قیمت بین 700 تا 900 تومان به متقاضیان خرید بنزین می‌فروشند، تصریح کرد: قطعا فروش بنزین سهمیه ای جرم نیست و نمی توان بنزین فروشی را جرم تلقی کرد.

وی با اشاره به افزایش خرید و فروش بنزین 400 تومانی در بازارهای سیاه در جایگاه‌های سوخت جنوب و شرق شهر تهران بیش از سایر نقاط است، اظهارداشت: شرکت ملی پخش نفتی وعده داده تا هر لیتر بنزین 400 تومانی را به دو لتیر بنزین 700 تومانی تبدیل کند اما این وعده هم منجر به شکل گیری بازارهای سیاه و خرید و فروش سهمیه های بنزین 400 تومانی نشده است.

برنامه جدید حذف بنزین 700 تومانی
به گزارش مهر، با سقوط آزاد قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی و مطابق با قانون هدفمندی یارانه‌ها که قیمت‌ها باید تا 90 درصد فوب خلیج فارس افزایش یابد، دولت تدبیر و امید عملا نمی‌تواند برای سال آینده بهای بنزین را افزایش دهد.

از این رو، یکی از سیاست‌های کلان دولت برای افزایش درآمدهای خود فروش بنزین بیشتر با قیمت‌های آزاد به مردم است به طوری که تاکنون با ابطال و یا تبدیل سهمیه‌های ویژه به سهمیه عادی بنزین حدود هفت میلیون کارت هوشمند سوخت و به زودی ساماندهی سهمیه بنزین وانت بارها عملا ذخیره بنزین 700 تومانی کارت ها کاهش می‌یابد.

با ساماندهی و ابطال کارت های هوشمند سوخت و کاهش سهمیه بنزین ذخیره سازی شده عملا گرایش مردم به خرید بنزین آزاد 1000 و 1100 تومانی افزایش می یابد که این طرح می‌تواند درآمدهای بنزینی دولت را افزایش دهد.

از سوی دیگر، با ابطال و تعیین تاریخ مصرف برای ذخیره بنزین 400 تومانی عملا آن دسته از کارت‌هایی که بهمن ماه یک بار مورد سوخت گیری قرار نگیرد، نه تنها ذخیره بنزین 400 تومانی بلکه ذخیره بنزین 700 تومانی خود را هم از دست می‌دهند.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------