درآمد نفتی امسال کشور چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات نفتی ایران

 

ایران و 1+5 در نوامبر 2013 میلادی توافق موقتی را حاصل کردند که راه را برای حل و فصل نهایی بن بست یک دهه ای درباره برنامه هسته ای ایران همواره کنند.

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که انتظار می‌رود درآمد صادرات نفتی ایران در سال 2015 میلادی بدون حصول توافق هسته‌ای جامع با 1+5 به 23 میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسنا، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود به برندگان و بازندگان کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: سیاست برای ایران به اندازه قیمت نفت حائز اهمیت است.

بانک جهانی افزود: اگر توافق هسته ای با گروه 1+5 حاصل شود و تحریمهای نفتی لغو شوند انتظار می‌رود صادرات نفت ایران تا سال 2017 میلادی به سطح قبل از تحریمها بازگردد.

صادرات نفت ایران در سال 2011 میلادی حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز بود این درحالی است که اخیرا صندوق بین‌المللی پول طی برآوردی اعلام کرد متوسط صادرات نفت ایران در سال 2014 روزانه یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالیست که صادرات نفت ایران در سال گذشته نسبت به 2013 روزانه 90 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران و 1+5 در نوامبر 2013 میلادی توافق موقتی را حاصل کردند که راه را برای حل و فصل نهایی بن بست یک دهه ای درباره برنامه هسته ای ایران همواره کنند.

طرفین پس از دو دوره تمدید گفتگوها هنوز نتوانسته اند به توافق نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات تا 30 ژوئن 2015 تمدید شده است.

بانک جهانی می‌گوید از آنجا که نفت حدود 80 درصد درآمد صادرات ایران و 50 الی 60 درصد درآمدهای دولت ایران را تشکیل می‌دهد، تحت این سناریو اقتصاد ایران رشد خواهد کرد.

اما در صورت عدم توافق، کاهش بهای نفت به معنی کاهش 60 درصدی درآمد سالانه ایران و رسیدن آن از 120 میلیارد در سال 2011 به 23 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 2015 است.

تحت این شرایط انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ایران 20 درصد کاهش یافته و رشد تولید ناخالص داخلی از 1.5 درصد در سال گذشته به صفر برسد و اقتصاد ایران به انقباض خود ادامه خواهد داد.

این امر باعث فشار روی تورم، بیکاری، کسری بودجه سالانه و قیمت ارز خواهد شد.

به رغم این گزارش بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پیش بینی خوشبینانه تری درباره اقتصاد ایران در سال جاری دارد.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------