آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تکلیف کارمزدها مشخص نشد/ 900 میلیاردی که از جیب مردم پرداخت می‌شود!



اخبار,اخبار اقتصادی , دریافت کارمزد

با وجود اینکه تابستان امسال به دلیل بالا گرفتن اعتراضات، تصمیم‌گیری درباره پرداخت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت خوان به شورای پول و اعتبار سپرده شد اما تا امروز این شورا موضوع را معلق نگه داشته است.

به گزارش تابناک، با وجود اینکه تابستان امسال به دلیل بالا گرفتن اعتراضات، تصمیم‌گیری درباره پرداخت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت خوان به شورای پول و اعتبار سپرده شد اما تا امروز این شورا موضوع را معلق نگه داشته، این درحالی است که شرکت‌های نگهدارنده دستگاه‌ها معتقدند در حال حاضر 106 تومان به هر تراکنش یارانه می‌دهند.

نگهداری 3.2 میلیون دستگاه پوز در کشور
ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این باره گفت: ما برای نگهداری شبکه پرداخت سالانه بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد‌تومان کم داریم. ما ۳ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار pos در کشور نگهداری می‌کنیم. این شبکه برای بانک‌ها نیست برای شرکت‌های psp است که برای نگهداری این شبکه پول کم دارند که در ‌‌نهایت به سراغ بانک‌ها می‌روند تا هزینه‌های خود را تامین کنند. بانک پول خود را از کجا باید تامین کند که به این شرکت psp بدهد؟ بانک سود خود را کم نمی‌کند، نرخ تسهیلات خود را بالا‌تر می‌برد.

 

در شرایط فعلی، بانک‌های دولتی ما اضافه‌برداشت از بانک‌مرکزی دارند تا بتوانند پول psp را بدهند؛ اضافه برداشت بانک‌مرکزی یعنی اینکه ما از جیب ۷۸‌میلیون‌نفر پول چاپ کردیم، تورم ایجاد شده و ارزش پول شما کم شده است تا آن ۴۰۰‌میلیارد برای این‌ها تامین ‌شود؛ یعنی بانک‌مرکزی مفت و بدون پشتوانه باید اسکناس چاپ کند به خاطر یک میلیون‌ و ۷۰۰ هزار پذیره که حاضر نیستند به خاطر یک تراکنش 100 تا تک‌تومانی بدهند.

106 تومان کسری
او همچنین اضافه می‌کند: قیمت تمام‌شده هر تراکنش روی pos با سود آن برای ما ۳۴۰‌تومان تمام می‌شود، اگر سود آن را در نظر نگیرید، ۲۱۶‌تومان خواهد شد. بانک‌ها همین الان حدود ۱۰۶‌تومان سوبسید به شرکت‌های psp می‌دهند. فاصله بین این ۲۱۶‌تومان و ۱۰۶‌تومان را باید از کجا تامین کنیم؟ یا باید از بانک‌ها اضافه‌تر پول بگیریم که به اضافه‌برداشت آن‌ها از بانک‌مرکزی منجر می‌شود یا باید از منبع دیگری تامین شود.

 

ما می‌خواهیم صد‌تومان از مغازه‌داران بگیریم و مابقی را بانک‌ها تامین کنند. بیشتر صادر‌کنندگان کارت‌های بانکی، بانک‌های دولتی هستند که الان با مشکل منابع روبه‌رو هستند و سود هم نمی‌دهند. سود بانک دولتی در جیب چه کسی می‌رود اما من الان می‌خواهم بگویم که سود بانک، دولتی پول ملت است. آیا ۷۸‌میلیون‌نفر در این مملکت حاضر هستند که به یک‌میلیون و۷۰۰هزار‌نفر سوبسید بدهند؟

حذف کارمزد برای فرهنگ‌سازی بود
از زمان ورود دستگاه های کارت خوان به فروشگاه های کشور یعنی سال 82، شرکت های psp یا همان دارندگان دستگاه پوز بحث اخذ کارمزد از تراکنش های انجام شده را مطرح کردند.

در آن زمان مسئولان وقت نظام بانکی به منظور ایجاد فرهنگ استفاده از این دستگاه‌ها تصمیم به حذف کارمزد را گرفتند اما این تصمیم به مفهوم رایگان بودن خدمات ارایه شده نبود. دستگاه‌هایی که حالا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان قیمت دارند و برای این پایداری شبکه پرداختی سالانه ۹۰۰ میلیاردتومان پول نیاز است.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------