سهام عدالت تا پایان 94 آزاد نمی‌شود



اخبار,اخبار اقتصادی,سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: بنابراین واگذاری 216 شرکت در سال جاری نشان می‌دهد که مقداری از تکلیف سازمان خصوصی‌سازی به جا مانده و این سازمان در انجام تکالیف خود با عقب‌ماندگی مواجه شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، عملکرد این سازمان را تشریح کرد و در خصوص آخرین وضعیت آزاد‌سازی سهام عدالت و نیز برگزاری مزایده استقلال و پرسپولیس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، میر علی اشرف عبدالله پورحسینی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست در خصوص آخرین وضعیت آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: در سال 1393 اقدامات سنگینی در وزارت اقتصاد در خصوص سهام عدالت انجام شد که در نهایت پیش‌نویس لایحه سهام عدالت از وزارت اقتصاد تقدیم به دولت شده و در نوبت طرح در هیات وزیران قرار دارد، لذا دولت و مجلس به دنبال این هستند که نحوه‌ی آزاد‌سازی سهام عدالت را مشخص کنند.

وی افزود: سهام عدالت از سال 1385 آغاز شده و مقرر شد سهامی که به مشمولین اختصاص می‌یابد از محل سود سهام ظرف مدت 10 سال تسویه شود.لذا این مدت در پایان سال آینده به اتمام می‌رسد. بنابراین تا پایان دوره مقرر 14 ماه فرصت داریم که از محل سود سهام آزاد‌سازی را انجام دهیم.

پوری حسینی خاطر‌ نشان کرد: این در حالی است که اگر زودتر از 10 سال ثمن معامله از محل سود پرداخت می‌شد امکان آزاد‌سازی نیز فراهم بود، ولی تاکنون 30 درصد از ثمن معامله پرداخت شده و تا پایان سال حدود 34 درصد از این مبلغ دریافت می‌شود، لذا مردم باید تا پایان 1394 منتظر آزاد‌سازی سهام عدالت بمانند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: این در حالی است که لایحه آزاد‌سازی سهام عدالت از سوی وزارت اقتصاد به دولت تقدیم شده و اقدامات لازم برای مطرح شدن در هیات وزیران انجام شده است که امیدواریم طی چند هفته آینده این طرح در هیات وزیران به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شود.

وی در خصوص طرح تحقیق و تفحص درباره‌ی سهام عدالت در مجلس گفت: نمایندگان مجلس بیشتر نگران عملکرد اعضای هیات مدیره منتخب سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند. این در حالی است که طرح تحقیق و تفحص یک فرصت بوده و دولت از این طرح استقبال کرده است، زیرا اگر این طرح بتواند به ابهامات پاسخ دهد طرح مناسبی است.

پخش زنده بخشی از مراسم مزایده سرخ آبی‌ها

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: کاری که طی سال‌های گذشته برای واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به جهت سنگینی انجام نشده بود در سال جاری انجام شد و اگهی مزایده این شرکت منتشر شد. به‌طوری که در روز 27 بهمن‌ماه مزایده این باشگاه برگزار می‌شود.

پوری حسینی تاکید کرد: متقاضیان تنها تا پایان ساعت اداری روز یکشنبه 26 بهمن‌ماه فرصت دارند درخواست خود را طبق شرایط اعلام شده به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند.

وی در خصوص پخش زنده مراسم برگزاری مزایده گفت: پخش زنده مراسم مزایده سرخ آبی‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا مشکلی به لحاظ مقرراتی وجود دارد که مانع از این می‌شود تمام جلسه مزایده به صورت زنده پخش شود، زیرا هیات واگذاری برای خریداران این دو باشگاه اهلیت تعیین کرده و تشخیص اهلیت خریداران بعد از شرکت در مزایده مشخص می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: بنابراین طبق مقررات ابتدا متقاضیان در مزایده شرکت کرده و اگر جزو سه نفر اول باشند استعلام‌ها در خصوص آنها انجام می‌شود تا اهلیت آنها تایید شود به همین دلیل نمی‌توانیم به صورت مستقیم اعلام کنیم برنده مزایده چه کسی است، لذا برای حفظ حرمت کسانی که در مزایده شرکت می‌کنند تنها بخشی از جلسه را پخش می‌کنیم.

بدانم هم نمی‌گویم!
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تاکنون چند متقاضی برای خرید سرخ آبی‌ها درخواست خود را ارائه کرده‌اند، گفت: تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه هیچ احدی از این پاسخ اطلاع نخواهد داشت، زیرا مقرراتی برای مزایده‌ها برقرار شده است تا هیچ شخصی حتی من رییس حق ندارند بدانم پاکتی از سوی متقاضیان دریافت شده است یا نه. علاوه بر این‌که اعضای هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز مجاز نیستند تا تعداد متقاضیان را اعلام کنند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: بنابراین اگر نام متقاضیان را هم بدانیم نخواهیم گفت، زیرا خلاف مقررات است، لذا از رسانه‌ها درخواست می‌کنم نه این سوال این را مطرح کنند و نه به آن دامن زنند زیرا این سوال تا ساعت 14 بی‌پاسخ خواهد ماند و اگر غیر از این باشد ممکن است متقاضیان در جهت حذف یکدیگر اقدام کنند. لذا از متقضایان درخواست می‌شود به اندازه‌ای که تصور می‌کنند این دو باشگاه ارزندگی دارند قیمت مورد نظر خود را اعلام کنند.

واگذاری 136 هزار میلیارد تومان طی 12 سال
وی در ادامه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی را مورد توجه قرار داد و گفت: از زمان تاسیس سازمان خصوصی‌سازی یعنی از خرداد‌ماه سال 1380 تاکنون مجموع ارزش واگذاری‌ها به 136 هزار میلیارد تومان رسیده است که از این رقم حدود 36 درصد در دولت یازدهم واگذار و 95 هزار میلیارد تومان در طول 12.5 سال گذشته واگذار شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: از 136 هزار میلیارد تومان واگذار شده 76 هزار میلیارد تومان از طریق عرضه سهام و رقابت و 59 هزار میلیارد تومان بدون رقابت واگذار شده است. به‌طوری که از مبلغ 59 هزار میلیارد تومان، 29 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان به سهام عدالت تخصیص یافته است.

عقب‌ماندگی سازمان خصوصی‌سازی در سال 93
پورحسینی با بیان این‌که طبق ماده 14 اصل 44 قانون اساسی سال 1393 سال پایانی واگذاری‌ها عنوان شده است، ادامه داد: طبق قانون باید شرکت‌های گروه یک و دو در سال 1393 واگذار شود، ولی روند به گونه‌ای بود که موفق نشدیم در سال 1393 وظایف خود را به اتمام برسانیم

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: بنابراین واگذاری 216 شرکت در سال جاری نشان می‌دهد که مقداری از تکلیف سازمان خصوصی‌سازی به جا مانده و این سازمان در انجام تکالیف خود با عقب‌ماندگی مواجه شده است.

آخرین وضعیت شرکت‌های قابل واگذاری
وی به آخرین وضعیت شرکت‌های واگذار نشده اشاره کرد و گفت: از 216 شرکتی که باید در سال جاری واگذار می‌شد با وجود همه ناملایماتی که بخشی از آن به شرایط خاص بازار سرمایه بر می‌گردد اقدامات واگذاری برای 132 شرکت به طور کامل انجام شد، به‌طوری که تکلیف 132 شرکت از نظر خروج از لیست، انحلال و قیمت‌گذاری مشخص شد. به‌طوری که هم‌اکنون 31 شرکت در حال قیمت‌گذاری هستند. بنابراین با احتساب 31 شرکت سازمان خصوصی‌سازی توانسته است در 163 شرکت وظایف خود را انجام دهد.

پوری حسینی ادامه داد: همچنین در این میان 27 شرکت در حال اصلاح ساختار بوده و تا اصلاح ساختار نشوند امکان واگذاری نمی‌یابند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال در اوایل سال جاری اقدام به فروش نیروگاه‌ها به بخش خصوصی کردیم، ولی مقرر شده است تا نیروگاه‌ها در قالب شرکت و شخصیت حقوقی واگذار شوند که در این راستا وزارت نیرو مشغول است تا نیروگاه‌ها را به شرکت تبدیل کند.

وی خاطر‌ نشان کرد: علاوه بر این در خصوص 17 شرکت دیگر مشکل تفکیک وظایف حاکمیتی به وجود آمد و تا مشکل تفکیک وظایف این شرکت‌ها برطرف نشود، امکان واگذاری آن وجود ندارد.

به گفته پوری حسینی از 17 شرکتی که مشکل تفکیک وظایف دارند 9 شرکت از زیرمجموعه وزارت نفت بوده و 4 شرکت از زیرمجموعه وزارت صنعت و چهار شرکت دیگر از سایر وزارتخانه‌ها هستند.

وی عنوان کرد: همچنین 10 شرکت باقی‌مانده به دلیل اختلاف با یکی از طلب‌کاران دولت واگذار نشده است که سازمان خصوصی‌سازی مشغول تهیه مدارک لازم بوده تا سهام آنها واگذار شود.

کاهش واگذاری‌ها به دلیل فضای بورس
رییس سازمان خصوصی‌سازی ضمن اظهار امیدواری از این‌که سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال بتواند وظایف خود را انجام دهد، عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به دلیل فضای رکودی که در بازار سرمایه وجود داشت توفیق چندانی در عرضه‌های خود پیدا نکرد و از 30 هزار میلیارد تومان تکلیفی تنها توانست سه هزار میلیارد تومان را به فروش برساند که این موضوع باعث کاهش آمار واگذاری‌های سازمان‌های خصوصی‌سازی شد.

پوری حسینی در خصوص عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در شرایط رکودی بورس توضیح داد: در صورتی که میزان شاخص کل بورس و واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل بوده است مشخص می‌شود که آیا واگذاری‌های این سازمان دلیل افت شاخص بورس بوده و یا افت بورس دلیل دیگری داشته است؟

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت‌هایی که در بورس نیستند به روش ارزش شاخص داخلی قیمت‌گذاری می‌کند و این میزان با ارزش واقعی شرکت تناسب معناداری ندارد به همین دلیل یکی از دلایل استقبال از عرضه سازمان خصوصی‌سازی این است که بعضا قیمت‌های بالایی اعلام می‌شود.

تحقق 90 درصد وظایف سازمان
معاون وزیر اقتصاد در ادامه این نشست به درآمدهای سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری حدود 85 تا 90 درصد وظایف بودجه‌ای سازمان از نظر واریز به خزانه انجام می‌شود. زیرا بودجه با برنامه واگذاری همان سال ارتباط مستقیمی نداشته و سازمان خصوصی‌سازی علی‌رغم واگذاری سه هزار میلیارد تومانی می‌تواند بودجه خود را محقق کند. لذا از نظر تعهدات بودجه‌ای می‌توانیم حدود 90 درصد وظایف بودجه‌ای خود را محقق کنیم.

خصولتی‌ها رشد کرده است
پوری حسینی در خصوص ورود خصولتی‌ها به واگذاری سهام شرکت‌ها گفت: خصوصی‌سازی جزو ضروریات برون‌رفت اقتصاد دولتی ایران است و یک اصل و ضرورت برای برون‌رفت از اقتصاد مریض دولتی است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: اما این‌که در این میان گفته می‌شود خصولتی‌ها رشد کرده‌اند درست است به‌طوری که خصولتی‌ها درصد زیادی از واگذاری‌های گذشته را به خود اختصاص داده‌اند اما از صاحبنظران درخواست می‌شود ضمن ارائه‌ی انتقاد، رهنمودهایی نیز ارائه دهند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر روند عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به شدت به نفع بخش خصوصی واقعی است. به طوری که به جرات می‌توان گفت نزدیک 90 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

پوری حسینی یادآور شد: سازمان خصوصی سازی مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی واقعی در نظر گرفته و اعلام می‌کند که اگر خریداران سهام از بخش خصوصی واقعی باشند اقساط آنها پلکانی دریافت شده و یا تخفیف‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود با این حال بخش خصوصی صرفا با حمایت خصوصی‌سازی تقویت نشده و برای تقویت و رشد خود به ابزار جداگانه‌ای نیاز دارد.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی در توانمندی بخش خصوصی می‌تواند موثر باشد و امیدواریم در فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور ابزارهای لازم برای توانمندسازی بخش خصوصی واقعی ایجاد شود، اما متاسفانه فلش‌ها برخلاف جهت این خواسته است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از ورود خصولتی‌ها به سهام سرخابی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: طبق تصویب مجلس، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی حق ندارند بیش از 40 درصد را خریداری کنند، لذا اگر نهاد عمومی غیردولتی بخواهد در مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شرکت کنند، باید ابتدا کنسرسیوم تشکیل داده و از این طریق اقدام به خرید کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که حضور خصولتی‌ها را در مزایده منع کند. این در حالی است که برای مزایده سرخابی‌ها و نیز سایر مزایده‌ها نهایت امنیت و دقت انجام می‌شود و خریداران سهام این دو باشگاه باید از حاشیه دور بوده و سعی نکنند رقبای خود را با اتهام‌زنی از بین ببرند.

بدهی خریدار پست بانک تهاتر شد
پوری حسینی در خصوص بدهی خریدار سهام بلوکی پست بانک توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی وارد بررسی اهلیت خریداران بورس نمی‌شود، زیرا زمانی که سهامی در بورس معامله می‌شود اهلیت متقاضیان بررسی می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: در این میان خریدار سهام پست بانک نیز به سازمان خصوصی‌سازی بابت خرید نیروگاه بدهکار بوده، اما در آگهی عرضه پست بانک تصریح شده بود که بدهکاران بانکی به جز بدهکاران نیروگاه‌های برق نمی‌توانند سهام این شرکت را خریداری کنند.

وی ادامه داد: لذا با اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اجازه تهاتر توسط مجلس، 2500 میلیارد تومان به خریداران وزارت نیرو اختصاص پیدا کرد و خریدار پنج بلوک پنج درصدی پست بانک بدهی خود را با طلب از دولت تهاتر کرد. لذا در حال حاضر خریدار این سهم هیچ بدهی نداشته و هیچ تخلفی از مقررات انجام نشده است و خریدار جزو خوش‌نام‌ترین خریداران سازمان خصوصی‌سازی است.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------