كسي حاضر به انصراف است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

برخي نمايندگان مجلس از ارايه طرحي براي بازنگري در حذف پردرآمدها از فهرست يارانه‌بگيران خبر داده‌اند

 ممكن است همين روزها پيامكي با اين مضمون به شماره شما ارسال شود.  شما واجد شرايط دريافت يارانه نيستيد. حس و حال شما و آنهايي كه مخاطب اين پيامك هستند، چه خواهد بود؟  بيش از ۹۰ درصد جمعيت ايران يارانه مي‌گيرند.

 

به ازاي هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان. اگر اسفند ماه آخرين ماه پرداخت يارانه‌هاي فراگير باشد، هر يارانه‌بگير دو ميليون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان از دولت دريافت كرده است تا بتواند بر افزايش قيمت ناشي از رشد بهاي حامل‌هاي انرژي غلبه كند.

 

  ميزان يارانه دريافتي ايرانيان در سال‌هاي گذشته هيچ افزايشي نداشته اما نرخ تورم در سال‌هاي اخير آن قدر افزايش يافته است تا به پوچ شدن ارزش يارانه پرداختي به مردم منجر شود. در حالي هر ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر ايراني يارانه پرداخت شد كه كمبود اعتبارات سبب شد بودجه عمراني كشور در سال‌هاي اخير كاهشي قابل توجه را تجربه كند. بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در سال آينده احتمالا بين ۹ تا ۱۰ ميليون نفر از ايرانيان مخاطب پيامكي كه در ابتداي متن بدان اشاره شد، خواهند بود.

 

آيا مردم از اين اقدام راضي خواهند بود؟ يارانه‌ها چه ميزان از بار هزينه‌اي خانوارهاي ايراني را بر دوش مي‌كشند؟ در اين ميان اشاره به اين نكته ضروري است كه مصوبه يارانه‌اي كميسيون تلفيق مخالفاني در بهارستان نيز دارد. برخي نمايندگان مجلس درصدد تغيير مصوبه هستند و اعلام كرده‌اند پيشنهادات‌شان را در صحن علني مجلس مطرح خواهند كرد.


 ما مخالفيم
 مخالفان قطع يارانه تنها در جنوب شهر تهران و مناطق محروم‌تر و ارزان‌تر زندگي نمي‌كنند. وقتي ۹۷ درصد جمعيت كشوري يارانه مي‌گيرند بدان معناست كه جمعيتي كه خود را مستحق دريافت يارانه مي‌دانند هم در شوش ساكنند و هم در نياوران. هم در خانه‌هاي متري ٢٠ ميليون توماني شمال تهران زندگي مي‌كنند و هم در خانه‌هاي كمتر از متري يك ميليون تومان در دروازه‌غار و پاكدشت.

 

هدفمندي يارانه‌ها بدون شناسايي دقيق و منسجم گروه هدف، به صورت يكسان و يكدست از منظر توزيع يارانه نقدي در دستور كار قرار گرفت و شيوه اجرا‌‌ همان زمان نيز مشخص بود كه مي‌تواند دولت بعدي را در مخمصه‌اي اساسي گير بيندازد.  يارانه به حدي اهميت داشت كه كانديداهاي رياست‌جمهوري در دوره يازدهم انتخابات برنامه‌هاي خود را در خصوص آن اعلام كردند.

 

  در حالي كه دولت پيش‌بيني مي‌كرد با مانورهاي تبليغاتي بتواند در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بسياري از مردم را راضي به عدم دريافت يارانه كند اما تنها دو ميليون و ۴۰۰ هزار نفر انصراف دادند و اين معلوم كرد ۹۷ درصد ايرانيان خود را نيازمند دريافت يارانه مي‌دانند. حالا پرداخت يارانه‌ها وارد فاز تازه‌اي شده است. مجلس دولت را مكلف به كاهش تعداد يارانه‌بگيران كرده است. اين بدان معناست كه در شرايط كنوني دولتي‌ها موافق و مجلسي‌ها مخالف پرداخت يارانه شده‌اند.

 

مجلس دولت را مكلف كرده است يارانه كساني كه بيش از ٥/٢ ميليون تومان در ماه درآمد دارند را حذف كند اما همين نكته نيز نتوانسته است اطمينان بسياري از كساني كه خود را نيازمند دريافت يارانه مي‌دانند، جلب كند.


مرد ۶۴ ساله‌اي كه به همراه همسر و دو دخترش در كرج سكونت دارد درباره مصوبه مجلس به خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد: مطمئنم اگر قرار باشد كسي از اين فهرست حذف شود، امثال من نيز حذف خواهند شد اين در حالي است كه من ماهي ٣٠٠ هزار تومان كرايه خانه مي‌دهم كه ۱۸۲ هزار تومان آن از محل يارانه خودم و خانواده‌ام تامين مي‌شود.  او در پاسخ به اين سوال كه آيا درآمدتان بالا‌تر از ٥/٢ ميليون تومان در ماه است كه نگران هستيد؟ گفت: من خياط هستم و درآمدم ماهانه به حدود يك ميليون تومان مي‌رسد.

 

بعضي ماه‌ها كه كار بهتر باشد شايد به يك ميليون و ٣٠٠ هزار تومان هم برسد اما با توجه به اينكه شغل من آزاد است و تحت پوشش هيچ نهادي نيستم، طبيعتا من را جزو متمولين دسته‌بندي مي‌كنند.  او گفت: مي‌گويند كميته امدادي‌ها و بهزيستي‌ها معاف مي‌شوند اما من حتي بيمه تامين اجتماعي هم ندارم كه معلوم شود درآمدم چقدر است.

 

خيلي از همكاران من كه روزمزدي درآمد خود را تامين مي‌كنند همين وضعيت را دارند.  او با اشاره به تورم بالاي چند سال اخير مي‌گويد هر چند اثر يارانه‌ها نسبت به قبل كمتر شده است اما براي آدمي مثل من هنوز كمك خوبي است.

 

حسن الف- بازنشسته تامين اجتماعي ۶۷ ساله‌اي كه در خيابان شهدا سكونت دارد نيز در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينكه نگران قطع يارانه هستيد يا خير مي‌گويد: من نبايد نگران باشم. قطع يارانه خرج فرزندان من را زياد مي‌كند. او گفت: من با دو پسرم زندگي مي‌كنم و يارانه آنها را مي‌گيرم. او درباره محل هزينه‌كرد اين يارانه‌ها گفت: همين خوراكي و اقلام معمول مورد نياز خانه را با اين يارانه‌ها مي‌خريم اما اگر يارانه را قطع كنند، طبيعتا بايد خود پسر‌ها در خرج خانه كمك كنند. او مستمري خود را كمتر از يك ميليون تومان در ماه اعلام كرد و گفت: من با اين حقوق از پس تامين مخارج خانه برنمي‌آيم و اگر ۹۰ هزار تومان يارانه دو فرزندم و ۴۵ هزار و500 تومان يارانه خودم قطع شود، آنها مجبور مي‌شوند بيشتر در تامين مخارج خانه كمك كنند. خانم ٣٠ ساله‌اي كه ساكن ساري است و براي ديدار با خانواده‌اش به تهران سفر كرده ، درباره تصميم اخير مجلس به خبرنگار «اعتماد» گفت درآمدي در حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه دارد. وي با اشاره به اينكه به همراه دختر ۹ ساله‌اش زندگي مي‌كند، گفت: يارانه ۹۰ هزار توماني ما دو نفر در ماه صرف تامين هزينه‌هاي تحصيلي فرزندم مي‌شود و با توجه به اينكه تحت پوشش هيچ نهادي نيستم نگرانم كه يارانه‌ام قطع شود.

 
انصراف  نمي‌دهم
 در ميان كساني كه حاضر شدند با خبرنگار اعتماد به گفت‌وگو بنشينند، كساني بودند كه درآمدي بيش از٥/٢ ميليون تومان داشتند اما حاضر نبودند از يارانه چشم‌پوشي كنند. مردي ۳۵ ساله ساكن تهران كه مقابل مدرسه دخترش در خياباني در ميانه شهر به انتظار ايستاده بود به خبرنگار «اعتماد» گفت: من حاضر نيستم از يارانه‌ام بگذرم.

 

هر چند خانه شخصي و اتومبيل دارم اما قسط سنگيني بابت وام‌هايي كه براي تامين هزينه خانواده سه‌نفره‌ام گرفته‌ام بايد بپردازم. وي گفت: تمام يارانه دريافتي صرف پرداخت بخشي از اقساط وام مسكن مي‌شود؛ چيزي برابر با ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان. وي در پاسخ به اين سئوال كه احتمال مي‌دهيد جزو حذف‌شدگان باشيد يا خير، گفت: اگر بنا باشد خودم انصراف بدهم هيچ‌وقت چنين كاري نمي‌كنم اما اگر دولت بخواهد اين كار را بكند فكر مي‌كنم پولدار‌تر از من در اين مملكت بسيار بيشتر است و انصاف نيست من با اين همه قسط فقط به خاطر اينكه درآمدم بالا‌تر از ٥/٢ ميليون تومان است يارانه نگيرم. 

 

مردي ۴۵ ساله، كارمند قراردادي دولت با حقوقي حدود دو ميليون تومان در پاسخ به اين سوال كه حاضريد از يارانه بگذريد، گفت: اگر حاضر بودم‌‌ همان ارديبهشت‌ماه اين كار را مي‌كردم. من نگرانم در ميان حذف‌شدگان باشم اما واقعا حق من نيست كه يارانه نگيرم. 

 

وي خود را سرپرست خانواده‌اي چهارنفره معرفي مي‌كند و مي‌گويد: همسر من نيز شاغل است و همين مساله اتفاقا باعث افزايش خرج ما مي‌شود چون مجبوريم فرزندانمان را در مهدكودك ثبت نام كنيم.  او گفت: مي‌دانيد هزينه هر ماه مهد كودك هر بچه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است؟ كساني كه بچه كوچك يا محصل دارند با هزينه‌هاي كمرشكني روبه‌رو هستند و من حاضر نيستم خودم از دريافت يارانه انصراف بدهم. وي گفت: به نظر من بهتر است دولت جاي اعتراض را براي كساني كه حذف مي‌شوند باز بگذارد تا اگر كسي به اشتباه از اين فهرست خط خورد بتواند اعتراض كند.


 توپ مجلس در زمين دولت
 اگر تا پيش از اين يارانه‌ها موضوع بحث موافقان و مخالفان بود، امروز با كاهش سقف پرداخت يارانه نقدي، دولت چاره‌اي جز كاهش تعداد يارانه‌بگيران ندارد. مسووليت جديد دولت حالا به دغدغه ويژه افكار عمومي تبديل شده است. حالا بسياري نگرانند حذف يارانه‌هاي‌شان، فاصله درآمد‌ها و هزينه‌هاي‌شان را افزايش دهد. هر چند ساز و كار دولت براي حذف يارانه‌ها هنوز اعلام نشده است اما اين مصوبه بسياري را نگران كرده است كه در ميان حذف‌شدگان باشند.
اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------