تاکید دولت بر آزاد‌سازی قیمت



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

اگر شورای اقتصاد همین فردا اعلام کند که خودرو در ایران انحصاری نیست، تکلیف قیمت‌گذاری خودرو چه می‌شود؟

با توجه به پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر لغو مصوبه شورای اقتصاد در رابطه با انحصاری بودن خودرو به نظر می‌رسد که پس از لغو این مصوبه قیمت‌گذاری خودرو پس از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده سپرده شود.

در این بین گزینه‌های دیگری نیز از سوی برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مطرح است از جمله قیمت‌گذاری توسط انجمن خودروسازان یا بورس کالا. تمام این گزینه‌ها در شرایطی مطرح است که به گفته معاون وزیر صنعت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ظاهرا علاقه‌ای به قیمت‌گذاری خودرو ندارد و این سازمان معتقد به آزاد‌سازی قیمت خودرو است.

 

پیش از واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت، سازمان حمایت این وظیفه را به عهده داشت و دو بار نیز رای به افزایش قیمت خودرو داد و در نهایت نیز با آزاد‌سازی قیمت خودرو موافقت کرد، اما عملکرد این سازمان با موجی از انتقادات مشتریان خودرو و برخی نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی مواجه شد .در هر حال پس از واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت این سازمان دیگر دخالتی در این زمینه نداشت.

 

اما روز گذشته سیدرضا نوروز‌زاده، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر باز هم بر آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرد.وی در این گفت‌و‌گو تاکید کرده که خودرو نیز مانند سایر کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، صرفا یک کالا است و معمولا مبنای قیمت یک کالا، قیمت‌های تمام شده با احتساب سود معقول و با در نظر گرفتن کلیه عوامل و فاکتورهای موثر بر افزایش قیمت است؛ وی افزود:  اینکه یک کالا انحصاری تعیین شود، باید کاملا مطابق با تعریف انحصار در دنیا و ایران باشد.

 

به این معنا که کالای انحصاری به کالاهایی گفته می‌شود که صاحب آن با قیمت‌شکنی، عدم عرضه و سایر روش‌هایی که می‌تواند اعمال کند، باعث افزایش مصنوعی قیمت شود و این ضرر و زیان را به مصرف‌کننده تحمیل کند در حالی که اگرچه اکنون دو خودروساز بزرگ در کشور وجود دارد، اما چندین خودروساز کوچک نیز اطراف آن حضور دارد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------