عبور سکه از کف حمایتی



به دنبال افت شدید قیمت طلای جهانی و کاهش نسبی دلار رقم خورد

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 


تداوم رشدهای آهسته شاخص بورس
دیروز، شاخص کل با رشد 16 واحدی (معادل 03/ 0 درصد)، در 65هزار و 787 واحد متوقف شد و به این ترتیب، برای چهاردهمین روز متوالی در مدار 65 هزار واحدی ادامه مسیر داد تا حرکت کُند بورس را همچنان شاهد باشیم. در این میان، سایه مذاکرات هسته‌ای که در مونیخ آلمان در حال انجام است همچنان بر بازار سرمایه احساس می‌شود.

 

در این شرایط، به رغم ثبات نسبی قیمت نفت بالای 50 دلار، هنوز سیگنال مثبتی برای جهش نفت و در پی آن قیمت سایر کالاها وجود ندارد. از سوی دیگر، گرچه شفاف‌سازی‌های اخیر در بازار سهام، به‌عنوان گامی مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان انتظار برای تعیین نهایی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ نهایی بهره مالکانه معادن و همچنین نرخ محصولات پالایشگاهی (جهت ارائه صورت‌های مالی) وجود دارد که همگی حالت انتظاری سهامداران را تقویت می‌کنند.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 



شروع منفی بازار ارز
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با کاهش 10تومانی با قیمت 3 هزار و 430 تومان معامله شد که کمترین قیمت دلار در دو ماه اخیر (از اواسط آذر ماه) بود. بر این اساس، افت اندک ارز در شرایط آرام بازار رقم خورد.

 

به این ترتیب، همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در هفته‌های قبل و در ادامه آن انتشار خبرهایی مبنی بر برخورد جدی با دلالان ارز، از مقدار سفته بازی در بازار ارز کاسته است. از سوی دیگر، تقویت بخش عرضه (ناشی از افزایش آمار صادراتی دی ماه نسبت به آذر) و همچنین ثبات نسبی قیمت نفت بالای 50 دلار، نگرانی‌های ناشی از کمبود عرضه در بازار ارز را کاهش داده است. بنابراین در روزهای پیش رو، بازاری آرام همراه با تمایل به کاهش دور از انتظار نیست.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
واگذاری کف یک میلیون تومانی سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 7/ 2 درصدی، به قیمت 985هزار تومان معامله شد. این بیشترین افت روزانه سکه در 14 ماه اخیر محسوب می‌شود و قیمت‌ها به کمترین مقدار خود در یک ماه اخیر رسیدند. افت بیش از 30 دلاری طلای جهانی به علت هراس از افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو مهم‌ترین عامل کاهش قیمت سکه محسوب می‌شود؛ البته کاهش 10 تومانی قیمت دلار نیز این افت را تشدید کرد. در این شرایط، در بازار ارز محدودیت‌های به وجود آمده انتظار افزایش قابل توجه قیمت‌ها را کاهش داده است.

 

از سوی دیگر، بازار طلای جهانی به‌رغم وجود سیگنال‌های کاهشی، برخی نگرانی‌ها وجود دارد که می‌توانند از قیمت اونس طلا حمایت کنند. با این حال، در صورت ثبات شرایط فعلی در بازارهای جهانی، احتمالا سکه مشابه دلار نوسانات اندکی را تجربه کند.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
سقوط آزاد اونس طلا
در ماه ژانویه، 257 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شد که فراتر از انتظار بازار (230 هزار شغل) بود؛ در نتیجه با رشد شاخص دلار آمریکا و همچنین تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نیمه نخست سال 2015، موجب افت بیش از 30 دلاری قیمت طلای جهانی شد. در این شرایط باید به چند نکته مهم توجه شود.

 

نخست بحث سیاست‌های پولی انبساطی در سایر کشورها است. دوم نگرانی درخصوص احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا است. سومین نکته، دشواری رسیدن به هدف تورمی فدرال رزرو (2 درصد) و همچنین کاهش اشتغال در صنعت نفت آمریکا، در پی افت شدید قیمت نفت است. آخرین مساله نیز ناآرامی‌های ژئوپلیتیک است (نظیر اوکراین- روسیه یا داعش). بنابراین، گرچه اکنون خوش‌بینی به تصمیمات فدرال رزرو وجود دارد، اما در میان مدت عوامل مزبور می‌توانند از طلا حمایت کنند.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
ثبات نسبی «تسه»ها در ابتدای هفته
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92(تسه 9201) با رشد اندک دو دهم درصدی، با قیمت 80 هزار و 45 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور همچنان نوسانات آرام خود را در قیمت‌های نزدیک به 80 هزار تومان ادامه می‌دهند. در قیمت‌های فعلی، سود واقعی تسهیلات مسکن به حدود 20 درصد رسیده است.

 

این رقم در مقایسه با نرخ تورم انتظاری و همچنین نرخ سود سایر تسهیلات بانکی (حدود 28 درصد) نسبتا مناسب ارزیابی می‌شود و در نتیجه افت بیشتر قیمت‌ها دشوار به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، رکود بازار مسکن که حداقل تا پایان سال جاری ادامه می‌یابد احتمال رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها را کاهش می‌دهد. برآیند این دو مورد، مهم‌ترین عامل ثبات نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن است و به نظر می‌رسد این روند در این روزها نیز ادامه یابد.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 
رکوردزنی مجدد نفت در مسیر صعودی
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 51 دلار بر بشکه معامله شد (رشد هفتگی 2/ 7 درصدی). نفت برنت نیز در مجموع دو هفته اخیر، 19 درصد رشد پیدا کرد که از سال 1998 بی‌سابقه است. مهم‌ترین علت این امر، کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل است (در مجموع از اکتبر تاکنون 261 مورد کاهش گزارش شده است).

 

علاوه بر کاهش دکل‌ها، جنگ داخلی لیبی نیز رشد قیمت‌ها را تقویت کرد. بهبود آمار اشتغالزایی آمریکا نیز گرچه از نظر رشد شاخص دلار اثر منفی بر قیمت نفت دارد، اما با توجه به آنکه آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان است، این امر به معنای افزایش تقاضای نفت خواهد بود. از سوی دیگر، حدود یک هفته از اعتصاب کارگران پالایشگاه‌های آمریکا (بزرگ‌ترین اعتصاب از 1980) می‌گذرد و آنها مذاکرات خود با مقامات را به این هفته موکول کردند.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------