آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو گفت: سال گذشته در بهمن ماه بود که خودروساز‌های دولتی شامل پارس…

ثبات تعرفه واردات خودرو در سال آینده



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

برخی از دست‌اندرکاران بازار خودرو با توجه به مصوبه اخیر شورای سیاست‌گذاری، مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه حدس و گمان‌هایی در مورد تعرفه سال آینده ارائه می‌کنند.

به طوری که برخی با توجه به تلاش مسوولان صنعتی برای ایجاد محدودیت در واردات خودرو، افزایش تعرفه واردات از سوی دولت را نیز پیش‌بینی می‌کردند.

 

بر این اساس کاهش تدریجی تعرفه واردات اگر چه مبنای کار دولت دهم قرار گرفت اما ظاهرا مسوولان صنعتی دولت یازدهم خیلی به مقرراتی که دولت پیشین در این زمینه مصوب کرده، مقید نیستند چرا که در سال جاری تعرفه واردات خودرو ثابت ماند و ظاهرا خبری نیز از کاهش تعرفه سال آینده نیست.

بر این اساس  محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته در نشستی مطبوعاتی از عدم تغییر تعرفه خودرو در سال آینده خبر داد. وی در این نشست در مورد پیش‌بینی تعرفه واردات خودرو در سال آینده تاکید کرده که پیشنهاد جدیدی در این مورد مطرح نشده و درخواستی از طرف خودروسازان نیز برای تعیین تعرفه واردات خودرو نداشتیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق مصوبه سال‌های قبل باید تعرفه واردات خودرو هر سال 5 درصد کاهش یابد، بنابراین تکلیف تعرفه سال آینده با توجه به این مقررات چه خواهد شد اظهار کرده که آن مصوبه هیچ‌وقت اجرایی نشد و هیچ‌کدام از بندهای مصوبه به مرحله اجرا نرسیدند. وی تاکید کرد: به احتمال زیاد، تعرفه فعلی واردات خودرو برای سال آینده نیز اجرا خواهد شد.


بر این اساس، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی انواع خودروها که در فصل 87 کتاب مقررات واردات و صادرات سال 93 به آن پرداخته شده به شرح زیر است: مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی اجزا، قطعات و تجهیزات مورد مصرف در خودروهای گازسوز، چهار درصد تعیین شده که البته مخازن گاز طبیعی از این قاعده مستثنی است.

 

از طرف دیگر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی معادل 40 درصد و با حجم موتور از 2000 تا 2500 سی‌سی معادل 55 درصد و بالای 2500 سی‌سی نیز 75 درصد تعیین شده است. همچنین مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری دیزل با حجم موتور 2500 سی‌سی 32 درصد و با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی معادل 55 درصد است.

 

بر این اساس مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی اجزا و مجموعه‌ها برای تولید خودرو و موتورسیکلت برقی و هیبریدی نیز معادل چهار درصد در نظر گرفته شده است. سال گذشته خودروهای زیر 2500 سی‌سی با تعرفه 40 درصد و خودروهای بالای 2500 سی‌سی با تعرفه 75 درصد وارد کشور می‌شدند.


تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در حالی در کتاب مذکور درج شده که هم‌اکنون واردات این نوع خودروها ممنوع است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------