آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

کسری14 هزار میلیاردی در پرداخت یارانه نقدی/ دولت با کلاه گردانی بودجه یارانه ها را تامین می کند



حذف 3 دهک بالای در آمدی جامعه , هدفمندی یارانه ها

اصلاح بودجه هم مشکل را حل نکرد/کسری14 هزار میلیاردی در پرداخت یارانه نقدی/ دولت با کلاه گردانی بودجه یارانه ها را تامین می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اصلاحیه بودجه 92 همچنان دولت برای پرداخت یارانه های نقدی به مردم 14 هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد و با کلاه گردانی از منابع داخلی شرکت های آب و برق و گاز یارانه های نقدی را تامین می کند.

جعفر قادری با بیان اینکه دولت برای حذف 3 دهک بالای در آمدی مردد است، اظهار داشت: با حذف تبصره های الحاقی اصلاحیه قانون بودجه و دفاع نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از این پیشنهاد عملا راه حل مجلس مبنی بر حذف 3 دهک بالای در آمدی از پرداخت یارانه نقدی برای حل مشکل کسری بودجه دولت نیز حذف شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می پردازد و 14 هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها تا پایان سال راه حل بیابد، اظهار داشت: دولت برای تامین بودجه هدفمندی یا باید 3 دهک را حذف می کرد یا قیمت حامل های انرژی را افزایش می داد که با حذف پیشنهاد مجلس مبنی بر حذف سه دهک مخالفت شد بنابر این دولت باید راه حل دیگری بیابد.

قادری افزود: اکنون دو راه حل برای جبران کسری بودجه هدفمندی پیش پای دولت قرار دارد، دولت یا باید قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد و یا یارانه نقدی سه دهک در آمدی بالا را کاهش دهد. با این کار یارانه نقدی 3 دهک قطع نمی شود و به حداقل کاهش می یابد.

 بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید یارانه نقدی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین شود اما در حال حاضر در آمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی کمتر از یارانه نقدی است که دولت به مردم می پردازد زیرا اجرای فاز دوم  قانون هدفمندی به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده است. دولت دهم با برداشت از بانک مرکزی و در آمد های نفتی این کسری بودجه را جبران می کرد.

دولت یازدهم هم زمان با ارائه لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 با مجلس برای حذف سه دهک بالای در آمدی از در یافت یارانه نقدی توافق کردند اما در پایان راه این پیشنهاد از لایحه اصلاحیه قانون بودجه حذف شد. بنابر این علی رغم تصویب اصلاحیه قانون بودجه 92 هنوز مشکل کسری بودجه یارانه های نقدی پا برجاست.

/مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------