آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

بازگشت آرام سازندگان به بازار مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

پس از یک دوره رکود در خرید و فروش املاک کلنگی، در نیمه دوم سال رونق کمی به این بازار بازگشته که نشانگر تمایل دوباره سازندگان به بازار مسکن است.

به گزارش مهر، رکود بازار مسکن که موجب کاهش ساخت و ساز و تولید مسکن در کشور شد تاثیر زیادی را بر خرید و فروش خانه‌های کلنگی گذاشت و متقاضیان این املاک را کاهش داد. در واقع املاک کلنگی که در سال 91 با حجم زیادی از تقاضا برای خرید و فروش مواجه بود و سود زیادی را نصیب مالکان می‌کرد از اوایل سال 92 از سکه افتاد.

افزایش 9 برابری قیمت زمین که با تراکم فروشی به خصوص در شهر تهران اتفاق افتاد، قیمت ملک کلنگی را به شدت افزایش داد و به همین نسبت تقاضاها هم برای خرید و فروش این املاک زیاد شد. زیرا سازنده‌ها می‌توانستند چندین طبقه را جایگزین یک ملک کنند و سود زیادی را به دست بیاورند.

البته هنوز هم خرید و فروش املاک کلنگی انجام می‌گیرد اما نسبت به سال 91 رونق کمتری دارد. براساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده در فصل پاییز از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 22.7 درصد کاهش داشته است.

اما رونق نسبی که در بازار معاملات در فصل زمستان ایجاد شد به خرید و فروش املاک کلنگی هم رسید بطوریکه گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی نسبت به فصل مشابه سال گذشته در پاییز 3.5 درصد، افزایش داشته است.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که پس از رکود بازار و شکستن قیمت زمین، فصل پاییز با افزایش 4.9 درصدی قیمت ملک کلنگی روبرو بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. هرچند که این افزایش رقم قابل توجهی نیست اما نشاندهنده رونق بیشتر املاک کلنگی و ورود آرام سازندگان به بازار مسکن دارد.

تولید مسکن افزایش می‌یابد
در این رابطه محمدمهدی مافی دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه احتمال دارد که بازار مسکن در ماه های آینده از رکود ساخت و ساز بیرون بیاید، گفت: معتقدیم سال آینده تولید مسکن افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هرساله در پایان سال با تورم مواجه هستیم، بیان کرد: هزینه ساخت مسکن در حال حاضر بین 700 هزار تومان تا 3 میلیون تومان در نوسان است و البته این رقم با توجه به تورم عمومی کشور در سال آینده، ممکن است به 850 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان برسد.

مافی تصریح کرد: اما با توجه به تغییراتی که در بازار دیده می شود امیدواریم که سال آینده وضعیت بهتری را در ساخت و ساز و تولید مسکن داشته باشیم.

همچنین ایرج رهبر عضو هیات مدیره انبوه سازان استان تهران در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه دولت باید برای بخش خصوصی انگیزه بوجود بیاورد تا راندمان تولید بالا برود، اظهار داشت: نیاز مردم به مسکن قطع نمی‌شود و رشد جمعیت و نیاز سالانه همیشه وجود دارد.بنابراین اگر برنامه‌ای اجرا کنیم که نیاز مردم برطرف شود و معاملات افزایش یابد از شدت و نیاز بخش خصوصی کاسته می شود.

وی با بیان اینکه در غیراین صورت فشردگی تقاضا بیشتر شده و در طول زمان با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم، افزود: در سال جاری کاهش تولید را در بخش مسکن داشتیم، بنابراین نیاز به اجرای سیاست‌هایی در بازار است تا این وضعیت بهبود پیدا کند.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------