ارسال گزارش محرمانه بنزین به دولت



اخبار,اخبار اقتصادی , بنزین‌های داخلی

معاون سازمان ملی استاندارد از ارسال گزارش کیفیت بنزین‌های داخلی و وارداتی به هیات دولت به صورت محرمانه خبر داد و گفت: هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی مشکل کیفیت دارند.

به گزارش مهر، وحید مرندی مقدم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به ارسال گزارش محرمانه سازمان ملی استاندارد به هیات دولت در خصوص کیفیت بنزین، گفت: گزارش بنزین ارسال شده اما نتیجه آن، محرمانه است و اگر چه به صورت کلی بنزین به لحاظ کیفی وضعیت بدی ندارد اما باید گفت براساس این گزارش، هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.

معاون سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسش مهر افزود: براساس مصوبه دولت، وزارت نفت تا پایان سال ۹۳ باید بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، کرج، قم، اراک و مشهد توزیع می کرد که هم اکنون توزیع این نوع بنزین در ۶ کلانشهر صورت گرفته ولی در شیراز و قم هنوز توزیع بنزین یورو ۴ آغاز نشده است که البته وزارت نفت قول داده تا در شش ماه باقیمانده از سال ۹۳ به تعهد خود عمل کند.

به گفته مرندی مقدم، هم اکنون دنیا به سمت ارتقای بنزین یورو ۵ به یورو ۶ رفته است، بنابراین اگر چه ارتقای بنزین یورو ۲ به یورو ۴ کار بسیار سختی بود اما وزارت نفت این کار را انجام داد و به نظر می رسد از ابتدای سال ۹۴ باید برای توزیع بنزین یورو ۵ برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: البته تبدیل بنزین یورو ۴ به یورو ۵ و ۶ به سختی تبدیل یورو ۲ به یورو ۴ نیست اما انتظار می رود وزارت نفت در سال ۹۴ مطابق با مصوبه دولت بنزین یورو ۴ را در کل کشور توزیع کرده و به سمت تولید یورو ۵ برود.

مرندی مقدم در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر نامه رئیس سازمان ملی استاندارد به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تعویق سپردن مسئولیت کنترل کیفی بنزین به این سازمان گفت: تفاهم نامه ای در گذشته با وزارت نفت منعقد شده بود که کنترل بنزین از سوی این وزارتخانه انجام شود،  چرا که تجهیزات آزمایشگاهی لازم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار نداشت اما امروز آزمایشگاه‌ها تکمیل شده و البته از تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نیز استفاده خواهند کرد.

وی افزود: البته یک آزمایشگاه بسیار مجهز در هرمزگان راه اندازی شده و نواقص آزمایشگاه خوزستان به زودی برطرف و تکمیل خواهد شد، ضمن اینکه مناقصه تاسیس یک آزمایشگاه دیگر در کرج نیز برگزار شده است که امیدواریم به زودی بتوانیم این آزمایشگاه را راه اندازی کنیم.

مرندی مقدم ادامه داد: پیشنهاد خود را برای دریافت مسئولیت کنترل کیفی بنزین به شورای عالی استاندارد ارائه داده ایم و در دستور کار این شورا قرار گرفته است اما منتظریم تا جلسه این شورا برگزار شود.

وی تاکید کرد: هم بنزین‌های تولید داخلی و هم بنزین‌های وارداتی براساس آزمایش‌های انجام شده دچار مشکل شدند، این در حالی است که در گذشته بنزین‌های وارداتی برای پایین آوردن عدد اکتان، با بنزین‌های داخلی مخلوط می‌شدند تا بتوان ویژگی‌ها را به حد مطلوب رساند اما هم اکنون با تولید کیفی بنزین در پالایشگاه‌های همچون شازند، کیفیت مناسب تر شده و عدد اکتان بنزین از ۹۵ به ۹۰ رسیده است.

معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: واحدهایی که وزارت نفت برای تولید بنزین یورو ۴ طراحی کرده است، واقعا بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می کنند.

آخرین وضعیت بازنگری در استانداردهای خودرو
مرندی مقدم در ادامه در خصوص تجدیدنظر در استانداردهای خودرو، گفت: تجدیدنظر در استانداردها نه تنها برای خودرو بلکه برای همه کالاها به صورت روتین صورت می گیرد و به صورت دوره ای استانداردها بازنگری می شوند و در مورد خودرو نیز یکسری از استانداردها در دستور بازنگری قرار دارند و به تازگی برای خودروهای مسافری عمومی نیز استاندارد جدیدی به نام واژگونی اتوبوس تدوین شده است که بر این اساس، واحدهای تولیدکننده در حال پاس کردن آنها هستند.

وی اظهار داشت: البته برای خودروهای سواری کمیته برنامه ریزی بازنگری استانداردها تشکیل شده و دبیر و اعضای آن انتخاب خواهند شد و عملا پروسه تجدیدنظر در استانداردهای خودرو آغاز شده است.

معاون سازمان ملی استاندارد در خصوص قطعات یدکی تقلبی در بازار گفت: خودرو قطعات یدکی زیادی دارد که فقط آنهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، مورد پایش در بازار قرار می گیرند که قطعاتی همچون کمک فنر و لنت را در برمی گیرد اما به صورت عمومی، قطعاتی که مرتبط با ایمنی خودرو هستند، مشمول استاندارد اجباری می شوند و در عین حال، مشابه وارداتی این قطعات نیز مشمول استاندارد اجباری می شوند.

راهکارهای شناسایی کالاهای استاندارد در بازار
مرندی مقدم با بیان اینکه مردم می‌توانند با چک کردن کد ۱۰ رقمی که زیر علامت استاندارد درج شده بر روی کالاها وجود دارد از استاندارد بودن این کالا مطلع شوند، گفت: مردم می توانند کد ۱۰ رقمی را به سامانه مرتبط پیامک کرده و نام تولید کننده، اعتبار پروانه استاندارد و سایر موارد مرتبط با استاندارد یک کالا را چک کنند.

آغاز نظارت‌های شب عید بر بازار کالاها
معاون سازمان ملی استاندارد از آغاز نظارت و بازرسی ویژه ایام پایانی سال بر روی کالاها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی اقلام با افزایش تقاضا در شب عید مواجه می‌شوند، نظارت‌های گسترده ای در بازار مبنی بر استاندارد بودن کالاها صورت می‌گیرد، ضمن اینکه از برخی انجمن‌ها و تشکل‌ها همچون فرآورده‌های گوشتی نیز درخواست شده با توجه به افزایش مصرف این فرآورده ها در ایام پایانی سال، در کنار بازرسان سازمان ملی استاندارد، کار نظارت را انجام دهند.

وی گفت: ۱۱۲ هزار مورد بازرسی طی ۱۰ ماه گذشته از مراکز عرضه اعم از مغازه های محلی تا عمده فروشی ها و فروشگاه‌های زنجیره ای صورت گرفته که منجر به توقیف ۴ هزار و ۵۳ مورد کالا شده، ضمن اینکه ۱۹۹۸ مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.

معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ۱۷ هزار نمونه کالایی به صورت مستقیم از بازار خریداری شده که از این تعداد ۱۹۸ مورد جعل علامت استاندارد و استفاده غیرمجاز این علامت صورت گرفته است.

برنج‌های وارداتی مورد تایید است
مرندی مقدم در ادامه در خصوص استاندارد بودن برنج‌های وارداتی، خاطرنشان کرد: تمامی برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می شوند مورد تایید سازمان ملی استاندارد است و در مورد این کالا هم وزارت بهداشت و هم سازمان ملی استاندارد نظارت‌های لازم را صورت می دهند، ضمن اینکه در مورد سایر اقلام غلات همچون گندم، قاچاقی وجود ندارد و البته نظارت‌ها نیز بر روی آنها انجام می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنج‌ها به لحاظ فلزات سنگین و سموم مورد پایش قرار می گیرند.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------