تحریک تقاضای سکه در قیمت‌های پایین



فشار افت قیمت دلار و طلای جهانی در مقابل تقاضای پایان سال سکه قرار گرفت

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
واکنش بورس به نخستین پیش‌بینی‌های سود 94
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 147 واحدی (معادل 23/ 0 درصد) به عدد 64 هزار و 867 واحد رسید. بیش از یک ماه است که بازار سرمایه حالت انتظاری را تجربه می‌کند، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نگرانی‌ها برای سودآوری سال آینده شرکت‌های بورسی از عوامل تشدیدکننده انتظار در این بازار است. در این شرایط، با آمدن نخستین پیش‌بینی‌های سودآوری سال 94 صنایع مختلف بورسی، رشد شاخص کل همراه با کاهش نگرانی‌ها در این خصوص مشاهده می‌شود. در این میان، می‌توان به تعدیل مثبت 5/ 4 درصدی «اخابر»، تعدیل مثبت 3 درصدی «همراه» و همچنین ثبات پیش‌بینی سود سال جاری «وبملت» اشاره کرد که شرکت‌های مزبور، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. از سوی دیگر، مذاکرات هسته‌ای که در ژنو در حال برگزاری است، از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر عملکرد بازار سرمایه خواهد بود.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
ارسال پالس‌های «هسته ای» به بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 415 تومان معامله شد. با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز مشاهده می‌شود. به این ترتیب، بررسی سیگنال‌های ارسال‌شده از مذاکرات هسته‌ای به بازار ارز نشان می‌دهد ثبات نسبی دلار با آغاز هر دور از مذاکرات رقم می‌خورد، اما در ادامه با تمدید مذاکرات و موکول شدن ادامه مذاکرات به نشست‌های بعدی، رشد قیمتی (گاه جهش قیمتی) مشاهده می‌شود. در این شرایط، آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو ثبات نسبی دلار در بازار ارز را رقم زده است. در این میان اما، با توجه به فضای کنترلی بازار ارز، احتمال تکرار روند تاریخی، جهش قیمتی در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات، پایین است. همچنین، تعطیلی بازار چین تا چهارشنبه، یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضای ارز محسوب می‌شود.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
ریزش قیمت سکه همراه با اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با ریزش 17 هزار تومانی به قیمت 976 هزار تومان معامله شد. افت قیمت طلای جهانی همراه با کاهش نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی، از محدوده 1220 دلاری تا سطوح 1203 دلاری، ریزش قیمتی سکه را موجب شده است. همچنین، افت قیمت دلار ریزش قیمت سکه را تقویت کرد. در این شرایط مشاهده می‌شود پس از مدت‌ها حباب منفی در بازار سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه)، اخیرا حباب مزبور تخلیه شده است. این موضوع تاکید می‌کند که تقاضای سکه با نزدیک شدن به پایان سال جاری افزایش یافته است که کاهش بیشتر قیمت آن (به علت افت دلار و اونس طلا) این تقاضا را تشدید نیز می‌کند. امروز اما با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی و ثبات نسبی بازار ارز، احتمالا سکه نیز تغییرات محدودی را تجربه کند.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
مثلث افت قیمت طلاهر اونس
طلا با زیان هفتگی 2 درصدی به قیمت 9/ 1203 دلار معامله شد. در این شرایط، تعطیلی بازار چین به علت فرا رسیدن سال جدید (کاهش تقاضا)، کاهش نگرانی‌ها درخصوص احتمال خروج یونان از حوزه یورو (افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران) و انتظار افزایش نرخ بهره تا ماه جولای توسط فدرال رزرو (رشد شاخص دلار آمریکا) سه عامل اصلی کاهش قیمت فلز زرد محسوب می‌شوند. در پایان وقت جمعه، یونان و اتحادیه اروپا به توافق رسیدند که طی آن یونان مهلت بازپرداخت وام‌های خود را چهار ماه تمدید کرد. گرچه نتایج نشست پیشین فدرال رزرو همچنان بر «صبور» ماندن جهت افزایش نرخ بهره تاکید داشت، اما تداوم بهبود آمار اقتصادی آمریکا، انتظار افزایش نرخ بهره پیش از جولای را میان معامله‌گران ایجاد کرده است. به‌رغم این عوامل منفی، سطح روانی 1200 دلاری نیز مقاومت مناسبی نشان می‌دهد.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
مقاومت مرز 85 هزار تومانی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 83 هزار و 259 تومان معامله شدند. افزایش نسبی تقاضا که از اوایل بهمن ماه در بازار مسکن شکل گرفته است موجب افزایش فاصله قیمت‌ها از مرز 80 هزار تومانی شد. رشد قیمت «تسه»ها باعث افزایش نرخ بهره واقعی تسهیلات مسکن می‌شود که با توجه به چشم‌انداز کاهشی نرخ تورم، نرخ سودهای بالای 20 درصدی منطقی نیست (در قیمت‌های بیش از 80 هزار تومان). با این حال در صورتی که مشابه 6 ماه ابتدای سال، تقاضا از عرضه پیشی گیرد، رشد قیمت‌ها ناگزیر است. به نظر می‌رسد سمت عرضه در پی اقدامات قبلی سازمان فرابورس افزایش یافته که با رشد شدید قیمت‌ها مقابله می‌کند (در ابتدای سال، عرضه به‌طور متوسط 400 میلیارد تومان بود اما اکنون به بیش از 500 میلیارد تومان در ماه رسیده است).
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی, بازار ارز

 
توقف رشدهای هفتگی نفت
نفت خام آمریکا با افت هفتگی 6/ 4 درصدی، پس از سه هفته رشد متوالی روند خود را تغییر داد و در قیمت 50 دلار و 34 سنت متوقف شد. رسیدن موجودی نفت تجاری آمریکا به بیشترین مقدار خود در حداقل 80 سال اخیر مهم‌ترین عامل این افت محسوب می‌شود. همچنین، اعتصاب کارگران برخی پالایشگاه‌ها در این کشور، افت قیمت نفت WTI را تشدید کرد؛ به‌طوری که اختلاف این نفت با نفت برنت به حدود 10 دلار رسید. بر اساس آخرین آمارهای هفتگی بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای یازدهمین هفته متوالی کاهش یافت؛ البته این کاهش 37 موردی کمترین میزان افت هفتگی در سال 2015 محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد با توقف ریزش قیمت نفت، تولیدکنندگان نفت شیل نیز روند کاهش سرمایه‌گذاری‌های خود را کُند کرده و تکمیل ساخت دکل‌ها را به تعویق انداخته‌اند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------