آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

نرخ تورم در 12ماهه گذشته اعلام شد



اخبار,اخبار اقتصادی , نرخ تورم

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت:‌ با وجود اختلاف ناچیز در نرخ تورم بهمن ۹۳ که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام کرده اند این آمارها هم جهت و نشان دهنده قوت نظام آماری کشور است.

پیمان قربانی در مصاحبه با واحد مرکزی خبرگفت: نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به بهمن نود و سه  15.8درصد ، نرخ تورم نقطه به نقطه 16.2 درصد و نرخ تورم ماهانه 0.8 محاسبه شد.

وی افزود‌: نرخ 8. 0 درصدی تورم ماهانه در بهمن 93 در رتبه دوم کمترین نرخ تورم در ماههای سال جاری است و ماه دی با 0.3 نرخ تورم ماهانه کمترین نرخ را امسال داشته است.

قربانی درباره وجود اختلاف میان آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز گفت: با مسوولان و کارشناسان مرکز آمار نشست های مشترک داشته ایم و اگر اختلافی در آمارها وجود دارد به دلیل  تفاوت نمونه انتخاب شده و همچنین تعداد سبدکالایی میان مرکز آمار و بانک مرکزی است.
وی افزود: این اختلاف طبیعی است و اگر ارقام را ملاحظه کنید متوجه می شوید که همواره نرخ تورم در هر دو دستگاه هم جهت بوده است و بانک مرکزی و آمار ایران همکاری خوبی با یکدیگر دارد و ارائه این آمارها با رعایت استانداردهای بین المللی از سوی هر دو دستگاه حاکی از قوت نظام آماری کشور است.

استمرار سالم سازی ترکیب نقدینگی
معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره اختلاف 1.8درصدی در نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن 93 بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز گفت:‌ شاخص تورم نقطه به نقطه چون تغییرات قیمت را برای یک ماه در نظر می گیرد در برخی موارد می تواند اختلافات جزیی داشته باشد که در ماه بعد آن این اختلاف رفع می شود.

وی افزود : معمولا شاخص دوازده ماهه تورم باید مد نظر قرار گیرد که در این شاخص اختلاف حداقلی و طبیعی است.

قربانی با تشریح عملکرد بانک مرکزی در حوزه اقتصادی گفت: تا پایان دی امسال رشد نقدینگی کشور به  6878.4 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.6 درصد رشد داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: این رشد از رشد 15 درصدی ضریب فزاینده و رشد 0.6درصدی پایه پولی حاصل شده است که نشان می دهد سالم سازی ترکیب نقدینگی در سال جاری استمرار داشته است.

وی افزود‌: رشد دی امسال در مقایسه با دی سال گذشته به 22.7 درصد رسید و هدف بانک مرکزی در محدوده ی 23 تا 25 درصد بود که اکنون کمتر از آن محقق شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی 12 ماهه منتهی به دی 9. 27 درصد بود که حتی اگر 3.2 واحد درصد را کم کنیم به دلیل افزایش پوشش آماری رشد نقدینگی 24.7 درصد بوده است که اکنون 27.9 درصد هستیم و این یعنی 2 واحد درصد نسبت به سال قبل نقدینگی رشدش محدودتر شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی در سال جاری نیز گفت: در 10 ماهه امسال 2702 هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید اعطا کردیم و این در حالیست که رئیس کل بانک مرکزی قبلا گفته بود که امسال هدف ما اعطای 2800 میلیارد ریال تسهیلات است و مشاهده می شود که در 10 ماهه به این هدف نزدیک شده ایم و تا پایان سال از آن نیز فراتر خواهیم رفت.

قربانی گفت: بانک مرکزی از سال قبل برای کمک به خروج از رکود سعی کرد تسهیلات سرمایه در گردش را در اولویت قرار دهد و امسال شصت درصد هدف تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شد که در بخش صنعت این رقم 80.7 درصد بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سهم بخش کشاورزی از تسهیلات اعطایی 7.1 درصد ، صنعت و معدن 31درصد ، مسکن و ساختمان 12 درصد و بقیه هم سهم بخش بازرگانی ،‌خدمات و متفرقه بوده است که از محل حدود 2 هزار و 700 میلیارد ریال پرداخت شد .

افزایش 6 درصدی متوسط نرخ ارز
وی درباره وضع بازار ارز در سال 93 نیز گفت: متوسط نرخ ارز امسال نسبت به رقم مشابه آن در سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

قربانی با بیان اینکه درباره تغییرات نرخ ارز دستاوردهای خوبی داشته ایم گفت: انحراف معیار نرخ ارز در یازده ماهه امسال نسبت به سال قبل آن 42.4 درصد کاهش داشت.

اقتصاد مقاومتی پایه تدوین برنامه ششم
قربانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات بانک مرکزی در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: به دستور رئیس کل بانک مرکزی کمیته اجرایی کردن این سیاست ها در بانک مرکزی تشکیل شد و همچنین پس از ابلاغ این سیاست ها همکاری تنگاتنگی با شورای اقتصاد به عنوان مرکز هماهنگی سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته ایم .

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: 152 اقدام جزیی را در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین وضعیت آن برای سال 92 ، شش ماهه 93 ، سال 94 و برنامه ششم توسعه ترسیم  و قرار شد اقتصاد مقاومتی پایه تدوین برنامه ششم توسعه باشد.

قربانی خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی در باب ثبات اقتصاد کلان در باب شوک های وارده صحبت می کند و بانک مرکزی نیز در سال های اخیر مرکز حملات دشمنان در جنگ اقتصادی با کشور بوده است.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم از 34.7 درصد سال گذشته به 15.8 درصد (‌کاهش حدود 20 واحد درصد) ،‌خروج از رکود تورم عمیق و افزایش رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری حاکی از برنامه ریزی های بانک مرکزی همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

‌اقتصاد کشور از ثبات و سلامت بیشتری برخوردار شده است
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی در فصل اول امسال 4.4 درصد ،‌در دومین فصل 3.7 درصد و در شش ماهه اول سال نود و سه 4 درصد بوده است و رشد منفی سرمایه گذاری نیز به رشد مثبت تبدیل شد.

قربانی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شاهد تلاطم در بازار ارز بودیم گفت: هم اکنون بازار ارز با ثبات و پیش بینی پذیر شده است و فضای سرمایه گذاری را نیز تسهیل کرده است و این نتیجه طرحهای بانک مرکزی در جهت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است.

وی در پایان تصریح کرد: ‌اقتصاد کشور در مقایسه با دوره قبل از ثبات و سلامت بیشتری برخوردار شده است اما این سیاستها باید در بلند مدت در جهت منویات مقام معظم رهبری با قوت ادامه دارد.
اخبار اقتصادی - واحد مرکزی خبر

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------