آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

دولت قبل عددسازي كرد



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ رشد بخش كشاورزي

امسال و در نيمه اول سال نرخ رشد بخش كشاورزي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نصف شد.

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد ٩/٦ درصد نرخ رشد سال ٩٢ به ٢/٣ درصد در سال جاري رسيده است. پاسخ وزير جهادكشاورزي و معاونش مهدي بخشنده، شبهه ايجاد شده را به يقين تبديل كرد. در جلسه‌اي كه روز گذشته در وزارت جهادكشاورزي برپا بود محمود حجتي تلويحا بخشي از افت نرخ رشد كشاورزي را مربوط به آمارهايي مي‌داند كه دولت قبل آن را دستكاري شده اعلام كرده است و امروز كه آمارهاي واقعي با عددهاي اعلامي گذشته مقايسه مي‌شود، به نظر مي‌رسد رشد كشاورزي ٥٠ درصد كاهش يافته است.


البته وزير سعي مي‌كرد سيم رابط مستقيمي بين كاهش نرخ رشد كشاورزي و عددسازي‌ها نكشد. او در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» گفت: من ترجيح مي‌دادم وارد اين بحث نشوم. مطالعاتي در مركز پژوهش‌هاي مجلس و مركز مطالعات وزارت جهادكشاورزي در خصوص آمارهاي اعلامي در دولت قبل انجام شده و گزارش مفصلي از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس با عنوان راستي‌آزمايي آمارهاي كشاورزي منتشر شده و نسخه‌اي از آن به نمايندگان مجلس و وزارت جهادكشاورزي ارسال شده است.

 

در اين گزارش كه از چهار جهت آمارها راستي‌آزمايي شده، تناقض معناداري در اعداد ديده مي‌شود. مقايسه آمار توليد، واردات و مصرف يك نتيجه منطقي نداشته و جمع واردات و توليد با آمار مصرف همخواني ندارد. وزيرجهاد كشاورزي به اين موضوع هم اشاره كرد كه نرخ رشد كشاورزي را بايد يك ساله مد نظر قرار داد و مبنا قرار دادن آمارهاي فصلي به دليل تغييرات زياد، قابل اتكا نيست.


اما بر اساس تفاوت‌هاي آمارهاي اعلام شده از سوي دولت قبل با آمارهاي واقعي مهدي بخشنده، معاون برنامه‌ريزي وزارت جهاد كشاورزي در اين جلسه اظهار كرد: به نظر مي‌رسد كاهش نرخ رشد كشاورزي با اين عددسازي‌ها بي‌ارتباط نباشد.

جنگ رواني راه انداختند تا در آستانه نوروز ميوه وارد كنند
وزير جهادكشاورزي همچنين در خصوص تنظيم بازار شب عيد گفت: عده‌اي جنگ رواني به راه انداختند تا در آستانه نوروز ميوه وارد كشور كنند. وي اظهار داشت: ميوه شب عيد عمدتا در سه محصول كيوي، پرتقال و سيب خلاصه مي‌شود، ضمن اينكه ميوه به اندازه كافي در داخل كشور وجود دارد. وي با اشاره به بارش برف طي سال گذشته در استان‌هاي شمالي، افزود: به دنبال اين مساله، عده‌اي سر و صدا به پا كردند كه براي شب عيد با كمبود مواجه خواهيم بود و در اين زمينه جنگ رواني ايجاد كردند كه فشار بياورند و اقدام به واردات كنند. حجتي با بيان اينكه چهار درصد مركبات دنيا در ايران توليد مي‌شود، اضافه كرد: اين در حالي است كه جمعيت ما حدود يك درصد جمعيت دنيا است. وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه ممكن است عده‌اي در بازار به دنبال فضاسازي باشند تا محصولاتي را كه دارند به فروش برسانند يا محموله‌اي را وارد كنند، گفت: سال گذشته مقدار زيادي پرتقال در كشور فاسد و دور ريخته شد. وي با بيان اينكه يك ميليون تن سيب اضافه بر نياز در كشور وجود دارد، گفت: بايد دغدغه صادرات و مصرف اين محصول را داشته باشيم، ضمن اينكه در محصول كيوي نيز با اضافه محصول مواجه هستيم و پرتقال نيز به اندازه كافي در كشور وجود دارد.

 

وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه پرتقال و سيب توسط سازمان تعاون روستايي خريداري و ذخيره شده است، گفت: امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته، به همان ميزاني كه اين محصولات در ايام عيد توزيع مي‌شدند، توزيع انجام خواهد گرفت و روال طبيعي خود را طي خواهد كرد. حجتي با بيان اينكه فقط سيب و پرتقال خريداري و ذخيره شده و وارد بازار خريد و فروش كيوي نشده‌ايم، گفت: هيچ مشكلي براي تنظيم بازار شب عيد وجود ندارد و طبق برنامه‌اي كه ستاد تنظيم بازار پيش بيني و ابلاغ كرده، خريد انجام شده و در حال حمل به مراكز استان‌ها از جمله تهران است، ضمن اينكه توزيع در ٨ روز پاياني سال (از ٢٢ تا ٣٠ اسفندماه) انجام خواهد شد.

مرغ را بالاي هفت هزار تومان نخريد
وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه مرغ به وفور در ميادين ميوه و تربار وجود دارد، گفت: قيمت اين كالا (به صورت گرم) در ميادين ميوه و تربار ۶۹۸۰ تومان است. حجتي افزود: شركت پشتيبان امور دام، مرغ منجمد را به قيمت ۵۵۰۰ تومان در اختيار هر تعاوني يا گروهي كه بخواهند و به هر ميزاني كه نياز داشته باشند، قرار مي‌دهد كه اين مرغ نيز در ميادين از جمله ميدان بهمن به قيمت ۵۹۰۰ تومان به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود، ضمن اينكه قيمت مرغ در زمان آغاز دولت فعلي نيز بين ۶۷۰۰ تا ۷۲۰۰ تومان بوده و بنابراين افزايشي نسبت به آن زمان نداشته است.

روغن‌ نباتي شكننده‌ترين شرايط را در بين صنايع غذايي دارد
حجتي همچنين در خصوص واگذاري وظايف بخش خصوصي اظهار كرد: بخشي از وظايف به بخش خصوصي واگذار شده و بقيه آنها نيز در دستور كار است؛ به گونه‌اي كه منحصر به روغن نباتي نبوده و در ارتباط با دامپروري و طيور نيز اين اقدامات در حال انجام است اما درباره روغن‌نباتي وضعيت خاصي وجود دارد، چرا كه بدترين و شكننده‌ترين شرايط را در خصوص تامين نياز داخلي در حوزه صنايع غذايي دارد.

 

وي گفت: در كشور حدود ٩٠ درصد به واردات روغن خام نياز داريم و سال گذشته ٨/٣ ميليارد دلار روغن خام، دانه‌هاي روغني و كنجاله به كشور وارد شد كه البته ارزيابي‌هاي صورت گرفته مبني بر اين است كه بتوانيم كشت كلزا را در تناوب با گندم توسعه دهيم كه در صورت اجرايي شدن، مي‌تواند ميزان وابستگي را به ٣٠ درصد كاهش دهد.

 

وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: با وجود حمايت‌هايي كه از توليدكنندگان و توليد داخلي دانه‌هاي روغني صورت گرفته برخي اوقات منافع واردكنندگان روغن در تضاد با توليد قرار مي‌گيرد و در سالي كه گذشت مشكلاتي از اين بابت ايجاد شد اما برنامه‌هايي در دستور داريم تا بتوانيم واردات روغن خام را با توليد داخلي مكمل هم و در تعادل با يكديگر قرار دهيم كه در اين راستا با معاون اول رييس‌جمهور مذاكراتي صورت گرفته تا منافع مردم حفظ شود.

 

حجتي اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در توليد و اقتصاد بايد به آن توجه شود و هم‌اكنون كشور از اين جهت از آن رنج مي‌برد، بهره وري و پيدا كردن راهكارهايي است كه بتوانيم آن را افزايش دهيم و در اين زمينه حساس‌ترين مساله‌اي كه در بخش كشاورزي وجود دارد، موضوع آب است چراكه يك كشور خشك و كم‌آبي داريم كه البته بايد خودمان را با شرايط خشكسالي تطبيق دهيم.

 

وي با بيان اينكه كشاورزي سهم بالايي از مصرف آب كشور را به خود اختصاص مي‌دهد، افزود: افزايش بهره‌وري كه در دستور كار دولت و وزارت جهاد كشاورزي قرار دارد تنها به مصرف مستقيم آب برنمي‌گردد بلكه بايد به چگونگي مصرف آن نيز توجه شود كه در اين راستا سيستم‌هاي نوين آبياري را در دستور كار قرار داديم و امسال ٢٠٠ هزار هكتار از اراضي كشاورزي به صورت مستقيم در دستوركار قرار گرفت. البته از اين ميزان حدود ٦٠ هزار هكتار از اراضي به كشاورزان تحويل داده شد و مابقي نيز در دست اقدام براي تجهيز و تحويل به كشاورزان است كه اميدواريم تا پايان سال انجام شود.

تنظيم بازار خرده‌فروشي و اصناف وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است
وي افزود: وزارت جهاد كشاورزي تنظيم بازار را در سطح كلان بر عهده دارد؛ به گونه‌اي تامين نياز داخلي كشور را از طريق توليد داخلي يا واردات انجام دهد اما نظارت و تنظيم بازار در سطح خرده‌فروشي و اصناف وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

وزير جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در كشور حدود سه ميليون تن برنج مصرف مي‌شود كه البته طرفداران واردات همواره اين ميزان را بالاتر و طرفداران توليد آن را كمتر اعلام مي‌كنند كه با شرايط موجود، ميزان توليد داخلي برنج دو ميليون و ٢٠٠ هزار تن و ميزان نياز به واردات ٨٠٠ هزار تن است و ما هميشه سعي مي‌كنيم كمتر يا بيشتر از اين ميزان به كشور وارد نشود و بخشي از واردات را نيز در اختيار دولت قرار مي‌دهيم تا جلوي نامهرباني‌ها و احتكارهاي احتمالي عليه مردم را بگيريم.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------