آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

قیمت‌ها بازهم دیوانه شدند



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت لبنیات

قیمت‌ها بازهم دیوانه شدند؛ دیوانگی در بازار لبنیات و سرکشی قیمت شیر که این روزها سهم حداقلی در سبد غذایی خانوار دارد.

بازار راه خود را می‌رود این نه برای امروز بلکه برای دیروزها هم صدق می‌کند یعنی همان زمانی که ستاد تنظیم بازار نرخ شیر خام را از ابتدای سال افزایش داد و مصوبه آن لازم الاجرا.

 

تولید‌کنندگان اما اعتنایی به این مصوبه نکردند و قیمت خرید شیرافزایش نیافت تا درنهایت خرید تضمینی در بازار شیر مطرح شود. گرانی ابتدای سال هم که در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی و جبران افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی بود.

 

شیر باز هم گران شد این بار به بهانه افزایش نرخ شیرخام. سازمان حمایت هم هشدار داد که افزایش قیمت غیرقانونی است و برخورد می‌کند، هشداری که نه تن تولید‌کننده‌ای را لرزاند و نه تاثیری بر قیمت شیر و برخی از محصولات لبنی که افزایش قیمت را تجربه‌کرده‌اند داشت.

 

  به هر حال معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر حسب وظیفه، افزایش قیمت لبنیات به هر بهانه‌ای را ممنوع دانست و گفت: این سازمان با متخلفین برابر قانون برخورد می‌کند.

 

مجتبی فراهانی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت لبنیات ممنوع است، اظهار کرد: پیش از این تفاهمنامه‌ای میان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با انجمن تولیدکنندگان لبنیات منعقد شده بود که آنها به هیچ یک از تعهدات خود در مفاد این تفاهمنامه عمل نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه به همین دلیل از نظر سازمان حمایت این تفاهمنامه ملغی شده است، افزود: افزایش قیمت لبنیات به هر بهانه‌ای ممنوع است و سازمان با متخلفین برابر قانون برخورد لازم را انجام خواهد داد.

 

این سازمان چه در چند ماه اخیرکه کارخانجات لبنی به‌دلیل مازاد تولید و البته کاهش قدرت خرید مردم تخفیفاتی را در قیمت انواع محصولات خود برای مصرف‌کنندگان اعمال می‌کردند و چه این روزها که برخلاف تمام وعده‌های مسئولین مبنی بر عدم گرانی لبنیات برخی از کارخانجات لبنی اقدام به افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن کرده‌اند، اقدامی صورت نداده است البته رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم شیرخام 1440 تومان است و تاکنون هیچ افزایشی در نرخ شیر خام نداشته‌ایم و دستگاه‌های نظارتی باید با گرانفروشان برخورد کنند.

 

این همان قیمتی است که ابتدای سال ستاد تنظیم بازار تعیین کرد و تا امروز اجرایی نشده بود. البته اظهارات باکری به عنوان دبیر انجمن صنایع لبنی در مورد دلایل گرانی قیمت شیر هم شنیدنی است. وی با اعتقاد به اینکه اصل عرضه و تقاضا مبنای قیمت کالا در بازار محسوب می‌شود، گفته است: بر این اساس، شرکتی قیمت محصولاتش را افزایش و شرکت دیگری با تخفیف اجناس خود را عرضه می‌کند و در این میان مصرف‌کننده باید انتخاب‌گر باشد.

 

تیرماه امسال که دولت با افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات موافقت کرد، تولیدکنندگان راضی به‌نظر می‌رسیدند و برای همین هم بود که باکری وعده تثبیت قیمت‌ها تا آخر سال را داد. در آن زمان درحالی که برخی رسانه‌ها خبر احتمال افزایش ۱۱ درصدی قیمت شیر را مطرح می‌کردند، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت هیچ‌گونه افزایش قیمتی دست‌کم تا پایان امسال وجود ندارد.

 

فارس نوشت؛ رضا باکری گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای لبنیات تا آخر امسال وجود نخواهد داشت.وی تصریح کرد: عدم افزایش قیمت لبنیات تا پایان امسال در تیرماه از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به‌صراحت بیان شده است. وی گفت: در تیرماه امسال افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات اعمال شد و قرار نیست هیچ‌گونه افزایشی حداقل تا پایان سال وجود داشته باشد. دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه پس اخبار احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی با چه استدلالی بیان می‌شود، افزود: به هر حال دامداران و صنایع لبنی مشکلات اقتصادی خود را مطرح می‌کنند، اما تصمیم‌گیرنده دولت است. البته باکری همین چند هفته گذشته در صحبت‌هایی که با ایسکانیوز داشت به نوعی وعده افزایش مجدد قیمت‌ها را داده بود.

 

بر اساس این گزارش  دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به احتمال افزایش قیمت‌ها در سال آینده گفت: قیمت محصولات لبنی از دو عامل قیمت مصوب و عرضه و تقاضای بازار تبعیت می‌کنند. رضا باکری، در پاسخ به این سوال که قیمت لبنیات چه زمانی افزایش پیدا خواهدکرد؟ به ایسکانیوز گفت: پیش‌بینی رشد بهای اقلام تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌شده محصولات لبنی وجود دارد که اثر بخشی آن حدودا افزایش 5 درصدی درسال 94 است.

 

باکری تصریح کرد: با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور بعید به‌نظر می‌رسد که مصرف‌کننده و بازار توان تحمل افزایش قیمت محصولات لبنی راداشته باشند. دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران،گفت: احتمالا محصولات کم‌مصرف چاره‌ای جز تحمل زیان و عدم افزایش قیمت رانخواهند داشت.

 

باکری، در پاسخ به این سوال که چرا صنایع لبنی مصوبه دولت برای خرید هرکیلوگرم شیر خام دامداران به نرخ 1440 تومان را اجرایی نمی‌کند؟ گفت: قیمت کالاها اصولا از دو عامل قیمت مصوب و عرضه و تقاضای بازار تبعیت می‌کنند. وی ادامه داد: اصولا درشرایط رونق اقتصادی، نرخ ناشی از عرضه و تقاضای بازار بالاتر از قیمت مصوب بوده و تولیدکننده از جمله دامداری‌ها سود می‌برند.

 

دبیرانجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران،گفت: در شرایط رکود اقتصادی، معمولا نرخ عرضه و تقاضای بازار پایین‌تر از نرخ مصوب بوده و دامداری‌ها به قیمت سر به سر شیرخام تولیدی را عرضه کرده و قادر به فروش با حاشیه سود کافی نیستند.

 

باکری تصریح کرد: معمولا در تمامی کشورهای دنیا در چنین مقاطعی با پرداخت یارانه و اعمال سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی و دامداری مورد حمایت قرار می‌گیرد تا دوران رکود سپری شود. با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار و افزایش قیمت شیر و لبنیات و صحبت‌های باکری باید منتظر افزایش مجدد قیمت‌ها در بهار سال 94 باشیم چراکه بر اساس قانون بودجه سال 94 قیمت سوخت از ابتدای فروردین افزایش خواهد یافت.

 

سایر افزایش قیمت‌ها را هم که در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که انجمن صنایع لبنی از همین امروز مشغول نوشتن درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت‌ها هستند، درخواستی که درصورت اجابت نشدن به‌صورت غیرقانونی عملیاتی می‌شود.  

اخبار اقتصادی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------