تغییر انتظارات در بازارهای نفت و طلا



يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
ریزش شاخص به کانال 63 هزار
دیروز، شاخص کل بورس با افت 101 واحدی (معادل 16/ 0 درصد)، به کانال 63 هزار واحدی سقوط کرد. در حالی که در محاسبه شاخص کل، شرکت‌های متفاوت بر اساس ارزش بازار آنها وزن‌دهی می‌شوند، در محاسبه شاخص کل هم‌وزن، وزن‌دهی تمامی نماد‌ها مشابه است. بر این اساس، با وجود  افت 16/ 0 درصدی شاخص کل، افت 21/ 0 درصدی شاخص کل هم‌وزن مشاهده می‌شود که افت کمتر شاخص کل را می‌توان تنها ناشی از تاثیر مثبت بزرگ‌ترین‌ نماد شاخص‌ساز بورس، «فارس» دانست. در این شرایط، همان طور که پیش‌تر اشاره شده بود با توجه به رکود فرسایشی بورس، انتظار فرونشستن شاخص به کانال‌های پایین‌تر نیز وجود دارد. به این ترتیب، تا پیدایش عاملی محرک برای بازار سرمایه، مانند خبر‌های خوب مذاکرات هسته‌ای که دور جدید آن در هفته جاری آغاز می‌شود، به نظر می‌رسد همچنان رکود بازار سرمایه را شاهد باشیم.
بازار ارز

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
افت دلار با امیدواری به مذاکرات هسته‌ای
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی، به قیمت 3 هزار و 430 تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود با نزدیک شدن به هر دور از مذاکرات، بازار ارز در انتظار فرو می‌رود؛ در این میان اما، تفاوتی که بین اثرپذیری دلار در مذاکرات پیشین وجود داشت، فروکش کردن سریع اثر هیجانات بعد از اتمام نشست هفته گذشته بود.

 

به این ترتیب، اثرات دستورالعمل‌های اعمالی بانک مرکزی در بازار به‌طور کامل مشاهده می‌شود. دور جدید مذاکرات، دوشنبه این هفته شروع می‌شود که در این شرایط، اخبار مثبت از سوی دو طرف مذاکره‌کننده در حال انتشار است؛ بنابراین، امید‌واری به توافق هسته‌ای در بین فعالان بازار ارز، کاهش قیمت دلار را سبب شد. به رغم این موضوع، سطح روانی 3400 تومانی همچنان قدرتمند است و از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
تخلیه نسبی حباب سکه
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با کاهش 9 هزار تومانی به قیمت 989 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، هم دلار و هم طلای جهانی نسبت به روز پنج‌شنبه با کاهش قیمتی مواجه شدند. با این حال، افت قیمتی سکه بیش از مجموع افت دلار و اونس طلا بود؛ بر این اساس، اندازه حباب قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) اندکی کاهش یافت. در این میان اما، همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود بالا بودن تقاضا در ماه پایانی سال، باقی ماندن حباب مزبور را سبب شد. 


در این شرایط، گرچه عمده پیش‌بینی‌ها تغییرات شدید قیمتی در بازار طلای جهانی و دلار را دور از انتظار می‌دانند، اما به علت بالا بودن تقاضا، هر گونه تغییری به سرعت در بازار سکه منعکس خواهد شد.
بازار طلای جهانی

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
افزایش امیدواری‌ها با‌ وجود افت ماهانه طلا
طلای جهانی دومین ماه 2015 را با افت 4/ 5 درصدی با قیمت 7/ 1213 دلار بر اونس پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد بر خلاف پیش از سال که بسیاری از کارشناسان قیمت‌های حدود 1000 دلاری را برای فلز زرد پیش‌بینی می‌کردند، اکنون بخش قابل توجهی از آنها پایداری در سطوح بالای 1200 دلاری را انتظار دارند. علت این امر تغییر نگرش نسبت به زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است که پیش از سال انتظار می‌رفت در نیمه نخست سال 2015 افزایش نرخ انجام شود. اکنون اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، اقتصاد آمریکا آنچنان که برخی متصورند قدرتمند نیست و ممکن است افزایش نرخ بهره تا پایان سال نیز انجام نشود. در هفته جاری، نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنج‌شنبه و اعلام آمار اشتغالزایی آمریکا در روز جمعه مهم ترین رویدادهای اثرگذار بر بازار طلا هستند.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
تداوم ناپایداری رشد «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با افت 9/ 4 درصدی به قیمت 82 هزار و 106 تومان معامله شدند. به این ترتیب، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود رشد پایان هفته گذشته اوراق مزبور ناپایدار بوده که کاهش قیمت‌های دیروز را سبب شد. در این شرایط، افزایش تقاضای فصلی در بازار مسکن که بر اساس آمارها از اوایل بهمن شروع شده است، رشدهای قیمتی را در این بازار رقم می‌زند، اما غیرمنطقی شدن نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن پیرو رشد قیمت‌ها و همچنین بالا بودن نسبی عرضه آنها موجب ناپایداری رشدهای مزبور می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، در نیمه ابتدایی سال عرضه اوراق مزبور 400 میلیارد تومان در ماه و تقاضای آنها 600 میلیارد تومان بود. این در حالی است که عرضه «تسه»ها طی ماه‌های اخیر بیش از 500 میلیارد تومان است.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سهام

 
چرخش مسیر نفت پس از هفت ماه
پس از هفت ماه نزول پیاپی قیمت ها، نفت WTI و برنت به ترتیب با رشد 2/ 3 و 16 درصدی ماه فوریه را مثبت پشت سر گذاشتند. بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز از کارشناسان بازار نفت، قیمت طلای سیاه به کف خود رسیده است (سریع تر از پیش‌بینی‌های قبلی) و گرچه فشار عرضه مانع رشد سریع می‌شود، اما انتظار می‌رود پس از چند ماه ثبات نسبی، رشد قیمت‌ها در نیمه دوم 2015 رقم خورد.

 

بررسی رویترز نشان از کاهش تولیدات اوپک در فوریه به کمترین مقدار از ژوئن 2014 دارد که عمده آن ناشی از کاهش صادرات عراق (شرایط آب و هوایی بد پایانه‌های جنوبی) و ناآرامی‌های لیبی بوده، در شرایطی که عربستان همچنان در حال افزایش تولید به دنبال سهم بازار بیشتر است. تعداد دکل‌های فعال حفاری آمریکا نیز برای دوازدهمین هفته متوالی با کاهش مواجه (افت 39 درصدی از اکتبر) شدند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------