آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

سرنوشت نامعلوم 1.5 میلیارد دلاری



اخبار,اخبار اقتصادی , تسهیلات بانکی

تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی در شهریور 93، 21.2 میلیارد دلار بوده که 47 درصد آن از سوی بانک‌های دولتی و 51.5 درصد از آن توسط بانک‌های دولتی واگذار شده پرداخت شده است. در این بین سهم سایر بانک‌ها از تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره تنها 1.5 درصد بوده است.

به گزارش تابناک عملکرد نظام بانکی نشان می دهد 19 درصد از تسهیلات اعطایی مزبور بازپرداخت شده است ولی 46 درصد از آن در فصل مطالبات غیرجاری قرار گرفته است و مابقی نیز در سرفصل آتی قرار گرفته و یا عملکرد آن شفاف نیست.

17.2 میلیارد دلار از منابع حساب بازپرداخت نشد
قانون برنامه به دولت اجازه داده است حداکثر معادل 50 درصد زا مانده موجودی حساب ذخیره ارزی را برای سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اغتبار مورد نیاز طرح‌های تولیدی و ... بخش غیردولتی که توجیه اقتصادی آنها به تایید وزارتخانه‌های تخصصی رسیده است، از طریق شبکه بانکی داخلی و بانک‌های ایرانی خارج از کشور به صورت تسهیلات با تضمین کافی استفاده کند.

این مساله باعث شد تا شهریور 93 بانک‌های عامل اقدام به پرداخت حدود 21.2 میلیارد دلار تسهیلات از این محل کنند که هم اکنون چهار میلیارد دلار آن بازپرداخت شده، چهار میلیارد دلار آن بابت بدهی دولت به بانک‌های واگذار شده تهاتر شده و حدود 17.2 میلیارد دلار از این تسهیلات مانده است.

سرنوشت 1.6 میلیارد دلار از منابع مشخص نیست
اگر حدود دو میلیارد دلار جریمه تاخیر و حدود ش میلیارد دلار سررسید آتی از مجموع این رقم کسر شود، در مجموع حدود 10 میلیارد دلار معوقات اصل باقی می‌ماند. بنابراین می‌توان گفت حدود 50 درصد از تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی به صورت غیرجاری درآمده است که بیشترین آن در بانک‌های ملت، ملی و تجارت بوده است، همچنین تکلیف و سرنوشت حدود 1.6 میلیارد دلار از منابع مصرف شده مزبور نیز مشخص نیست و بانک مرکزی اطلاعات شفافی در این زمینه ندارد.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------