ركورد جديد از ريزش ساخت‌وساز



ساخت‌‌وسازهاي مسكوني در تابستان امسال، ريزشي سنگين‌تر از سقوط بهاري را تجربه كرد و حجم احداث واحدمسكوني هم در تهران و هم در كل كشور نسبت به تابستان پارسال نصف شد.

ارقام تازه اعلام شده از سوي مركز آمار نشان مي‌دهد: تيراژ ساخت مسكن طي سه ماه تابستان 93 در تهران 7/ 54 درصد و در كل كشور 4/ 65 درصد نسبت به تابستان92 افت كرده است طوري كه در اين مدت براي احداث 22 هزار و 344 واحد مسكوني در شهر تهران و 85هزار و 543 واحد در كل كشور پروانه ساختماني صادر شده است.

 

نرخ سقوط تابستاني ساخت‌وساز در مقايسه با بهار، بزرگ‌تر شده كه علامتي از افزايش ركود مسكن در دومين فصل سال جاري مي‌تواند باشد. در بهار امسال، ساخت‌وساز در تهران و كل كشور به ترتيب 53درصد و 48درصد نسبت به بهار سال قبل، افت كرده بود.


گزارش مركز آمار يك بُعد ديگري نيز دارد كه آن هم، تعميق ركود در فصل اصلي سال را تاييد مي‌كند؛ مطابق اطلاعات اين مركز، فعاليت بساز و بفروش‌هاي پايتخت و ساير شهرها در تابستان امسال به لحاظ تيراژ ساخت –تعداد واحدهاي مسكوني- 15درصد نسبت به بهار سال جاري، محدودتر شد.

 

كاهش شتاب فصلي ساخت‌وساز در تابستان آن هم با توجه به اينكه تعداد ايام كاري بهار حداقل 15روز كمتر از تابستان است، از نبود كشش كافي در بين سازنده‌ها براي اجراي پروژه‌هاي جديد حكايت دارد. تقاضا براي اخذ پروانه معمولا در تابستان بيشتر مي‌شود، اما امسال به‌خاطر آنچه فروش نرفتن واحدهاي از قبل ساخته شده و همچنين تصور كاهش سود در سرمايه‌گذاري‌هاي جديد عنوان مي‌شود، شتاب كاهش تيراژ ساخت در تابستان بيشتر شد. به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، هم‌اكنون تحت‌تاثير ركود مسكن، معدل فصلي ساخت و ساز در تهران به سطح ماهانه دوره رونق، نزول كرده است.

 

در سال‌هاي 91 و اوايل 92، تيراژ ماهانه ساخت به بيشترين حد و به‌طور متوسط معادل 20 هزار واحد مسكوني در ماه رسيد، اما امسال اين حجم ساخت‌وساز به جاي 30روز، در طول 90 روز انجام مي‌شود كه به اين ترتيب مي‌توان گفت تيراژ در دوره ركود به يك‌سوم دوره رونق رسيده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------