آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

خبرهایی از رکود بیشتر در راه است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

صدور پروانه‌های ساختمان در تهران دو هزار و 339 فقره ثبت شده است. این عدد که به روایت مرکز آمار در تابستان امسال به دست آمده نسبت به فصل مشابه سال گذشته 62.1 درصد و نسبت به فصل گذشته 33.6 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تابناک درکود بیش از دو سال است دامنگیر بخش مسکن شده است. اواخر سال 91 پس از جهشی تاریخی در قیمت‌ها، کم کم افت چند درصدی نرخ و پس از آن راکد شدن بازار معاملات تا امروز، اتفاقی بود که برای بخش مسکن افتاد.

از سال 1371 تا کنون چند دوره رکود و رونق در بازار مسکن شکل گرفته است. در دوره اول که سال‌های 1371 تا 1376 را  در بر می گیرد سه سال اول قیمت ها با رشد ناچیز ( زیر 18 درصد ) همراه بود اما در سال 1374 جهش 61 درصدی در بهای ملک ایجاد شد که در سال بعد از آن جهش به 67 درصد رسید.

دوره دوم رکود و رونق با کاهش 7/2 درصدی قیمت از سال 1376 شروع شد که بعد از سه سال پیاپی رشد ناچیز ( 1/0 و 6/12 درصد ) با اوج گرفتن قیمت ها در سال 1379 مواجه شد و در نهایت بعد از چهار سال رشد متوسط 37 درصدی در سال 1383 تشکیل سومین دوره رکود و رونق در بازار مسکن رقم خورد. دوره سوم که ابتدای سال 1383 تا نیمه اول سال 1387 را در بر می گیرد با دو دوره قبل دو تفاوت اساسی دارد.

در این دوره دامنه نوسان قیمت‌ها شدیدتر و طول زمان تشکیل دوره نیز کوتاهتر بود و همین علت باعث شد افزایش بی سابقه ( 250 درصدی ) قیمت مسکن در سال 1386 و ارزانی بی سابقه در نیمه اول 1387 رخ دهد.

اما این همه ماجرا نیست. در سال 1386 که انتظار افزایش قیمت ها در بازار مسکن وجود داشت همه قوای دولت درگیر پروژه ملی مسکن مهر شد. آن زمان حتی برخی ها اعلام کردند قصد بر این است امسال ( سال 86 ) یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

هدف گذاری رویایی و بسیج همه امکانات موجود برای دستیابی به آن باعث شد در ماههای انتهایی سال به دلیل عدم حصول وعده های داده شده شاهد اوج بی بدیل قیمت مسکن شویم و در این بین آمار بانک مرکزی از تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده در سال 1386 حکایت از آن دارد که در آن سال حدود 450 هزار مسکن جدید به بازار عرضه شد که این تعداد حتی از سال 1385 هم کمتر بود.

در کنار این طرح ، اقدام کوبنده تری نیز صورت گرفت که بر رکود دامن زد و آن سیاستهای انقباضی بانکی بود که طی آن از بانک های کشور به جز بانک مسکن، حق ارائه وام خرید مسکن گرفته شد و در ادامه نه تنها وام خرید بلکه وام ساخت نیز به دلیل نداشتن منابع، از دستور کار بانک ها خارج شد و بروز بحران مالی در جهان که با تاخیر به ایران رسید عامل سومی شد که افت قیمت ها را به همراه آورد.

این شرایط بازار را از حالت طبیعی خارج کرد و نمودار قیمت ها را به سمت پایین سوق داد.
اما پس از این دوره بود که با آرام گرفتن بازار کم کم قیمت‌ها صعودی شد. اوج آن در نیمه دوم سال 91 اتفاق افتاد. قیمت‌هایی که به شدت کاذب و دور از واقعیت بود. همین حباب قیمتی هم سبب شد با تشدید تحریم‌ها، قیمت‌ها روند نزولی در پیش گیرد. امروز پس از دو سال رکود در بازار پروسوسه مسکن خبرها از رونقی دور از دسترس حکایت دارد.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------