آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

پاسخ بانک مرکزی به شبهاتی درباره اسکناس 50000 ریالی



طرح اصلی روی اسکناس 50000 ریالی مزین به تصویر حضرت امام (ره) به رنگ بنفش است و طرح پشت اسکناس 50000 ریالی جدید نیز به رنگ بنفش و کاملا متناسب با رنگ نارنجی پس زمینه آن می باشد.

بانک مرکزی در پاسخ به شبهات مطرح شده برخی جراید و پایگاه های خبری پیرامون انتشار اسکناس 50000 ریالی با طرح سر در دانشگاه تهران در آیین هشتادمین سال تاسیس این دانشگاه، مواردی برای تنویر افکار عمومی ارائه نمود.

به گزارش بانک مرکزی؛‌ در پاسخ به شبهات مطرح شده برخی جراید و پایگاه های خبری پیرامون انتشار اسکناس 50000 ریالی با طرح سر در دانشگاه تهران در آیین هشتادمین سال تاسیس این دانشگاه، مواردی برای تنویر افکار عمومی ارائه می گردد:

- دانشگاه تهران نخستین و مهم ترین دانشگاه کشور و مهد پرورش استعدادهای برتر و نخبگان  از دیرباز بوده و هست. تا جایی که رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید این دانشگاه فرمودند:

 "برترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران که در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم انشاءالله باید باشد."

- تغییر بخشی از طرح اصلی یک اسکناس یا سکه و انتشار آن به عنوان اسکناس و سکه یادبود و بزرگداشت به معنی حذف طرح اصلی نیست. و اسکناس 50000 ریالی مزین به حدیث نبوی، نقشه ایران همراه با نشان انرژی هسته ای جمع آوری نشده و در چرخه پولی کشور معتبر و انتشار آن ادامه خواهد یافت.

-  انتشار اسکناس و سکه یادبود به مناسبتهای گوناگون ملی، مذهبی و بزرگداشت موضوعی خاص، در ایران و جهان سابقه ای طولانی دارد. به عنوان نمونه به اسکناس های 5000 ریالی با طرح ماهواره امید، 20000 ریالی با طرح مسجدالاقصی، و سکه های رایج با طرح های آزادی خرمشهر، حرم حضرت معصومه(ع) حضرت شاهچراغ، اعیاد قربان، غدیر و... می توان اشاره کرد.

- طرح اصلی روی اسکناس 50000 ریالی مزین به تصویر حضرت امام (ره) به رنگ بنفش است و طرح پشت اسکناس 50000 ریالی جدید نیز به رنگ بنفش و کاملا متناسب با رنگ نارنجی پس زمینه آن می باشد.

- شعر مشهور حکیم ابوالقاسم فردوسی نقش بسته در طرح جدید اسکناس یادبود 50000 ریالی "توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود" تنها یک شعر نیست بلکه یک شعار ملی و جهانی است. فردوسی در شاهنامه، پس از ستایش پروردگار بر اهمیت علم و دانش تاکید دارد.

- در استفاده از آثار ملی و مذهبی برای طراحی و  نقش اسکناس و سکه های رایج، اهمیت اثر مورد استفاده در طراحی به مراتب بیشتر از ارزش مبادلاتی آن، مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال طرح مقبره سعدی شیرازی ابتدا روی سکه های رایج نقش بست و سپس در طرح پشت اسکناس 100000 ریالی مورد استفاده قرار گرفت.

- بر اساس بند (و) ماده 2 قانون پولی و بانکی کشور، مبلغ اسمی، شکل، جنس، رنگ، اندازه، نقشه و سایر مشخصات اسکناس ها و سکه های فلزی رایج کشور به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین خواهد گردید.

در پایان ضمن تشکر از انتقاد های مطرح شده، خاطرنشان می سازد که بانک مرکزی همواره آماده پاسخگویی به سوالات و انتقادات هموطنان عزیز بوده و از آن استقبال می کند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 اخبار اقتصادی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------