آخرین اخبار اقتصادی

افول طبقه متوسط ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تغییرات اقتصادی دهه ۹۰ نشان می‌دهد ماهیت طبقات اجتماعی دستخوش تغییر شده است و طبقه متوسط که طبقه‌ای پویا و جریان‌ساز بوده،…

داستان ملکه 200 هزار تومانی میوه‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت میوه

خبرها را که زیرو رو می‌کنی، می‌بینی در این وانفسای قیمت‌ها،خبر از چغاله 80 هزار تومانی داده است تا به نوعی از خوش‌نشین میوه‌‌های بازار رونمایی کرده باشد.

البته این قیمت نوبرانه است و فروشنده‌ها هم واقعا نوبرش را آورده‌اند و این بهایی است که باید پرداخت.

 

درحالی که امسال چغاله‌بادام زودتر از سال‌های قبل و پیش از آمدن بهار به بازار تهران رسیده، قیمت آن کیلویی 80 هزار تومان است که به گفته نایب‌رئیس خانه کشاورز این قیمت منطقی نیست و تا 10 روز آینده شکسته می‌شود. چغاله‌‌بادامی که در سال‌های گذشته چند روز مانده به عید به‌صورت نوبر و با قیمت‌های بالا به بازار می‌آمد، این‌بار حدود دو هفته زودتر به بازار آمده که نشان می‌دهد تغییر شرایط اقلیمی، فصل بهار را جلوتر انداخته است.

 

امسال چغاله‌بادام نه‌تنها زودتر‌ از سال‌های قبل به بازار آمد بلکه قیمت آن نیز نجومی‌تر شده است؛ به‌گونه‌ای که هر سیر (75 گرم) چغاله‌بادام 6000 تا 7000 تومان فروخته می‌شود؛ یعنی کیلویی 80 هزار تومان که تقریبا با بهای 10 کیلوگرم گوشت مرغ و سه کیلوگرم گوشت قرمز برابر است. ایسنا نوشت؛ عنایت‌ا... بیابانی، نایب‌رئیس خانه کشاورز در این زمینه گفت: امسال به‌دلیل بهار زودرس چغاله‌بادام زودتر از سال‌های گذشته به بازار آمده که البته قیمت آن در شرایط نورس نیز غیرمنطقی است.

 

وی افزود: مطمئنا قیمت چغاله‌بادام تا 10 روز دیگر شکسته می‌شود و قیمت منطقی برای بازار نورس آن حدود 20 هزار تومان و قیمت منطقی برای بازار در شرایط عادی بین 10 تا 15 هزار تومان است.نایب‌رئیس خانه کشاورز گفت: چغاله بادام محصولی نیست که همه آن را مصرف کنند بلکه تقاضای آن عمدتا از سوی قشری خاص است؛ بنابراین نوسان در قیمت آن چندان آسیبی به بازار محصولات کشاورزی نمی‌زند.


 ملکه میوه‌ها در ویترین جایی ندارد
از میوه‌های معمول بازار که بگذریم این روزها بیش از هر زمان دیگری صحبت از خاص‌ بودن می‌شود و این موضوع در بازار میوه هم صدق می‌کند. باور کنید زیر پوست این شهر اتفاقات تلخ و شیرین اقتصادی بسیاری در جریان است و بازار میوه هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بازاری كه وقایع اقتصادی و اجتماعی بسیاری را آبستن است و برخلاف تصور می‌توانید یك خرید رویایی در این بازار داشته باشید چراكه در آن میوه‌های كمیاب استوایی و انگور آفریقایی خودنمایی می‌كنند.

 

شاید باور نكنید این بازار به پاتوق میوه‌های نایاب استوایی ازجمله چریمویا، دراگون فروت، استار فروت مانگوستین، واسابی و تاماریلو تبدیل شده است. این میوه‌ها را باید در لوكس‌فروشی‌های شمال شهر جست‌وجو كنید. البته پیشنهاد خرید این میوه‌ها را به شما نمی‌دهیم چرا كه برای هر عدد استار فروت یا دراگون فروت باید چیزی حدود 50 هزارتومان پرداخت كنید.

 

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت از میوه‌های استوایی هستید «منگوستین» یك میوه گرمسیری است كه می‌تواند به شما در كسب این تجربه كمك كند. «ملكه میوه‌ها» مسافری از آسیای جنوب‌شرقی با پوسته ضخیم به رنگ ارغوانی تیره با پوستی صاف كه اجزای میوه را دربر گرفته است.

 

دستی به جیب خود برده و برای هر كیلوگرم از ملكه میوه‌ها 200 هزارتومان پرداخت كنید تا با میل كردن چهار تا هشت قطعه پالپ سه گوش سفیدرنگ درون آن با طعم بسیار عالی آن نیز آشنا شوید. پرداخت این رقم  برای این میوه كه به عقیده بسیاری ازجمله بهترین میوه‌های گرمسیری دنیاست، چندان هم عجیب و غریب نیست.

 

البته پرداخت 50 هزارتومان ناقابل برای یك عدد «دراگون فروت» نیز می‌تواند شما را در آشنایی با طعم این میوه ناشناخته یاری كند؛ میوه‌ای كه از انواع میوه‌های كمیاب گرمسیری موجود در كشور مالزی است. اگر هنگام خرید این میوه مشخصات ظاهری آن با آنچه شما در اینترنت خوانده یا از دوستانی كه تجربه خوردن آن را داشته‌اند شنیده‌اید، تفاوت داشت زیاد نگران نباشید چون این میوه معمولا به سه شكل، پوست قرمز و گوشت سفید، پوست زرد و گوشت سفید و پوست و گوشت قرمز یافت می‌شود.

 

به هر حال اینجا تهران است و شما می‌توانید یكی از عجیب‌ترین بازارهای آن را  همراه آشنایی با این میوه‌های خاص تجربه کنید. بازار میوه و تره‌بار تهران اما به‌جز این میوه‌ها میزبان سایر میوه‌های خارجی نیز هست و با كمی دقت می‌توانید در این بازار انگور بی‌نظیر آفریقایی را به قیمت هر كیلوگرم 30 هزارتومان خریداری كنید. سیب فرانسوی هر كیلوگرم 15 هزارتومان، پرتقال مصری هر كیلوگرم 8 هزارتومان و لیموترش تركیه‌ای با بسته‌بندی خاص هر كیلوگرم 20 هزارتومان از دیگر گزینه‌های خرید شما در این بازار خواهد بود.

 

همه این میوه‌ها در دسترس شماست و به ما هم هیچ ربطی ندارد که تمام این میوه‌ها به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. به هر حال هرچه هست بازار ایران جذابیت لازم برای حضور این نوع میوه‌های لوکس و صدالبته دیگر اقلام لوکس مصرفی را دارد؛ جذابیتی که این روزها منتقدان زیادی هم دارد، از تولید‌کنندگان گرفته تا دلواپسان اقتصادی. تولید‌کننده اما در این بین فقط به نظاره نشسته است و متولیان تولید هم دست روی دست گذاشته‌اند.

 

اینها بخشی از آن چیزی است که  زیر پوست بازار جاری است. باور كنید اینجا تهران است و زیر پوست شب‌های آرام این كلانشهر، كمی آن طرف‌تر از جایی كه همه ما درحال استراحت هستیم، تكاپوی عجیبی وجود دارد در میدان میوه وتره‌بار و همین تكاپو شعب بانكی حاضر در این بازار را مجبور به شروع فعالیت از آغازین ساعات روز كرده است.
اخبار اقتصادی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------