آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

موافقت اوليه با ليزينگ مسكن



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

گام اول از «مراحل صدور مجوز» براي فعاليت شركت‌هاي ليزينگ در بازار مسكن، دو روز پيش با اتمام نگارش آيين‌نامه مربوط به «نحوه پرداخت تسهيلات ليزينگ مسكن»، برداشته شد.

راه‌اندازي ليزينگ مسكن و پرداخت تسهيلات بلندمدت خريد توسط شركت‌هاي ليزينگ به متقاضيان مسكن، يكي از ابزارهاي پيش‌بيني شده در قانون ساماندهي مسكن مصوب سال 87 است كه بعد از 5 سال تاخير در اجراي آن، وزارتخانه‌هاي اقتصاد و دارايي و راه‌وشهرسازي در طول سال 93 جلسات مشتركي در سطح كارشناسي و معاونان وزير براي عملياتي كردن اين ابزار برگزار كردند.


در ماده 14 قانون ساماندهي مسكن، به منظور به‌كارگيري روش‌هاي متنوع و متفاوت از تسهيلات بانكي به عنوان تنها ابزار سنتي تامين مالي مسكن، 4 ابزار جديد پيش‌بيني شده است كه به ترتيب شامل بازار رهن ثانويه، بازار ليزينگ، سرمايه‌گذاري خارجي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌شود.


طبق اين قانون، بايد وزارتخانه‌هاي مسوول، ضوابط اجرايي مربوط به اين ابزارها را در طول سال‌هاي اخير تدوين مي‌كردند اما طي سال‌هاي اخير به خاطر مخالفت نظري مقامات وقت با هر نوع پرداخت تسهيلات به متقاضيان مسكن، اجرای قانون معطل ماند.


هم‌اكنون آيين‌نامه مربوط به بازار ليزينگ مسكن در 7 ماده توسط كميته‌هاي كارشناسي دفتر سياست‌هاي پولي وزارت اقتصاد، دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي، بانك مركزي و كانون شركت‌هاي ليزينگ تدوين شده و قرار است ظرف روزهاي آينده پس از تاييد مقامات ارشد دو وزارتخانه، براي تصويب نهايي به هيات‌دولت ارائه شود.

 

گزارش دنياي‌اقتصاد از جزئيات پيش‌نويس اين آيين‌نامه حاكي است: چنانچه متن نگارش شده به تصويب برسد، شركت‌هاي ليزينگ براي فعاليت در بخش مسكن موظف به اخذ مجوز   از بانك مركزي خواهند شد و بايد مقررات مصوب سال 1386 شوراي پول ‌و اعتبار در زمينه ليزينگ را رعايت كنند.

 

همچنين بانك مركزي نيز موظف خواهد شد براي تسهيل انواع عمليات ليزينگ در بخش مسكن، ضوابط و مقررات موجود در اين بخش را اصلاح و تكميل كند. از جمله نقاط قوت و مزيت‌هاي پيش‌بيني شده در آيين‌نامه نحوه فعاليت شركت‌هاي ليزينگ مسكن، اجازه استفاده مشروط اين شركت‌ها از يارانه‌هاي دولتي است.

 

طبق ماده 8 اين آيين‌نامه، چنانچه شركت‌هاي ليزينگ در راستاي اجراي برنامه‌هاي حمايتي بخش مسكن، اقدام كنند، مي‌توانند از تسهيلات يارانه‌اي اين بخش در قالب تفاهمنامه مشترك با وزارت راه‌‌‌وشهرسازي برخوردار شوند.

 

منظور از تسهيلات يارانه‌اي، پرداخت بخشي از نرخ سود تسهيلات به ليزينگي‌ها با هدف كاهش سود تسهيلات ليزينگ براي متقاضيان مسكن است تا به عنوان مثال قيمت تمام شده تسهيلات براي خانه‌اولي‌ها كاهش يابد. در اين آيين‌نامه، شركت‌هاي ليزينگ مجاز به پرداخت تسهيلات خريد مسكن هستند و تمامي بانك‌ها و موسسات اعتباري نيز مجاز به ارائه تسهيلات و خدمات به اين شركت‌ها هستند.
اخبار اقتصادی - دنياي‌‌اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------