سناریو‌های ارزی و بازاری دولت در سال 94



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز

اقتصاد بدون شوک، با تحریم و بدون تحریم اگرچه هنوز دولت به صورت رسمی از سناریوهای ارزی و تنظیم بازاری خود در سال 94 رونمایی نکرده است، اما آنگونه که برخی نزدیکان دولت می‌گویند سناریوهای ارزی دولت به نوعی تنظیم شده تا سه شرایط تداوم تحریم، لغو تحریم و تشدید تحریم را در برگیرد و در مقابل، شوکی به بازار وارد نشود.

اگرچه هنوز دولت به صورت رسمی از سناریوهای ارزی و تنظیم بازاری خود در سال 94 رونمایی نکرده است، اما آنگونه که برخی نزدیکان دولت می‌گویند سناریوهای ارزی دولت به نوعی تنظیم شده تا سه شرایط تداوم تحریم، لغو تحریم و تشدید تحریم را در برگیرد و در مقابل، شوکی به بازار وارد نشود.

به گزارش تابناک ، اگرچه دولت هنوز به صورت رسمی سیاست‌های ارزی و پولی خود را رونمایی نکرده اما به هرحال شرایط مذاکرات و تحریم‌ها هنوز سایه‌روشن است، کسی نمی‌داند بالاخره چه خواهد شد و زمینه برای فعالیت اقتصادی در سال 94 در سایه به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات چه خواهد بود.

اما آنگونه که دولتمردان هم در لابه لای صحبت‌هایشان گفته‌اند، هیچ خلل یا شوکی در بازار ایجاد نخواهد شد و حتی اگر تحریم‌ها هم تشدید شود، باز هم دولت اجازه شوک یا نوسانات شدید قیمتی چه در بازار ارز و چه در بازار کالاهای اساسی را نخواهد داد.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی می‌گوید: دولت سناریوهای ارزی متفاوتی را تدوین کرده که براساس آن، نه تنها بخش تولید کشور براساس نوسان شرایط آسیب نمی‌بیند، بلکه شوک جدید ارزی در راه نخواهد بود که متاثر از آن، بخش تولید کشور صدمه ببیند.

وی می‌افزاید: این سناریوها بارها و بارها میان وزرا و اعضای هیات دولت بررسی شده و براساس سه وضعیت تحریم، بعد از تحریم و تشدید تحریم لحاظ شده، این در حالی است که هیچ یک از این سناریوها، تشدید تقاضا در بازار و افزایش ناگهانی نرخ‌ها را رقم نمی زند.

براساس طرحی که دولت طراحی کرده، یک حالت این است که توافق حاصل شده و تحریم‌ها لغو شود. البته حداقل 6 ماه پس از لغو تحریم‌ها زمان لازم است تا شرایط اقتصاد ایران به حالت عادی برگردد.

دولت می‌‌‌گوید که اگر تحریم‌ها لغو شود، قصد ندارد خود را بزرگ کرده و مجدد اقتصاد دولتی را رواج دهد، بلکه می خواهد شرایط برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور را پررنگ کرده و زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را تسهیل کند، به نحوی که تولیدات داخلی با تعامل به بازارهای بین‌المللی عرضه شده، صدور خدمات فنی و مهندسی را به دنیا توسعه داده و زمینه تعامل را فراهم کند.

سناریوی دوم دولت با در نظر گرفتن این شرایط است که به هر دلیلی توافقی حاصل نشده و مذاکرات تمدید شود. در این حالت، به‌نوعی شرایط فعلی دوباره استمرار پیدا می‌کند و توافق، چند ماه دیگر تمدید می‌شود که فشار تحریم از این بیشتر نشود و ممکن است گشایش تازه‌ای به وجود نیاید.

... و اما سناریوی سومی که دولت آن را برنامه‌ریزی کرده است، بر پایه قطع کامل مذاکرات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی کشورهای غربی علیه ایران است که در آن شرایط باز باید اقتصاد کشور اداره شود.

 

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------