نسیم «توافق» در بازار نفت



يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
تغییر کانال شاخص در فضای خوش‌بینی


دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 142 واحدی (معادل 22/ 0 درصد)، به 65 هزار و 123 واحد رسید. رشد شاخص همراه با افزایش خوش‌بینی‌ها به انجام توافق بین ایران و اعضای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای رقم خورد؛ به این ترتیب، تغییر کانال دو پله‌ای شاخص را در کمتر از یک هفته شاهد هستیم.

 

در این شرایط، به‌رغم رشد شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن با افت 22/ 0 درصدی همراه شد که در واقع، رشد شاخص کل به کمک نمادهای بزرگ بورسی را نشان می‌دهد. در این میان، بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد «فملی» داشت (این نماد با حمایت حقیقی‌ها در مقابل فروش حقوقی‌ها مواجه بود). با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای بورس همراه با تعطیلات سال نو، انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال، هرگونه خبر منتشرشده از مذاکرات به سرعت به بازار منتقل شود.
بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
رشد دلار در اثر تغییرات عرضه و تقاضا
دیروز و تا ساعت 16، هر دلار آمریکا با رشد 45 تومانی به قیمت 3330 تومان معامله شد. بعد از افت‌های مداوم دلار با امیدواری به مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر تغییرات عرضه و تقاضا رشد دلار را در بازار ارز رقم زد. در این شرایط به نظر می‌رسد این تغییرات، تنها به دلیل تقاضای ارز مسافرتی نیست. قراردادهای آتی سکه اسفندماه، دیروز و امروز در حال تسویه شدن هستند و در نتیجه تلاش برای رشد نرخ دلار وجود دارد تا قیمت سکه را نیز با خود همراه کند. در هفته‌های گذشته مشاهده شد شرکت‌ها برای رفع نیاز نقدینگی ریالی پایان سال، اقدام به فروش ارز می‌کردند؛ بنابراین اکنون، کاهش عرضه از سوی این شرکت‌ها نیز در رشد دلار بی‌اثر نبوده است. در این میان، منابع رسمی درتلاش هستند با تزریق دوباره ارز به بازار، از رشد قیمت‌ها جلوگیری کنند.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
تغییر نگاه بازار به سوی سکه خرد
دیروز در ساعت 16، هر سکه طرح جدید با رشد 7هزار تومانی، به قیمت 935هزار تومان معامله شد. در این شرایط، افزایش تقاضای پایان سال به خصوص برای سکه‌های خرد، واکنش بیش از انتظار سکه و رشد آن همراه با دلار را رقم زد. در این میان، حباب قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) همچنان پایدار باقی‌مانده است. با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال تقاضا برای سکه خرد بیشتر از سکه تمام است، مشاهده می‌شود رشد قیمتی این سکه‌ها بیش از سکه تمام بود. از سوی دیگر، دلار تا دریافت خبر مشخصی از مذاکرات، انگیزه‌ای برای تغییرات زیاد ندارد؛ اونس طلا نیز در حالت انتظاری نوسانات محدودی را تجربه می‌کند. با این حال، به رغم ثبات نسبی مولفه‌های اثرگذار، تقاضای بالا در این روزها، احتمال افت قیمت سکه را کاهش می‌دهد.
بازار طلای جهانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
نوسانات اونس در شرایط انتظاری
روز گذشته، اونس طلا معاملات هفتگی را در حالی آغاز کرد که در ابتدای معاملات به علت افت بازارهای سهام آسیا و افت شاخص دلار آمریکا با رشد قیمت همراه شد. در ادامه اما، با شروع به کار بازارهای سهام اروپایی، رشد این بازارها موجب افت قیمت اونس طلا شد؛ به‌طوری که ساعت 16 به قیمت 1157 دلار معامله می‌شد. در این شرایط، گرچه نشست فدرال رزرو مهم‌ترین رویداد این هفته محسوب می‌شود (سیگنالی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره)، اما بازار طلا نیم ‌گاهی به وضعیت یونان که اختلافات آن با آلمان تشدید شده است نیز دارد. از سوی دیگر، در بازار آتی، موقعیت‌های بلند (انتظار افزایش قیمت) به شدت کاهش یافته که بیانگر وجود فضای «خرسی» (انتظار افت قیمت ها) میان معامله‌گران طلا است. از منظر تکنیکال اما، کف حمایتی 1150 همچنان قدرتمند عمل کرده است.
بازار اوراق مسکن

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
تشدید فشار فروش «تسه9201»
 دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با افت 5 درصدی به قیمت 72 هزار و 656 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که اوراق سایر سررسیدها با رشد اندکی همراه شدند و بار دیگر در سطوح 80 هزار تومانی پایدار ماندند. با این حال مشاهده می‌شود «تسه9201» با توجه به آنکه به پایان مهلت استفاده خود نزدیک می‌شود به شدت با کاهش قیمت همراه شده است (در فرابورس، بیشترین میزان مجاز افت قیمت روزانه 5 درصد است که بیانگر تشدید فشار فروش این اوراق است). در این میان اما، به منظور بررسی روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن باید سایر سررسیدها را در نظر گرفت که حول سطح 80 هزار تومانی نوسان می‌کنند. در قیمت‌های مزبور، سود واقعی تسهیلات مسکن 20 درصد است و به نظر می‌رسد این نرخ بهره از سوی متقاضیان مناسب ارزیابی می‌شود.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 
نفت زیر فشار عوامل منفی
مطابق پیش بینی‌های «دنیای اقتصاد» نفت مسیر نزولی خود را ادامه داد؛ به‌طوری که دیروز ساعت 16 نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 44 دلار بر بشکه معامله می‌شد که تنها 22 سنت بیشتر از کمترین قیمت خود در سال 2015 است.

 

به‌رغم کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل (عامل اصلی رشد قیمت‌ها در انتهای ژانویه)، تولیدات نفت آمریکا همچنان رو به افزایش است؛ در نتیجه این امر، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در حال پر شدن است که پس از آن، نفت‌های ذخیره شده وارد بازار می‌شوند. همچنین، به گزارش «رویترز»، خوش بینی به توافق هسته‌ای ایران، علاوه بر افزایش شاخص دلار آمریکا بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند. در واقع، اتمام ظرفیت ذخیره‌سازی و افزایش صادرات ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانند بر مازاد عرضه نفت بیفزایند. بنابراین، تا نیمه دوم سال 2015 نمی‌توان به رشد قیمت‌ها چندان امیدوار بود.


اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------