آینده اقتصاد پس از توافق



اخبار,اخبار اقتصادی ,اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تشریح آینده اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای صورت گرفته در شب گذشته گفت: اروپایی‌ها عطش ورود به بازار ایران را دارند و ایران به پایگاه منطقه تبدیل خواهد شد.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگوی مشروح با مهر با اشاره به بیانیه روز گذشته ایران و ۱+۵ در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای که ایران طی ماههای گذشته با کشورهای غربی داشت، یکی از مقاطع تاریخی حرکت انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. واقعیت این است که اگرچه تحریم‌ها در روابط اقتصادی ایران با دنیا نتوانست حرکت رو به رشد ایران را متوقف کند، اما به هرحال حل شدن این موضوع و رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از نقاط بزرگ تاثیرگذار بر شکوفایی اقتصادی ایران باشد.

اقتصاد ایران در راه توسعه و پیشرفت
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: بر همین اساس، حل شدن موضوع هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور و حل مسائل و مشکلات جاری نقش داشته باشد؛ لذا نکته خوشحال‌کننده این است که حل چالش هسته‌ای ایران با دنیا با حفظ همه شئونات ایران اسلامی و از موضع اقتدار، قدرت و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران، گامی موثر از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به شمار می‌رود که باید به آنها خداقوت گفت.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به صورت کاملا فنی، حرفه‌ای، سیاسی، علمی و اقتصادی در مقابل با همه کشورهای استکبار جهانی ایستاد و مذاکرات را اداره کرد؛ بنابراین تحت تاثیر قرار نگرفتن اعضای این تیم و دستیابی به اهداف تعیین شده با حفظ اصول نظام، فضای مثبتی را پیش روی ایران قرار داده است.

به اعتقاد آل اسحاق، یکی از اقداماتی که ظرف سال‌های گذشته و به بهانه پیشرفت هسته‌ای ایران از سوی کشورهای غربی صورت گرفته بود، شیوع ایران‌هراسی در دنیا بود به نحوی که علاوه بر اینکه کشورهای غربی در تمام حوزه های اقتصادی، به دلیل تحریم‌ها از اقتصاد ایران کنار کشیده بودند، سایر کشورهای دنیا نیز از ترس تحت فشار قرار گرفتن قدرتهای بازرگ دنیا، از معامله با ایران هراس داشتند، ضمن اینکه هر گونه معامله اقتصادی با ایران، هزینه بالایی را می‌طلبید و قیمت تمام‌شده را نیز بالا می‌برد.

تحریم اقتصاد ایران را ورشکست نکرد
وی اظهار داشت: در عین حال، علیرغم تمامی این مشکلات، اقتصاد ایران تلاش کرد تا در شرایط تخریم نیز، مبادلات تجاری خود را با دنیا گسترش دهد و به طور متوسط، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار با دنیا تعامل تجاری داشته باشد، بنابراین نشانگر این است که ایران علیرغم همه محدودیت های اقتصادی، کار تجاری خود را پیش برد؛ اگرچه افزایش هزینه ۱۵ تا ۳۰ درصدی را در مبادلات تحمل کرد؛ اما به هرحال، اقتصاد ایران متوقف و ورشکسته نشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: در مقابل، ایرانی ها نیز در سالهای تحریم، بسیار سخت زندگی کردند و دسترسی محدودی به منابع، فناوری، تکنولوژی روز دنیا داشتند و بنابراین اکنون که این فضا به شرط اینکه بیانیه ای که شب گذشته صادر شده در عمل نیز منجر به توافق شده و اجرایی شود، پیش آمده فصل جدیدی از روابط ایران با دنیا و منطقه، به لحاظ اقتصادی شکل خواهد گرفت که می‌تواند تعاملات ایران با دنیا را برای رسیدن به اهداف اقتصادی در حوزه داخلی و بین‌المللی افزایش دهد.

وی گفت: حقیقت این است که در رابطه با مسائل مربوط به هسته‌ای، شرایطی که در صورت توافق پیش روی ایران قرار خواهد گرفت، بسیار متفاوت است، اگرچه حتی اگر توافقی صورت نمی‌گرفت و تحریم‌ها نیز برداشته نمی‌شد؛ ایران همه چیز را از دست می‌داد، بلکه اروپایی‌ها، امریکایی‌ها و کل دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایران کنار بیایند، ولی به هرحال، این توافقات آثار خود را در اقتصاد نشان خواهد داد.

پیش‌بینی آل‌اسحاق در آینده تعاملات بین‌المللی ایران با دنیا
آل اسحاق ادامه داد: فضای تعاملات بین‌المللی برای فعالان اقتصادی و اقتصاد ایران، مناسب‌تر از قبل خواهد شد و ممنوعیت و هراس و نگرانی که با کار اقتصادی با ایران وجود داشت، از بین خواهد رفت؛ ضمن اینکه در حوزه واردات و صادرات و تعاملات فنی و تکنولوژیکی نیز، در همه حوزه‌ها اعم از بیمه، بانک، حمل و نقل، بازرگانی، نقل و انتقالات پول و مسائل مروبط به فناوری و تکنولوژِی و قوانین و مقررات تحولی عظیم رخ خواهد داد و فضا برای تعامل با اقتصاد ایران، کم‌هزینه‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی، خطوط تولید، فناوری و نوآوری های روز دنیا نیز مناسب‌تر و راحت‌تر به دست ایران خواهد رسید؛ ضمن اینکه مزایای این گشایش در امور اقتصادی، نه تنها به نفع ایران بلکه برای طرف مقابل نیز، بسیار آسان و مناسب‌تر خواهد بود؛ چراکه در طول مدت تحریم، طرف غربی نیز فضایی تنگ و سخت را در ارتباطات اقتصادی با ایران تجربه کرده بود و بنابراین هم اکنون علاقمندی و آرزوی کشورهای بزرگ دنیا این است که بتوانند باز هم به بازار بزرگ ایران برگردند.

عطش اروپایی‌ها برای حضور در بازار ایران
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: در طول مدت تحریم و البته فضایی که بعد از سر کار آمدن دولت یازدهم در اقتصاد ایران و تعاملات بین‌المللی فراهم شد، نشانگر عطش اروپایی‌ها برای ورود به بازار ایران بود و آنها منتظر بودند تا ممنوعیت ها برداشته شود و بتوانند به بازار بزرگ ایران برگشته و با شرکای ایرانی خود کار کنند؛ البته این عطش دو دلیل هم دارد، اول اینکه بازار ایران بازاری ۷۸ میلیون نفری است که زمینه سرمایه‌گذاری بالا را داشته و مستعد همکاری از نظر منابع طبیعی، نیروی انسانی، انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و از همه مهمتر هاب منطقه بودن، است.

به اعتقاد آل‌اسحاق، بازار ایران طی سالهای گذشته از دست اروپایی‌ها و غربی‌ها در رفته بود و به یک اقتصاد تعاملی با شرق تبدیل شده بود، بنابراین این بازار پرپتانسیل در حوزه سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات با رکود حضور اروپایی ها مواجه شده بود، در حالیکه شرکت‌های دنیا علاقه وافری به حضور در ایران و کار با اقتصاد ایران داشتند؛ از سوی دیگر، تنها بازار ۷۸ میلیون نفری ایران پیش روی خارجی‌ها قرار ندارد، بلکه ایران در همسایگی خود، بازار ۳۰۰ میلیون نفری را دارد که زمینه‌ساز انگیزه برای حضور در اقتصادش از سوی اروپایی ها است.

وی ادامه داد: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در منطقه خاورمیانه سرمایه‌گذاری کند، کشوری امن‌تر و ایمن‌تر به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از ایران نخواهد داشت و بنابراین وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد ایران به گونه‌ای است که شرکای غربی می‌توانند به خوبی با صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا تعامل کرده و بازارهای منطقه ای را تصاحب کنند؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاران خارجی بهتر این است که با یک شریک ایرانی در بازار ۱۵ کشور همسایه ایران نیز حضور داشته باشند.

آل‌اسحاق گفت: این عطش را به خوبی می‌شد در رفت و آمدها و مذاکرات غربی‌ها در طول مدت یکسال و نیم گذشته به خوبی مشاهده کرد، لذا این شرایط با توافق به دست آمده اگر اجرایی شود، فضای بزرگی را برای شرکتهای ایرانی و اروپایی و البته غیر اروپایی فراهم می کند که در بازار ایران حضور یابند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

زمینه صادرات محصولات هسته‌ای فراهم می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به بیانیه صادر شده از سوی ایران و ۱+۵ در شب گذشته خاطرنشان کرد: این بیانیه مفادی دارد که بر اساس آن، ایران در بسیاری از محصولات هسته‌ای، زمینه صادراتی می یابد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند وارد این بازار بکر شود که یک بازار جدید است و البته اهمیت بالایی دارد، یعنی ایران می‌تواند از سوخت نیروگاهها تا ساخت نیروگاهها را در سایر کشورهای نیازمند دنیا انجام دهد و محصولات پزشکی و کشاورزی و نیز فناوری های مربوط به هسته‌ای را صادر کند.

وی اظهار داشت: این بازار هم، فضای جدیدی را در اقتصاد ایران فراهم می‌کند که در این رابطه در تعاملات بین‌المللی ایران با دنیا می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

چالش هسته‌ای با اقتدار کامل ایران به توافق رسید
آل‌اسحاق با بیان اینکه اقتدار ایران در جریان این مذاکرات کاملا حفظ شد، خاطرنشان کرد: زمانی است که یک مساله با بازندگی و تحت تاثیر قرار گرفتن ایران از قدرت غربی‌ها به دست می‌آید که چندان ارزشی ندارد، اما اکنون ایران در سایه مقاومت و ایثارگری و به پشتوانه رهنمودهای مقام معظم رهبری و ایستادگی ملت در برابر نظرات تحمیلی بیگانگان به دست آمده است که یک پیروزی شیرین به شمار می‌آید.

وی افزود: حقیقت این است که توان مقاومت مذاکره‌کنندگان ایرانی بسیار بالا بود و آنها با تکیه بر عقیه و حمایت مقام معظم رهبری و هدایت‌های ایشان، توانستند در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این موفقیت دست یابند، البته مردم هم مشکلاتی را در طی این مدت تحمل کرده بودند، اما هیچگاه از حمایت تیم مذاکره کننده هسته‌ای دست برنداشته‌اند، بنابراین دنیا نیز فهمید که با یک ملت طرف است نه با یک تیم چند نفره مذاکره‌کننده، پس همین حمایت‌های مردمی سبب شد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که کمتر از انگشتان دست بودند، در مقابل تیم ۱۴۰ نفره مذاکره کننده امریکا یا تیم ۴۰ نفره هر یک از کشورهای اروپایی، قرار گرفته و توانسته موفق شوند.

آل‌اسحاق معتقد است که مجموعه این شرایط، اقتدار مناسبی را جدای از منافع اقتصادی و سیاسی برای ایران ایجاد کرده است که در جایگاه خود تاثیرگذار است، بنابراین ایران می‌تواند طی سالهای آینده در تمامی حوزه‌ها، پایگاه منطقه‌ای شود.

وی ابراز امیدواری کرد که مجموعه بندهای بیانیه قرائت شده تبدیل به یک توافق نامه شود و زمینه‌ساز آسایش ایران را به لحاظ اقتصادی فراهم نماید.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------