بازار هرج و مرج کرایه‌های تاکسی



اخبار,اخبار اقتصادی ,کرایه‌های تاکسی

کرایه‌های تاکسی در شهر تهران بار دیگر خبر ساز شده است و بازار هرج و مرج کرایه‌ها برای مسافران دردسر ساز شده است.

به گزارش فارس، اعضاء شورای شهر تهران در یکصد و بیست و ششمین جلسه در تاریخ 93/11/5 لایحه تعیین قیمت کرایه‌های حمل‌ونقل اعم از تاکسی، اتوبوس و بلیت مترو در سال 1394 مورد بررسی قرار دادند.

این لایحه با هدف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی به شهروندان و نیز در راستای تشویق مسافران به استفاده از بلیت‌های اعتباری و با توجه به تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده بلیت مترو در سال 94 و با عنایت به اجرای قانون هدفمند بودن یارانه‌ها و همچنین با ضرورت رعایت حال اقشار آسیب پذیر تنظیم شده، بهای بلیت مترو به طور متوسط 50 تومان در بلیت‌های اعتباری افزایش یافت. همچنین در این لایحه قیمت بلیت تک سفره 600 تومان و بلیت دو سفره یک هزار تومان تعیین شد که با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

بر همین اساس، اعضای شورا افزایش 50 تا 100 تومانی کرایه های اتوبوس در سال 94 را به تصویب رساندند که به موجب آن کرایه‌های اتوبوس اعم از عمومی و خصوصی در سال 94 بیش از 100 تومان افزایش نخواهد داشت و در همه مسیر ها به طور متوسط بین 50 تا 1200 تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه قیمت کرایه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در نهایت افزایش 20 درصدی قیمت کرایه های تاکسی در سال 94 به تصویب رسید.

پس از تصویب قمیت کرایه‌های حمل و نقل در سال 94 ، این مصوبه جهت تصویب نهایی به فرمانداری تهران ارسال شد که در نهایت نیز فرماندار تهران، مصوبه را تأیید کرد.

ولی با آغاز رسمی فعالیت کارمندان و کارگران و ... در تهران، شاهد بازار سردرگم و هرج و مرج کرایه‌های تاکسی هستیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم از سوی بخش‌های مختلف جهت اجرای مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی صورت گرفته است، گفت: تاکسیرانی موظف شده است که برچسب های قیمت جدید تاکسی‌ها را نصب کند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده کرایه‌ها در بخش‌های مختلف از 15 فروردین اجرا می‌شود.

چمران بیان داشت: تمامی رانندگان تاکسی و اتوبوس موظف هستند بر اساس برچشب‌های که در خودروهای آن نصب خواهد شد اقدام به دریافت کرایه‌های جدید را داشته‌ باشند و در صورتی که بیش از مصوبه شورا اقدام به اخذ کرایه کنند، با آنها برخورد خواهد شد.

در حالی رئیس شورای شهر تهران از اجرای مصوبه افزایش کرایه‌ها از 15 فروردین خبر داده که هنوز هیچ برنامه ریزی برای این مهم صورت نگرفته است و برچسب‌های جدید نصب نشده و همین امر منجر شده است که برخی از رانندگان تاکسی اقدام به دریافت پول بیشتری از شهروندان داشته باشند و اذعان کنند که کرایه ها افزایش یافته است.

حسین یکی از مسافرانی که هر روز برای رسیدن به محل کار خود از تاکسی استفاده می‌کند، در این باره می‌گوید: متأسفانه شورای شهر هر ساله رقمی را به عنوان کرایه‌های جدید به تصویب می رساند که این رقم مورد تأیید رانندگان تاکسی نیست!

وی می‌افزاید: رانندگان تاکسی به صورت خود مختار هر کاری را که بخواهند انجام می دهند و این در حالی است که هیچ نظارتی نیز بر روی آنها نیست.

حسن یکی دیگر از مسافران تاکسی در شهر تهران با بیان اینکه نرخ جدید تاکسی‌ها باید به صورت برچسب بر روی تاکسی‌ها نصب شد، می‌گوید: نبود این برچسب منجر می‌شود هر کسی هر چه بخواهد کرایه بگیرد.

به گزارش فارس، در حالی شرکت تاکسیرانی موظف بوده برچسب‌های جدید را در سال جاری بر روی خودروها نصب کند از این کار امنتاع کرده است.

میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر تهران از امروز (15 فروردین‌ماه) رانندگان تاکسی امکان افزایش کرایه‌های خود را دارند، افزود: با این حال تا نصب برچسب‌های جدید، افزایش قیمتی در نرخ کرایه‌های تاکسی صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مسافران باید براساس برچسب نصب شده بر روی شیشه جلوی تاکسی‌ها کرایه پرداخت کنند، گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده تا 48 ساعت آینده نرخ جدید کرایه‌ها بر روی شیشه‌ها نصب خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه ملاک افزایش کرایه‌ها، برچسب نصب شده جدید است، افزود: تا زمانی که این برچسب‌ها نصب نشده است، مسافران می‌توانند کرایه سال گذشته را پرداخت کنند.

مظفر در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر بالا بودن نرخ بالای تاکسی در تهران تصریح کرد: پایین‌ترین نرخ تاکسی در دنیا در تهران است و اگر دولت یارانه‌ای در زمینه سوخت و ... به تاکسیرانان ارائه دهد، می‌توان نرخ کرایه‌ها را ثابت و یا حتی کم کرد، اما تا زمانی که این حمایت صورت نگیرد، نمی‌توان اقدامی برای کاهش نرخ کرایه تاکسی‌ها در پایتخت انجام داد.

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------