خودروهای روسی در راه ایران؟



اخبار,اخبار اقتصادی , شرکت خودروسازی روس

چند شرکت خودروسازی روس به نام‌های «آتاوا»، «گاز» و «کاماز» در حال مذاکره برای راه‌اندازی خطوط مونتاژ خودرو در ایران هستند.

روابط عمومی وزارت توسعه اقتصاد روسیه ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: «در حال حاضر چند خودروساز روسیه در حال مذاکره با طرف ایرانی برای مونتاژ خودروهای خود در این کشور هستند. از این میان می‌توان به شرکت‌های آتاوا، گاز و کاماز اشاره کرد که در مراحل ابتدایی مذاکرات خود قرار دارند، اما هنوز توافقی صورت نگرفته است.»

 

خودروسازان روسیه پیش از این اعلام کرده بودند قصد دارند برای جبران کاهش فروش داخلی خود بر بازارهای سنتی کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق و بازارهای در حال ظهور آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تمرکز کنند. در سال 2014، فروش خودروهای روسی در بازارهای داخلی 11 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال 2015 نیز ادامه یابد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس روسیه، این کشور امیدوار است در پی توافقات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها بتواند به توافقات اقتصادی جدیدی با ایران دست پیدا کند. با این وجود وزارت توسعه اقتصادی عنوان کرد: «در صورتی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شوند، شرکت‌های روس با رقبای بزرگ اروپایی و آمریکایی مواجه هستند که پیش از این نیز تجربه مونتاژ خودروهای خود را در خاک ایران دارند.»

 

ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای مونتاژ خودروهای روسی در ایران در خلال سفر وزیر توسعه اقتصادی روسیه به تهران نیز در نوامبر سال گذشته مورد بحث قرار گرفته بود. این در شرایطی است که خود روسیه مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفته است و به‌عنوان اقدام تلافی‌جویانه خودروسازی کشورهای تحریم‌کننده را مشمول تحریم‌های خود کرده است. حاصل این شرایط گزارشی است که چند روز پیش در سایت‌های مختلف خبری در مورد خودروسازی روسیه منتشر شد. این گزارش حکایت از آن داشت که خودروسازی روسیه دچار رکود شده است و بسیاری از خودروسازان معتبر جهان فعالیت‌های خود در این کشور را به حال تعلیق در آورده و یا متوقف کرده‌اند.

 

در شرایطی که چند سال بود، خودروسازی روسیه رشدی 10 درصدی را تجربه می‌کرد، در سال 2014 و پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، اقتصاد این کشور و در پی آن خودروسازی آن سیری نزولی را در پیش گرفت. همزمان، افت ارزش روبل، واحد پول این کشور موجب شد توان خریداران داخلی تضعیف شود و خریدهای خود را کاهش دهند. از سوی دیگر، خودروسازان روس به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند.

 

بی‌ثباتی اقتصادی، کاهش توان خرید مردم روسیه، افزایش فشار هزینه‌های تولید در کنار افت ارزش روبل از جمله عواملی هستند که توجه خودروسازان روس را از بازار داخلی به سمت بازار رو به رشد ایران معطوف داشته است. همه اینها همزمان شده است با اعلام بیانیه مشترک مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که چشم‌انداز رفع تحریم‌های ایران را به تصویر کشیده است.

 

به این ترتیب همزمان با خروج خودروسازان بزرگی همچون جنرال موتورز از روسیه که در ماه مارس تعطیلی کارخانه خود در روسیه و توقف تولید خودرو اوپل خود در این کشور را اعلام کرده بود، اکنون خبرها حاکی از آن است که خودروسازان خارجی برای استفاده از بازار مستعد خودرو ایران صف کشیده‌اند.


اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------