جهش بورس؛ افت کنترل‌شده دلار



يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
جابه‌جایی‌ رکوردها به کمک لیدرهای سابق
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران در ادامه رکوردهای سال 94، جهش قابل توجه 2099 واحدی (معادل 19/3 درصد) را به ثبت رساند که از بهمن سال 91 این رشد روزانه بی‌سابقه بود. در معاملات دیروز دو نکته قابل توجه است؛ نخست صف‌های خریدی است که احتمال تداوم رشدهای قابل توجه روزهای پیش رو را به شدت افزایش می‌دهد. با این حال، دومین مساله‌ای که در معاملات به چشم می‌خورد پایین بودن تعداد معاملات است که نشان از انجام معاملات سنگین (با حجم بالا) دارد. از سوی دیگر، باوجود رشد 2/3 درصدی شاخص کل، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان همه نمادها در محاسبه این شاخص) فقط 1/2 درصد رشد داشته است؛ این موضوع تاکیدی است بر اقبال معامله‌گران به گروه‌های بزرگ (نظیر پتروشیمی ها، فلزی‌ها و خودرویی ها) که لیدرهای اصلی بازار سرمایه محسوب می‌شوند.
بازار ارز

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه


هیجانات کنترل شده در بازار ارز
دیروز، بازار ارز در فضایی هیجانی معاملات خود را آغاز کرد؛ به‌طوری که در ابتدای معاملات قیمت دلار به 3200 تومان نیز رسید، اما در ادامه مسیر خود را تغییر داد. به این ترتیب، در پایان با کاهش 60 تومانی به قیمت 3 هزار و 270 تومان معامله شد. این موضوع نشان می‌دهد هیجان در بازار ارز کنترل شده بود. علت اصلی این امر مربوط می‌شود به کنترل‌های پیشین بانک مرکزی در اواخر سال 93 که اجازه نداده بود دلار نسبت به عوامل روانی، فراواکنشی داشته باشد. مطابق اظهارات کارشناسان، بازار ارز با آرامش بیشتری به مذاکرات هسته‌‌ای واکنش نشان داد. بر این اساس تا زمانی که بانک مرکزی به منظور تک نرخی شدن ارز اقدامی انجام ندهد نمی‌توان انتظار افت شدید قیمت‌ها را داشت که احتمالا نیاز به زمان بیشتری (نهایی شدن توافق هسته‌ای) دارد.
بازار سکه

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
توجه سکه به اونس طلا
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد ملایم 2 هزار تومانی به قیمت 940 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در اوایل معاملات، سکه همگام با دلار کاهش قیمت را تجربه کرد و به حدود 915 هزار تومان نیز رسیده بود. در ادامه اما، فروکش نسبی هیجانات در بازار ارز سبب شد معامله‌گران به اونس طلا توجه بیشتری نشان دهند. به این ترتیب، همانطور که اشاره شده بود رشد قیمت طلای جهانی نسبت به روز سه‌شنبه سبب افزایش قیمت سکه شد. از سوی دیگر، آمار اشتغالزایی آمریکا نیز که در زمان تعطیلی بازارهای جهانی (جمعه) منتشر شد هنوز اثر مثبت خود را بر قیمت اونس طلا نگذاشته است. بنابراین، بخشی از رشد قیمت سکه را نیز می‌توان به انتظار برای رشد قیمت اونس پس از بازگشایی بازار جهانی در روز دوشنبه نسبت داد.
بازار طلای جهانی

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
خبری مثبت برای فلز زرد
اونس طلا که در روزهای پایانی سال 93 به قیمت‌های کمتر از 1150 دلار نیز رسیده بود، طی یکی، دو هفته اخیر زیان خود را جبران کرد و پنج‌شنبه به قیمت 1202 دلار معامله شد (جمعه نیز به علت تعطیلی «جمعه خوب» معاملاتی در این بازار صورت نگرفت). پیش از شروع سال، بازار در انتظار نشست فدرال رزرو بود که برخلاف انتظار بازار (مبنی بر افزایش نرخ بهره پیش از ماه ژوئن)، مقامات این بانک سریع ترین زمان ممکن جهت افزایش نرخ بهره را سپتامبر اعلام کردند. این موضوع، سبب کاهش ارزش دلار آمریکا به‌عنوان مهم ترین رقیب فلز زرد شد. در این رابطه، میزان اشتغال‌زایی آمریکا در ماه مارس نیز کمتر از حد انتظار گزارش شد که محرکی دیگر برای طلا ارزیابی می‌شود (126 هزار شغل جدید ایجاد شد، در حالی که انتظار کارشناسان 246 هزار شغل بود).
بازار اوراق مسکن

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
آغاز هفته منفی «تسه»ها
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 7/2 درصدی به قیمت 75 هزار و 331 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور در حال افزایش فاصله خود با سطح 80 هزار تومانی که اواخر سال 93 محدوده مناسبی بود هستند. در واقع، با توجه به بیانیه لوزان احتمال رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای افزایش یافته است؛ بر این اساس، امیدواری بیشتری درخصوص کاهش نرخ بهره بانکی ایجاد شده است. این موضوع می‌تواند نرخ بهره انتظاری برای دریافت تسهیلات مسکن کاهش دهد که افت اخیر قیمت «تسه»ها را نیز توجیه می‌کند. از سوی دیگر، گشایش‌های هسته‌ای نیز احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن را تقویت می‌کند؛ با این حال، همان‌طور که بارها اشاره شده است اظهارات مقامات رسمی نشان می‌دهد «تسه»های فعلی از هرگونه تغییرات در تسهیلات مسکن مبری هستند.
بازار نفت

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 
جدال عوامل مثبت و منفی در بازار نفت
نفت خام آمریکا که در اواخر سال 93 به سطوح پایین کانال 40 دلاری نزدیک شده بود، طی یکی، دو هفته اخیر تغییر مسیر داد (14/49 دلار بر بشکه). در آن زمان تداوم افزایش موجودی نفت، رشد شاخص دلار آمریکا و خوش بینی به مذاکرات هسته‌ای کشورمان موجب کاهش قیمت‌ها شده بود. در این میان اما، به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث افت شاخص دلار آمریکا شد که به رشد قیمت نفت کمک کرد؛ آمار نامناسب اشتغالزایی آمریکا در ماه مارس احتمالا این موضوع را تشدید می‌کند. در این میان، درگیری عربستان با نیروهای حوثی در یمن نیز افزایش قیمت نفت را تسهیل کرد. از سوی دیگر، تفاهم سیاسی کشورمان با اعضای 1+5 احتمال افزایش صادرات ایران را افزایش می‌دهد (تقویت مازاد عرضه) که جدال عوامل مزبور سبب ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار شده است.

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------