آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

ابتدا انضباط مالي؛ بعد حذف صفرها



اخبار,اخبار اقتصادی ,اقتصاد ایران

با توجه به نتيجه مذاكرات ميان دولتمردان كشورمان و نمايندگان 1+5 در كشور سوئيس بسياري از معادلات اقتصادي و سياسي منطقه به‌خصوص كشورمان تحت تاثير آن قرار گرفت اين درحالي است كه بيشترين انتظار از تاثيرات نتيجه اين مذاكرات را در دودوتاي اقتصادي كشورمان بايد جست‌وجو كنيم.

شايد در اين زمينه بسياري از كارشناسان و البته دست اندركاران اقتصادي به پايين آمدن نرخ ارز يا حتي رونق سرمايه‌گذاري توجه داشته باشند اما ظاهرا افق‌هاي دورتري از سوي بانك مركزي درحال بررسي است كه مربوط به حذف صفرهاي پول  ملي كشورمان براي ايجاد نشاط اقتصادي است.


تصميمي‌كه رئيس كل بانك مركزي آن را از اولويت‌هاي بانك تحت مديريتش عنوان مي‌كند و مي‌گويد : حذف صفر یکی از اقداماتی است که در آینده جزو اولویت‌های بانک مرکزی است، اما برای این اقدام باید تورم به درجاتي قابل قبول برسد.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تورم دو رقمی امکان حذف صفر از پول ملی وجود ندارد، افزود:  ما باید به تورم تک رقمی و با ثبات برسیم تا این اقدامات بتواند توجیه داشته باشد. اين اظهار نظر درحالي از سوي بلندپايه ترين مقام بانك مركزي كشورمان مطرح شده است كه وعده‌هاي اقتصادي و كاهش نرخ تورم در سال جاري كه هنوز چند روزي از آن نگذشته در گوش بسياري از فعالان اقتصادي و البته كارشناسان زنده است و اين نشانه‌هاي مثبت اقتصادي پس از بيانيه‌صادر شده از جلسه ياد شده مي‌تواند نويد تسريع در اين اتفاق را بدهد.


مهدي پازوكي اقتصاددان در اين زمينه به «قانون» مي‌گويد: به‌طور كلي حذف صفرهاي پول ملي كشورمان با توجه به تورم ايجاد شده طي دهه‌هاي گذشته امري غير قابل اجتناب است و كارشناسان برآن اتفاق نظر دارند، اما همان‌طور كه همه مي‌دانيم اين موضوع يعني حذف صفرهاي پول ملي امري كاملا كارشناسانه است و بايد با استفاده از نظرات تخصصي و كارشناسي اساتيد اقتصادي صورت گيرد و نمي‌توان در اين زمينه بي‌گدار به آب زد.


اين كارشناس اقتصادي شرايط كنوني را مناسب براي انجام اين عمل نمي‌داند و تاكيد مي‌كند: مشكل اصلي اقتصاد ايران اكنون حذف صفرهاي پول ملي نيست بلكه بايد ابتدا جلوي بي انضباطي‌هاي مالي و تناقضات موجود در قوانين را بگيريم تا زمينه براي ثبات اقتصادي و در نهايت حذف صفرها براي ايجاد نشاط اقتصادي و ارتباط با ديگر اقتصاد‌ها ايجاد شود. از اين رو بهترين روش براي دولت اين است كه همان‌گونه كه تاكنون توانسته ثبات اقتصادي را با كاستن از بي‌انضباطي‌هاي مالي براي ايران به ارمغان آورد راه را ادامه دهيم و به نوعي برنامه ريزي كنيم كه اين بي‌انضباطي‌ها به حداقل خود برسد تا زمينه اجراي اين مهم يعني حذف صفرهاي پول ملي كشورمان ايجاد شود.


پازوكي ضمن تاكيد دوباره بر انضباط اقتصادي و مديريت عقلاني اقتصادي در تمامي‌سطوح مي‌افزايد: هم اكنون دولت به برخي از نهادها و افراد به دليل سياست‌هاي غلط و اشتباه گذشته پول مي‌پردازد اما اين افراد به جاي اينكه همراه و همگام با سياست‌هاي دولت باشند كمر به مخالفت و ايجاد اشكال در تصميمات دولت گرفته‌اند از اين رو ابتدا بهتر است اين هزينه‌هاي اضافه حذف شده تا زمينه بي‌انضباطي به حداقل برسد.


وي در ادامه مي‌گويد: به عنوان مثال در دولت قبل افرادي غير متخصص بنا به دلايل و ارتباط‌هايي وارد بدنه دولت شده‌اند كه هيچ تخصصي ندارند و نمي‌توانند در زمينه اجراي قوانين و سياست‌هاي دولت مفيد فايده باشند اما همين افراد امروز در ساختمان رياست جمهوري به عنوان مديران رده مياني مشغول ايفاي نقش هستند اما نقشي مخرب براي اقتصاد كشورمان. از اين رو بهتر است دولت ابتدا با درنظر گرفتن تخصص افراد آنها را تغيير داده تا با توجه به شرايط ايجاد شده در سياست‌هاي خارجي كشورمان شرايط رونق اقتصادي را هم به كشورمان ارائه دهد.


مهدي پازوكي با اشاره به تجارب منفي حذف صفرهاي پول ملي در كشور آرژانتين به خبرنگار ما مي‌گويد: كشور آرژانتين به اميد اينكه بتواند اقتصاد متورم خود را به سمت رونق اقتصادي سوق دهد در گذشته اقدام به حذف صفرهاي پول ملي خود كرد اما به دليل اين اينكه هنوز زيرساخت‌هاي لازم در كشور مهيا نبود و فساد اقتصادي در نهايت خود در جريان بود ديري نگذشت كه دوباره همان صفرها و حتي تعداد بيشتري روي اسكناس‌هاي آرژانتين نقش بستند از اين رو نبايد تجربه‌اي همچون آرژانتين را داشته باشيم بلكه بايد همانند آلمان و كشور تركيه كه ابتدا توانستند انضباط اقتصادي را براي كشور مهيا كنند و پس از آن اقدام به حذف صفرها كردند ما هم اقدام كنيم و با ايجاد انضباط مالي در تمام سطوح جامعه شرايط اين عمل را مهيا كنيم كه راهي براي رونق اقتصادي باشد.


وي با اشاره به نزديك شدن زمان تحويل برنامه ششم كشور از سوي دولت تصريح مي‌كند، همان‌طور كه مي‌دانيم بودجه دولت براي سال آينده يعني سال 1395 بايد براساس اين برنامه تنظيم شود اما هنوز هيچ برنامه‌اي نه تنها ارائه نشده بلكه اصلا صحبتي از آن نيست وهيچ برنامه‌اي دركار نيست پس به عقيده من هنوز شرايط مناسبي براي اين امر نيست و بايد كاملا حساب شده عمل كنيم.


  هيجان در بازار ارز
يكي از شرايط ايجاد شده پس از كنفرانس خبري از سوي مسئولان ايران و سياستگذاران 1+5 كاهش قيمت برخي از ارزهاي خارجي شده است در اين زمينه نيز مهدي پازوكي مي‌گويد: در چند سال گذشته شاهد اين رفتارهاي هيجاني بازار بوده‌ايم به عنوان مثال هنوز فراموش نكرده‌ايم روزي كه نتايج انتخابات رياست جمهوري مشخص شد به يك‌باره قيمت دلار از نزديك به چهار هزار تومان كاهش چشمگيري داشت و در برخي موارد حتي به زير سه هزار تومان آمد اما دوباره قيمت‌ها افزايش يافت به اين دليل كه كلا نرخ ارزهايي مثل دلار براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود . اين درحالي است كه به‌طور كلي شرايط خاصي هنوز در اقتصاد ايران اتفاق نيفتاده كه منتظر كاهش نرخ ارزها باشيم هرچند با توجه به سياست‌هاي بانك مركزي نمي‌توانيم اين انتظار را داشته باشيم.


اين كارشناس اقتصادي در ادامه مي‌افزايد به‌طور كلي قيمت دلار در كشورمان با توجه به شرايط موجود و البته برخي اتفاقات پيش رو دربازه سه‌هزارتومان خواهد بود.


  هنوز براي جذب سرمايه‌هاي خارجي برنامه نداريم
پازوكي با توجه به انتظارات ورود سرمايه‌هاي خارجي به كشورمان به‌خصوص در برخي مناطق مثل مناطق آزاد مي‌افزايد: اين موضوع كاملا قابل‌قبول است كه با توجه به امتيازات ويژه ايران مثل نيروي كار ارزان قيمت و منابع انرژي مناسب بسياري از كشورها تمايل به سرمايه‌گذاري در كشور داشته باشند اما سوال اصلي اين است كه چه فعاليتي براي آن انجام داده‌ايم به عنوان مثال كدام سفارتخانه ما در حال حاضر با توجه به تغيير سياست‌هاي خارجي كشورمان و جو موجود براي جذب سرمايه‌هاي خارجي برنامه‌ريزي كرده يا اينكه اقدام به معرفي امتيازات ايران كرده است.

 

پس بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي داشته باشيم و از سفارتخانه‌هاي ايران به عنوان مهم‌ترين نقطه شروع بهينه استفاده كنيم كاري كه متاسفانه در آن كوتاهي كرده ايم.وي در پايان به اهميت معرفي شرايط ايران از سوي مسئولان و دست‌اندركاران سفارتخانه‌ها تاكيد دارد و مي‌افزايد: براي رسيدن به اهداف اقتصادي و هدايت سرمايه‌هاي خارجي بايد علاوه بر ايجاد شرايط و ثبات اقتصادي مناسب براي ورود سرمايه‌ها نسبت به شناسايي بازارهاي هدف و معرفي امتيازات ايران نيز اقدامي‌مناسب داشته باشيم.

 اخبار اقتصادی - روزنامه قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------