امسال خانه گران نمي‌شود



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

در بهارامسال بازار مسكن سير صعودي قيمت‌ها را نخواهد داشت. اين اظهار نظر پيش بيني رئيس اتحاديه املاك كشوري در خصوص قيمت مسكن  در سال 1394 است.

حسام عقبايي در گفت‌و‌گو با قانون با اشاره به اين نكته كه در6 ماهه دوم سال 93 سير صعودي داشته است،مي‌گويد : در نيمه دوم سال گذشته در هرماه حجم معاملات مسكن در حدود10 درصد با افزايش همراه بوده است. البته عقبايي اين افزايش حجم معاملات در سال گذشته در مقايسه با دوسال قبل از آن را به مفهوم خروج بازار مسكن از ركود نمي‌داند، اما بر اين باور است كه در بهار امسال رونق بازار مسكن آغاز خواهد شد.

 

همچنين آمارها حاكي از آن هستند كه در آبان ماه سال گذشته در حدود 81 هزار معامله مسكن در كلانشهر تهران صورت گرفته است كه اين حجم در آذرماه به 89 ، در دي ماه به 100، در بهمن ماه به 103 هزار قرار داد در ماه رسيد. 

 

عقبايي بر اين باور است اگرچه حل مناقشه اتمي‌در كوتاه مدت كمترين تاثير را بر بهبود بازار مسكن خواهد گذاشت اما با توجه به زيرساخت‌هايي كه براي سال 94 در نظر گرفته شده است اين اطمينان وجود دارد كه قيمت‌ها نه در بازار خريدو فروش و نه در بازار اجاره ، هيچ گونه افزايشي نخواهند داشت.  وي با توضيح اين نكته كه رونق همواره همراه با تورم نيست، تصريح كرد: امسال پيش بيني خروج بازار مسكن از ركودي دو ساله را خواهيم داشت.  وي در خصوص تاثير تفاهم ايجاد شده در مذاكرات سوييس بر بازار مسكن نيز افزود: اين بازار همانند بازار كالاهاي اساسي يك هفته اي تاثير نمي‌پذيرد و بايد به اين بازار بلندمدت نگاه شود. البته بسياري از صاحب نظران در حوزه مسكن بر اين باور هستند رونق و ركود در بازار مسكن تا درصد بالايي، معلول قدرت خريد دهك‌هاي مختلف درآمدي جامعه است. با اين توضيح به نظر مي‌رسد همه پيش‌بيني‌ها در بازار مسكن به چگونگي عملكرد كنترل نقدينگي و سرمايه‌هاي خانگي در كشور باز مي‌گردد.


  تاثير مسكن اجتماعي بر قيمت‌ها
همچنين همان‌طور كه درخصوص مسكن مهر نيز عنوان مي‌شد، گفته مي‌شود مسكن اجتماعي نيز تاثير بسزايي در شكسته شدن قيمت‌ها در اين بازار خواهد گذاشت.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نيز تاکید کرده است که جزئیات مسکن اجتماعی تا پایان فروردین اعلام می‌شود.  بر اساس اين گزارش عباس آخوندی اظهار کرد: افزایش قدرت رقابت بین‌المللی ایران در حوزه هوا و دریا، توسعه ارتباط ایران با همسایه‌ها و یکپارچه کردن شبکه حمل و نقل ریلی ایران با همسایگان و فعال شدن بازار مسکن سه راهبرد اصلی وزارت راه وشهرسازی در سال ۱۳۹۴ است که پیگیری می‌شود. آخوندی توضیح داد: بازار مسکن به یک بازار اقتصادی که عرضه و تقاضای واقعی تعیین کننده باشد، تبدیل می‌شود.  وی ابراز داشت: ساخت حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را در سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شهری آن در بافت فرسوده عملیاتی خواهد شد و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در روستا‌ها ساخته می‌شود.  وی افزود: در اواخر سال ۹۳ با هماهنگی وزارت وتعاون ورفاه اجتماعی برای طبقات کم درآمد، ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده است که جزئیات طرح تا پایان فروردین ماه اعلام می‌شود و با این شیوه برای ۶۰ درصد تقاضای بازار مسکن برنامه ریزی شده است.


   مسکن تحت تاثیر تفاهمات و توافقات مذاکرات نیست
  یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار مسکن کمترین تاثیر را از تفاهمات مذاکرات هسته‌ای داشته است، گفت: مسکن سه ماه آینده را بدون هیجان می‌گذراند. 

 

جمشیدپژویان نيز در گفت‌و‌گو با ایلنا  اظهار داشت: تفاهم یا توافق ایران با گروه 1+5 ارتباط چندانی با حوزه مسکن ندارد و بازار مسکن تحت تاثیر مذاکرات و تحریم‌ها نبود اما به هر حال  این بازار هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر شرایط کلی اقتصاد کشور است. وی با بیان اینکه بازار مسکن تحت تاثیر درآمدهای نفتی و قیمت مصالح بوده است، گفت: هر زمان که سرریزهای درآمدهای نفتی ایجاد می‌شود تا حدودی بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و همچنین با نوسان قیمت مصالح هم نرخ مسکن در بازار دچار نوسان می‌شود.

 

پژویان تاکید کرد: تصور نمی‌کنم این انتظار وجود داشته باشد، این تفاهم‌ باعث شود مردم به بازار طلا و ارز هجوم ببرند و در نتیجه تقاضا برای مسکن در یک مقطع کوتاه مدت کاهش یابد. این کارشناس اقتصادی کشور ادامه داد: معتقدم در سه ماه آینده اتفاقی در حوزه مسکن نخواهد افتاد که باعث کاهش یا افزایش قیمت‌ها شود. 

 

اخبار اقتصادی - قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------