آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

وقت خوب خريد مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت مسکن

اين تنها مديران وزارت امور خارجه نيستند كه سخت‌ترين سه ماه عمرشان را پيش رو دارند، فعالان اقتصادي نيز روزهايي دشوار را در پيش دارند خصوصا كه مديريت روزهاي پس از تحريم براي بسياري به مراتب سخت‌تر از مديريت روزهاي تحريم خواهد بود.

 ايران در حالي اميدوار است در ماه‌هاي پيش‌رو شر تحريم را از سر اقتصاد ايران كم كند كه پيش از اين، مقامات اقتصادي كشور و مردم بيش از سه دهه به زندگي در تحريم خو كرده‌اند. حالا بسياري معتقدند برنامه‌اي هوشمندانه است كه مي‌تواند شر تحريم را از سر اقتصاد ايران كم كند و الا تنها لغو تحريم‌ها نمي‌تواند اقتصاد ايران را آن چنان كه بايد منتفع كند.  صدور بيانيه سوييس در لوزان و اعلام تدوين متن توافقنامه ايران و كشورهاي غربي براي امضا در روز يازدهم تيرماه، بسياري از بازارهاي كشور را در نوعي حالت انتظار و در برخي موارد اضطراب قرار داده است.

 

بورس در شرايطي مي‌تازد كه ارز و طلا و سكه خود را سفت گرفته‌اند و اين نشان مي‌دهد پيش‌بيني‌ها درباره ريزش بازارهاي مهم چندان منطقي نيست، هر چند برخي فعالان اقتصادي معتقدند نوعي بلوغ در رفتار اقتصادي بازارها پديدار شده و احتمالا تاثير بيانيه مطبوعاتي صادر شده از سوي ايران و كشورهاي غربي در ١٠ روز آتي خود را نشان خواهد داد.


 عسگراولادي در اين خصوص به خبرنگار «اعتماد» گفت: هنوز زود است كه درباره تاثير اين تفاهم صحبت كنيم. بگذاريد ١٠ روزي بگذرد، معلوم مي‌شود مسير حركت به كدام سمت است.


 در اين ميان بسياري درباره بازار مسكن مي‌پرسند، بازاري كه در ركودي كشدار به سر مي‌برد و برخي بر اين اعتقادند كه در ماه‌هاي آتي از زير سايه ركود بيرون خواهد خزيد.  آيا بيانيه لوزان مي‌تواند شر ركود را از سر بازار مسكن كم كند؟ اين سوالي است كه بسياري با ترديد به آن پاسخ مي‌دهند. برخي مي‌گويند هر چند بازار مسكن نمي‌تواند تاثير مستقيمي از بازار بگيرد اما بهبود وضعيت اقتصادي و افزايش اميد به آينده مي‌تواند بازار مسكن را رونق دهد. اين تاثير غيرمستقيم اما نقشي تعيين‌كننده بر بازار مسكن به جا خواهد گذاشت.


 يك مشاور املاك در منطقه شهر تهران در خصوص وضعيت خريد و فروش خانه به خبرنگار «اعتماد» گفت: هنوز بازار مسكن كار رسمي خود را آغاز نكرده است. عموما فروردين ماه كمتر كسي براي اجاره ملك يا خريد اقدام مي‌كند از اين رو ضروري است براي تحليل بازار تا يك ماه آتي صبر كنيم.

مردم در انتظار كاهش قيمت مسكن
 وي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سه ماه پيش‌رو قيمت‌ها تغيير خاصي نكند از اين رو من فكر مي‌كنم تا تيرماه بازار مسكن در نوعي حالت ابهام و انتظار باقي بماند اما در ماه‌هاي بعد از آن امكان رونق بازار وجود دارد.


 يكي ديگر از مشاوران املاك در محدوده ميدان وليعصر به خبرنگار ما گفت: نمي‌دانم چه شده كه برخي معتقدند بايد خانه ارزان شود. از من مي‌پرسند راست است كه خانه ٢٠ درصد ارزان شده است؟ آخر مگر قيمت مسكن دستوري تعيين مي‌شود كه ٢٠ درصد پايين بيايد. بالاخره وقتي قيمت تمام شده بالا باشد، بايد قيمت در همان حد و اندازه براي فروش تعيين شود.  وي گفت: در دوره‌هايي كه اميد مردم به زندگي افزايش مي‌يابد، بازار مسكن هم رونق مي‌گيرد. وي پيش‌بيني كرد بازار خريد و فروش خانه‌هاي كوچكي كه قدرت خريدشان بالاست در ماه‌هاي آتي داغ شود و مردم براي حفظ سرمايه‌هاي‌شان تقاضاي‌شان را وارد بازار كنند.


 اين فعال بازار مسكن گفت: كساني كه در سال‌هاي گذشته نتوانستند واحدهاي ساخته شده و نوسازشان را به قيمت مطلوب‌شان بفروشند شايد در ماه‌هاي آتي بتوانند مشتري درخوري پيدا كنند اما با اين حال بايد توجه داشت كه مردم از لحاظ رواني انتظار نوعي گشايش و كاهش قيمت را دارند.


يكي از فعالان بازار مسكن در غرب تهران نيز گفت: فكر مي‌كنم در سال جاري قيمت‌ها اندكي افزايش پيدا كنند از اين رو بهترين زمان براي خريد مسكن، زمان كنوني است و اگر كسي سرمايه دارد بايد از اين موقعيت بهره وي‍ژه‌اي ببرد چرا كه با ورود خريداران به بازار، ديگر امكان سرمايه‌گذاري مطلوب از ميان مي‌رود.


او در پاسخ به اين سوال كه تعداد مراجعات براي خريد مسكن در روزهاي اخير افزايش يافته است يا خير، گفت: فعلا كه ماه بي‌پولي است و اصولا فروردين‌ماه كمتر كسي پول نقد در دست دارد اما همه مي‌پرسند خانه كي ارزان مي‌شود تا بخريم، وقتي مي‌گويم قيمت‌ها خوب است و همين حالا براي خريد اقدام كنيد طوري نگاهم مي‌كند كه انگار دروغ مي‌گويم.

حالا وقت خريد است
از سوي ديگر رييس اتحاديه مشاوران املاك معتقد است كه بازار مسكن در فصل بهار ظرفيت افزايش قيمت ندارد، بنابراين توصيه ما به مردم اين است كه الان بهترين زمان براي خريد است.


حسام عقبايي در پاسخ به اين سوال كه تحليل و چشم‌انداز بازار مسكن بعد از تفاهم انجام شده ميان ايران و ١+٥ چيست، گفت: مذاكرات ايران و ١+٥ و تفاهم صورت گرفته (بيانيه لوزان) در حال حاضر تاثيري بر بازار مسكن نخواهد داشت اما آنچه مي‌توان با قاطعيت در مورد آن و در مورد آينده بازار مسكن در سال ٩٤ از آن سخن گفت، اين است كه بازار مسكن در سال جاري رونق خواهد گرفت.


وي به فارس گفت: در آبان ماه سال گذشته بيش از ٨١ هزار مورد معامله در سامانه كد رهگيري ثبت شد كه اين ميزان در آذرماه به بيش از ٨٩ هزار مورد، در دي ماه به بيش از ١٠٠ هزار معامله و در بهمن ماه به بيش از ١٠٣ هزار فقره افزايش يافت.

 

رييس اتحاديه صنف مشاوران املاك تهران به فارس گفت: اين سير صعودي ايجاد شده در روند معاملات مسكن به طور قطع در سال ٩٤ نيز ادامه خواهد داشت به طوري كه تا پايان نيمه اول سال جاري، بازار مسكن به طور كامل از حالت ركود خارج شده و به رونق ايده‌آلي خواهد رسيد.

 

عقبايي اضافه كرد: خروج سازندگان غيرحرفه‌اي از بازار ساخت و ساز به صورت نسبي باعث كاهش عرضه مسكن طي دو سال آينده خواهد شد با اين حال، با ورود بازار مسكن به دوران رونق انتظار مي‌رود دولت حمايت‌هاي لازم را براي ايجاد انگيزه ساخت و توليد بيشتر مسكن در سازندگان به عمل آورد و از اين طريق روند توليد در بازار مسكن را نيز به سمت تعادل هدايت كند.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------