احتمال انتقال پروازهای آسمان افغانستان به ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,انتقال پروازهای آسمان افغانستان به ایران

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از احتمال انتقال پروازهای عبوری فضای افغانستان به آسمان ایران از شش ماه آینده خبر داد و گفت: در این صورت به طور میانگین روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ پرواز عبوری جدید به ۹۳۰ پرواز عبوری فعلی افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شوشتری از احتمال انتقال پروازهای عبوری از کشور افغانستان به آسمان ایران خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر نیروی بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان موسوم به «ایساف» پروازهای عبوری از افغانستان را سرویس می‌دهد که قرارداد آنها به اتمام رسیده، اما به مدت ۹ ماه دیگر ارائه خدمات ایساف به فضای افغانستان تمدید شد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بعد از اتمام قرارداد ایساف، افغانستان یا یک شرکت غیر نظامی پروازهای عبوری از افغانستان را پوشش و سرویس دهد اما اگر هیچ نهاد و شرکتی پروازهای عبوری از آسمان این کشور را پوشش ندهد فضای افغانستان برای انجام پروازهای عبوری بسته خواهد شد و حجم انبوهی از ترافیک سمت ایران خواهد آمد. در همین زمینه یک سناریو تعریف شده که این پروازها در چه ساعاتی از شبانه روز، از چه نقاطی وارد و از چه نقاطی از آسمان ایران به سمت اروپا و آفریقا خارج شوند.

شوشتری ادامه داد: در همین راستا در اردیبهشت ماه اجلاسی در استانبول ترکیه به منظور بررسی این موضوع برگزار می شود و در این اجلاس زمان و نقاط ورود پروازهای عبوری به جای افغانستان از آسمان ایران مشخص می شود که در این جلسه ۱۰ کشور اروپایی، ۱۰ کشور آسیایی از جمله ایران و کشورهایی از خاورمیانه حضور دارند.

بنابر گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی درباره مسیرهای پروازهای عبوری از آسمان افغانستان گفت: پروازهایی که از جنوب شرق آسیا به سمت اروپا می روند سه مسیر انتخابی دارند. یک مسیر از شمال پاکستان و افغانستان به سمت ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت اروپا است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه دو مسیر از افغانستان نیز به جمهوری اسلامی ایران متصل می‌شود، گفت: یکسری پروازها از مسیرهای هوایی ایران به سمت آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می روند و بخشی از پروازها هم از پاکستان وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و به سمت ترکیه و اروپا می‌روند.

وی افزود: بخش دیگری از پروازها نیز از آسیای جنوب شرقی وارد آفریقا می شوند که از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مانند کشورهای عمان، امارات، بحرین، شمال عربستان به سمت آفریقا می‌روند.

شوشتری با بیان اینکه میانگین پروازهای عبوری از آسمان ایران با رشد ۸۰ درصدی نسبت به یکسال گذشته به طور متوسط ۹۳۰ پرواز در شبانه روز است افزود: این میزان افزایش پروازهای عبوری در شرایط تحریم در دنیا بی سابقه است.

وی گفت: در صورتی که پروازهای عبوری از آسمان افغانستان به فضای ایران منتقل شود به طور میانگین روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ پرواز عبوری به این میزان افزوده می‌شود که این موضوع حدود ۶ ماه دیگر مشخص خواهد شد

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------