ایران و ترکیه تفاهم‌ همکاری‌های صنعتی امضا کردند



اخبار,اخبار اقتصادی ,رابطه ایران و ترکیه

وی ضمن تاکید برافزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور برنامه ریزی کردند با افزایش همکاری ها حجم مبادلات اقتصادی از 13 میلیارد به 30 میلیارددلار در سال 2015 برسد.

تفاهم نامه همکاری مشترک بین ایران و ترکیه با هدف بهبود همکار‌ی‌های اقتصادی و تجاری میان SMEهای دو کشور و بهبود قدرت رقابت پذیری آنها در بازارهای جهانی به امضای مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه رسید.

به گزارش ایسنا، در خلال سفر اردوغان رییس جمهور ترکیه به ایران که رجب بیچر، رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه وی را همراهی می کرد این تفاهم نامه بین دو سازمان منعقد شد.

بر اساس گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سید محمد علی سید ابریشمی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در حاشیه مراسم امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: ایران آمادگی دارد فضا را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرکهای صنعتی آماده کند.

وی ضمن تاکید برافزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور برنامه ریزی کردند با افزایش همکاری ها حجم مبادلات اقتصادی از 13 میلیارد به 30 میلیارددلار در سال 2015 برسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: ترکیه در خصوص حمایت از واحدهای صنعتی کوچک برنامه های موفقی را تجربه کرده است و امیدواریم در سایه گسترش همکاری ها بتوانیم از تجربیات موفق ترکیه در زمینه تامین زیرساخت های صنعتی و برنامه های حمایتی آن سازمان بهره مند شویم.

سید ابریشمی ایجاد شهرک مرزی مشترک با ترکیه را تجربه ناموفقی عنوان کرد و گفت: ساخت این شهرک با مشکلاتی نظیر مشخص نبودن رژیم حقوقی، قیمت انرژی ونحوه رفت و آمد سرمایه گذاران و... روبه رو بود و با عث شد که این تجربه به نتیجه نرسد.

وی حضور برخی کشورها نظیر چین در شهرک های صنعتی سایر کشورها را تجربه موفقی برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشور چین با سایر کشور ها قرارداد همکاری منعقد کرده و با در اختیار گرفتن زمین مورد نیاز در آن کشور شهرک صنعتی ایجاد می کند و سرمایه گذاران چینی می توانند با سهام 100 درصد یا سرمایه گذاری مشترک با فعالان اقتصادی آن کشور به فعالیت تولیدی بپردازند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن استقبال از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور افزود: ایران آمادگی دارد تا زمینه را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرکهای صنعتی فراهم کند.

وی با تاکید برهمکاری مشاورین و BDSهای طرف ترک برای کار مشترک با مشاورین ایرانی افزود: ما علاقمند هستیم که BDS ها و مشاورین ترکیه ای در شهرک های فناوری و مراکز خدمات کسب وکار ایران حضور یافته و همکاری مشترکی بین مشاورین ما و مشاورین ترکیه شکل بگیرد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از خدمات نرم افزاری آنان بهره مند شوند.

سید ابریشمی با بیان اینکه فعالیت زیادی بین دو سازمان طی سال های گذشته صورت نگرفته است، گفت: با انعقاد این تفاهم نامه امیدواریم شاهد افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی باشیم. برای این منظور فعالیت هایی در حوزه پوشاک، البسه چرمی، توسعه سایت صنایع کوچک، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، تعریف پروژه های مشترک، انتقال تجرب

ه در زمینه شهرک های صنعتی و جذب سرمایه گذاران ترکیه ای مطرح و عملیاتی شدن تفاهم نامه از طریق پیاده سازی موارد فوق به انجام برسد.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------