آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

خبری از ارزانی گوشت قرمز نیست



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت گوشت قرمز

بین دامداران بر سر زمان ارزان شدن گوشت قرمز اختلاف است. یک تولیدکننده می‌گوید که از اوایل خردادماه باید منتظر کاهش قیمت گوشت باشیم. از طرف دیگر یک دامدار معتقد است تا اوایل تیرماه نباید انتظار کاهش قیمت گوشت را داشت. اما آن چیزی که مشخص است این است که حالاحالاها به ارزانی گوشت فکر نکنیم.

آنها از گرانی علوفه و استفاده از علوفه زمستانی می‌گویند و تاکید می‌کنند که تا اواسط اردیبهشت علوفه جدید به بازار نمی‌آید تا دام از آنها تغذیه کند. به گفته مالک یکی از کشتارگاه‌ها، درحال حاضر گوشت گوسفندی بدون دنبه در کشتارگاه‌ها 25 هزار تومان است و گوشت گوساله زنده 12 هزار تا 12 هزار و 500 است و گوشت به صورت لاشه گوساله هم حدود 21 هزار تومان است. این قیمت‌ها اما تا بدست مصرف‌کننده برسد دست به دست شده و تا 40 هزار تومان هم می‌رسد تا در بازار گوشت هم همچون دیگر بازارهای کشور شاهد دلالی باشیم، باور کنید یا نه، دلالان در سایه اقتصاد قد کشیده‌اند و معیشت خانواده‌‌ها به گاری شکسته‌ای می‌ماند در سراشیبی.


 ارزانی گوشت شاید وقتی دیگر
یک تولیدکننده گوشت با تاکید بر اینکه هنوز فصل اوج کشتار دام نرسیده، می‌گوید که بخش دامپروری به فصل کشت و برداشت محصول زراعی وابسته است. جواد تاجیک با اشاره به اینکه هنوز فصل برداشت جو و یونجه فرا نرسیده پیش‌بینی می‌کند که از اواخر خردادماه و اوایل تیر، ارزانی هم به سراغ بخش دام و گوشت بیاید. او با بیان اینکه برداشت محصولات زراعی از اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود اضافه می‌کند که کاهش قیمت گوشت خیلی به افزایش یا کاهش مصرف ربطی ندارد. تاجیک با اشاره به اینکه دام‌ها تا اواسط اردیبهشت‌ماه برای چرا به مراتع می‌روند ادامه می‌دهد که دامدار تا آن موقع باید از علوفه زمستانه استفاده کند. این دامدار با بیان اینکه گاوها در خود سوله و دامپروری علوفه مصرف می‌کنند، تاکید می‌کند که عمده گوسفند پرورش یافته صنعتی کشتارشده روزانه برای چرا به مراتع برده می‌شوند. 


 ارزانی لبنیات مشروط به کاهش قیمت گوشت
عضو اتحادیه دامداران با تاکید بر اینکه دامدار روی شیر فروخته شده ضرر می‌کند، می‌گوید: «الان قیمت دولتی خرید شیر از دامدار، لیتری هزار و 400 تومان است. اما تولیدکنندگان لبنیات از ما لیتری هزار و 220 الی هزار و 250 تومان می‌خرند». او ضعف تبلیغات مصرف شیر را علت اصلی کاهش مصرف شیر و درآمد دامداران بیان کرده و معتقد است که درست که تولید لبنیات هم کم شده اما باید پذیرفت که مصرف هم کم شده است. 


 موج ارزانی گوشت از اوایل خردادماه
رئیس اتحادیه گوشت گاوی در گفت‌وگو با آرمان با تکذیب هر گونه افزایش قیمت درمورد گوشت، می‌گوید که نه پیش از عید نوروز و نه درحال حاضر هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. علی خندان‌روی جوان با اشاره به اینکه الان گوسفندان زایمان کرده‌اند و تا زمانی که بره ها پروار نشود، افزایش کشتار و بر اساس آن افزایش عرضه گوشت نخواهیم داشت. این تولیدکننده گوشت معتقد است که از اوایل خردادماه قیمت گوشت گوسفند و گاو کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد. 


 افزایش هزینه کشتارگاه، عامل افزایش قیمت گوشت
رئیس انجمن کشتارگاه‌های تهران می‌گوید که ما عوارض مصوب را بر اساس افزایشی که هر ساله‌ دولت روی میزان حقوق و مزایای کارگری می‌کشد انجام می‌دهیم. مجید عزیزیان در رابطه با موضوعی که مدتی قبل در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در رابطه با بالا بودن هزینه‌های کشتارگاه‌های تهران مطرح شده بود، توضیح می‌دهد که هزینه کشتارگاه ما و تعداد پرسنل‌ها کاملا مشخص است. از طرفی کشتارگاه تهران نسبت به کشتارگاه‌های دیگر در سراسر کشور کمترین هزینه را دریافت می‌کند. او تاکید می‌کند که هزینه‌ای که کشتارگاه از کشتارکننده می‌گیرد به نسبت قیمت گوشتی که در مغازه عرضه می‌شود بسیار پایین‌تر است. اگر این دو با انصاف مقایسه شود مشخص می‌شود که پول به جیب کشتارگاه‌ها می‌رود یا کشتارکنندگان‌ و واسطه‌ها.


 ظرفیت خالی کشتارگاه
رئیس انجمن کشتارگاه‌های تهران دلیل بالانبردن هزینه‌‌ کشتار را اینگونه بیان می‌کند که ظرفیت کشتارگاه‌ها خالی است و در بین آنها رقابت برای جذب مشتری وجود دارد پس مجبور هستند با قیمت‌های پایین خدمات ارائه دهند. عزیزیان به نسیم عنوان می‌کند که متأسفانه در کشور ما تنها در فکر تنظیم بازار هستند و تنظیم تولید وجود ندارد درصورتی که چرخه تولید تا مصرف باید اصلاح شود.


 سرمایه‌گذاری در کشتارگاه ها به صرفه نیست
عزیزیان با بیان این مطلب که کشتارگاه به نسبت سرمایه‌ای که می‌گذارد حتی درآمدش هم توجیه اقتصادی ندارد، می‌گوید: «اختلاف گوشت از محل کشتارگاه‌ها تا محلی که به دست مصرف کننده می‌رسد بسیار زیاد است. این اختلاف به سود کسانی است که واسطه‌گر هستند و حتی کمترین هزینه‌ای را هم خرج سرمایه‌گذاری نکرده‌اند درصورتی که کشتارکننده باید هزینه زیادی را متقبل شود». 


 دریافت جداگانه عوارض کله و پوست
رئیس انجمن کشتارگاه‌های تهران در پاسخ به اینکه چرا عوارض قسمت‌های مختلف از جمله کله و پوست به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود، بیان می‌کند: «من بیش از 20 سال است که کشتارگاه دارم، از قدیم عوارض پوست، کله و... جدا و تفکیک‌شده بوده است و این اصلا موضوع جدیدی نیست که دوستان نسبت به آن انتقاد داشته‌اند». او اضافه می‌کند که البته یک‌جا گرفتن عوارض باهمدیگر برای ما مشکلی ندارد. بنابراین حاضریم جلسه‌ای بگذاریم، توافق کنیم و هزینه عوارض را یک‌جا دریافت کنیم.

 

اخبار اقتصادی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------