آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

نان دردسر جدید خانواده‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نان

رئیس اتاق اصناف ایران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد. علی فاضلی بیان می‌کند که چون نان قوت غالب مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر است، به دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم. او از احتمال حذف یارانه نان تا سه ماه آینده خبر داده و می‌گوید که باید به این سمت حرکت کنیم، تا نان به‌صورت غیریارانه‌ای در کل جامعه توزیع شود، چراکه یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی در پی ندارد.

در حالیکه بسیاری از نانوایی‌ها با وجود بهره‌مندی از آرد دولتی و لزوم رعایت نرخ رسمی نان، این محصول را با قیمت آزاد به مردم می‌فروشند، رئیس اتاق اصناف کشور اعلام کرده که به‌زودی همه نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند.

به گزارش آرمان، این مقام تصمیم‌گیر صنفی تاکید کرده که از سه ماه دیگر قرار است همه نانوایی‌ها نان خود را با قیمت آزاد به مردم عرضه کنند. حالا معلوم نیست مردمی که قوت غالب‌شان نان است با قیمت‌های جدید چه باید بکنند.

 آزادسازی قیمت نان از تیرماه
رئیس اتاق اصناف ایران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد. علی فاضلی بیان می‌کند که چون نان قوت غالب مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر است، به دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم. او از احتمال حذف یارانه نان تا سه ماه آینده خبر داده و می‌گوید که باید به این سمت حرکت کنیم، تا نان به‌صورت غیریارانه‌ای در کل جامعه توزیع شود، چراکه یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی در پی ندارد.

 

مضاف بر آنکه دولت بودجه‌ای را برای کاهش قیمت نان درنظر می‌گیرد، اما در این بین برخی نانوایی‌ها با فروش آرد یارانه‌ای به قنادی‌ها و نانوایی‌های آزادپز تمام این زحمات را هدر می‌دهند. فاضلی با اشاره به اینکه در عین حال هدف ما در کنار قیمت معقول حفظ کیفیت نان است، نه آنکه هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود، تاکید می‌کند که با آزادپزشدن نانوایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای فشارهای افزایش هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی وجود نخواهد داشت.

 خانواده‌های پرجمعیت با گرانی چه کار کنند؟
صحبت‌های رئیس اتاق صناف کشور درحالی بیان می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها برای قوت غالب روزانه‌شان نان می‌خرند. به این ترتیب اگر هر خانواده 5 نفره، روزی 3 قرص نان سنگک بخرند، بر اساس قیمت هزار و 300 تومان، روزی 4 هزار تومان فقط برای خرید نان باید هزینه کنند. به این ترتیب هر خانواده ماهانه باید 120 هزار تومان نان می‌خرند که این رقم برابر یارانه سه نفر از اعضای آن خانواده است. رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به سؤال فارس که برای خانواده‌های پرجمعیت و مناطق آسیب‌پذیر که روزانه تعداد قابل توجه نان مصرف می‌کنند، چه فکری شده، می‌گوید: «همین مسئله باعث شده تا مسئولان عجله‌ای برای انجام این کار نداشته باشند و در جلسات مختلف به دنبال برنامه‌ریزی و ارائه راهکار کارشناسی در این راستا هستند که یکی از آنها افزایش یارانه قشر آسیب‌پذیر برای تهیه نان است».

 بیشتر نانوایی‌های آزادپز سنگک و بربری هستند
حسین نظری، رئیس اتحادیه نانوایان شهر قدس در استان تهران نیز بر اخبار ضد و نقیض درباره زمان آزادشدن قیمت نان تاکید می‌کند و می‌گوید که هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی یارانه آرد برداشته می‌شود. اما او بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده به «آرمان» بیان می‌کند که احتمالا تا پایان خردادماه و اوایل تیرماه یارانه نان برداشته شده و قیمت‌ها آزاد خواهند شد. به گفته حسین رضوی تاکنون 20 درصد نانوایی‌ها در استان تهران آزادپز شده‌اند و در سایر استان‌ها نیز 7-8 درصد استان‌های کشور نیز دیگر یارانه آرد دریافت نمی کنند. او با اشاره به اینکه بیشتر این نانوایی‌ها سنگک و بربری می‌پزند، می‌گوید که اگر این نانوایی‌ها به خواست مشتری، نان خاشخاشی با قیمت بیش از هزار و 500 تومان ارائه کنند، اشکالی ندارد. ولی اگر تحمیل باشد صنف با آنها برخورد می‌کند.

 روند آهسته و بی‌سروصدای گرانی نان
آذرماه سال گذشته پس از دوسال و اندی دولت با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت نان موافقت کرد و در کنار این مصوبه بندی وجود دارد که به تدریج نانوایی‌های کشور به سمت آزادپزی بروند که در فاز اول 20 درصد از مجموع 72 هزار نانوایی سراسر کشور مشمول این طرح می‌شوند. اما دوم اسفندماه سال 93 بود که ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قیمت نان در سال 94 خبر داد. او در آن جلسه گفت که علاوه‌بر نرخ حامل‌های انرژی، اصلاح قیمت آرد و نان توسط مجلس در دستور کار قرار گرفته است، چراکه در بسیاری از استان‌ها آرد دوقیمتی است و این امر به بروز فساد منجر شده است. او دلیل اصلی این کار را جلوگیری از قاچاق آرد عنوان کرد و تاکید کرد که در این راستا جلساتی را با دولت برگزار کرده‌ایم. اما از 28 اسفند 93 و در سکوت رسانه‌‌ای قیمت‌ها در تعداد نانوایی‌های آزادپز به یمن سال جدید افزایش یافته و نان خود را به قیمت آزاد و خارج از نرخ مصوب فروختند.

 مشاهدات میدانی از قیمت نان چه می‌گوید؟
در منطقه هفت، تعداد زیادی از نانواها هستند که به قیمت هزار و 300 و هزار و 500 تومان به مردم نان سنگک می‌فروشند. اگرچه زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان و نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی این موضوع را رد کرده و همچنان تاکید دارند که فقط 20 درصد نانوایی‌ها آزادپز شده‌اند و دستورالعمل جدید ابلاغ نشده است، اما گزارش‌های میدانی از مناطق 19، منطقه 8،‌5،‌6 و یک تهران نشان می‌دهد، تعداد نانوایی‌های آزادپز بیشتر از 20 درصد است و تقریبا اغلب نانوایی‌های سنگکی به نرخ آزاد یعنی هر قرص نان را  1300 تومان به مردم می‌دهند.

 

از سوی دیگر یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس خبر از مصوبه جدید مجلس برای برداشتن یارانه آرد بیش از 80 درصد نانوایی‌های کشور از ابتدای خرداد خبر داد که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است. مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم بر این نکته تاکید کرده که تا پایان سال اگرچه مصوبه دولت اجازه آزادپز شدن 20درصد نانوایی‌های سراسر کشور را داده بود، اما 9 درصد این رقم محقق شد و تنها در استان تهران 20 درصد آزادپز شده‌اند.
اخبار اقتصادی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------