آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

افزایش قیمت خودرو رسما کلید خورد



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

طی هفته گذشته قیمت خودرو به صورت رسمی یک درصد افزایش پیدا کرد.

در حالی که از ابتدای سال 94 زمزمه های افزایش قمیت خودرو در بازار مطرح بود سرانجام در هفته ای که گذشت قیمت خودروهای داخلی به صورت رسمی یک درصد افزایش یافت که واکنش های فراوانی را به همراه داشت.

 دلیل این گرانی از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شماره‌گذاری خودروها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه گفت: هیچ جای دنیا، دولت ها برای خودرو قیمت گذاری نمی کنند و ما باید در این باره از تجربه گذشته استفاده کنیم. در سال های 73 و 76 شورای اقتصاد مصوبه ای گذراند که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود و این مصوبه بیش از 10 سال اجرا شد.

وی گفت: با توجه با افزایش تولیدی که داشتیم فروش خودرو در حاشیه بازار موجب کوتاه شدن دست دلالان شد و خودرو همواره قیمت تقریبا ثابتی داشت یعنی سالی دو تا سه درصد افزایش قیمت داشتیم. متاسفانه در دولت های نهم و دهم اجرای این مصوبه ادامه نیافت و با ثابت ماندن قیمت خودرو، فساد و رانت در فروش خودرو شکل گرفت یعنی با وجود تورم 20 تا 30 درصدی در کشور، قیمت خودرو را ثابت نگه داشتند و شکل گیری فساد و رانت را موجب شد.

وی افزود: چرا حساسیتی که روی خودرو وجود دارد در بقیه کالاها وجود ندارد زیرا هر روز که برای خرید مایحتاج روزمره به فروشگاه ها مراجعه می کنیم در مقایسه با مراجعه قبلی افزایش قیمت دارد و صدای کسی هم در نمی آید.

نعمت بخش افزود: افزایش بیش از 10 درصدی قیمت ارز مبادله ای، افزایش 17 درصدی حقوق کارکنان و افزایش 6 درصدی تعرفه مواد اولیه وارداتی در مقایسه با سال گذشته از علت های درخواست افزایش قیمت خودرو است.

وی اضافه کرد: البته بخشی از افزایش قیمت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که به طور نمونه افزایش یک درصدی آن، قیمت خودروی 30 میلیون تومانی را 300 هزار تومان افزایش می دهد از این رو برآورد ما این است که امسال 5 تا 10 درصد افزایش قیمت خودرو داشته باشیم. در سال های 91 و 92 بیش از 6 هزار میلیارد تومان، خودروسازان ما زیان دادند البته سال گذشته هم یکی از خودروسازان ما زیان داد که با مراجعه به نمودارهای بورس می توان آن را مشاهده کرد.

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت ها و احتمال حضور رقبای خارجی در شرایط جدید در بازار ایران، بازار داخلی را از دست خودروسازان خارج نمی کند افزود: فکر نمی کنم این بازار را از دست دهیم زیرا بسیاری از مردم خودرو ندارند و خودروهای وارداتی هم بسیار گران در می آید سال گذشته 2 و 3 دهم میلیارد دلار خودرو وارد کشور شد در حالیکه ما سال گذشته با حدود دو میلیارد دلار بیش از یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید و بقیه نیازها را از توان داخلی استفاده کردیم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه سازمان حمایت مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، گفت: حداکثر افزایش قیمت خودرو با اعمال نرخ جدید مالیات ارزش افزوده حدود 800 هزار تومان است. این در حالی است که با اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حداکثر افزایش قیمت خودرو حدود 800 هزار تومان است، به عنوان نمونه یک خودروی 40 میلیون تومانی با 400 هزار تومان افزایش قیمت روبه رو خواهد شد. وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مسئول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، افزود: اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کنند شورا موظف به رسیدگی این موضوع است.

افزایش رسمی قیمت خودرو در هفته گذشته موجب شد قیمت خودرو در بازار با نوسان مواجه شود. به طوری که پژو 206 از 32 میلیون و 800 هزار تومان به 33 میلیون و 100 هزار تومان، پژو 405 از 29 میلیون و 800 هزار تومان به 30 میلیون و 600 هزار تومان و پراید 111 از 20 میلیون و 900 هزار تومان به 21 میلیون تومان رسید.

همچنین تندر 90 با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومان، پژو پارس با قیمت 34 میلیون و 600 هزار تومان و پراید 131 با قیمت 20 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید.

اخبار اقتصادی - آریا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------