زنان تاجرايراني در راه امريكا



اخبار,اخبار اقتصادی ,زنان تاجرايراني در راه امريكا

هياتي از خانم‌هاي كارآفرين و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهي امريكا خواهند شد

سالن‌هاي اجتماعات دانشگاه‌ها روزهاي شلوغي را مي‌گذرانند. هر روز، يك سوي شهر ديپلمات‌ها نشسته‌اند تا به سوالات پاسخ دهند؛ سوالاتي درباره بيانيه لوزان كه قرار است به توافقنامه تبديل شود. امروز قرار است درجه حرارت از اين هم بالاتر برود چرا كه كار نگارش متن توافقنامه آغاز مي‌شود، اما اقتصاد پنجره‌ها را زودتر از موعد باز كرده تا پذيراي هواي بهاري باشد. در ميانه چانه‌زني‌هاي سياسي خبرهاي دلگرم‌كننده و دلسرد‌كننده، اقتصادي‌ها به هم لبخند مي‌زنند.

 

در سكوت و سكون فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را بررسي مي‌كنند و حوزه‌هاي قابل فعاليت را از خودروسازي گرفته تا نفت و گاز و ساختمان‌سازي و مواد غذايي و... تفاوت اين‌بار در حضور پررنگ امريكايي‌هاست. حالا هر ارتباطي زير ذره بين رسانه‌ها بزرگنمايي مي‌شود و هر مراوده‌اي تفسيري ديگر مي‌يابد. 

 

يك بار امريكايي‌ها ويزاي توريستي مي‌گيرند تا راهي ايران شوند و بررسي كنند اينجا، جاي خوبي براي سرمايه‌گذاري هست يا خير، يك بار ايراني‌ها ويزا مي‌گيرند تا راهي امريكا شوند و بررسي كنند زمينه همكاري‌هاي مشترك چيست. در اين ميان فصل مشترك هر دو هيات اين است كه هيچ كدام رسما تابلوي اقتصاد را بالاي سر ندارند.


حالا قرار است هياتي تجاري – فرهنگي از بانوان ايراني راهي امريكا شوند تا هم چهره ايران را به جهان معرفي كنند و هم بررسي كنند در كدام زمينه مي‌توان همكاري داشت.  دعوت‌كننده اين ديدار نيز موسسه Learning است. خانم‌هايي كه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر فعاليت دارند ميهمان اين موسسه خواهند بود تا در امريكا با بانواني كه از ديگر كشورها مي‌آيند ديدار و گفت‌وگو و ايران را معرفي كنند.


 اين ديدار را مي‌توان پاسخ ايراني‌ها از ديدار امريكايي‌ها دانست.  حالا ديگر صحت گفته‌هاي نايجل كوشنر، رييس اتاق بازرگاني ايران و انگليس معلوم مي‌شود آنجا كه گفت: من از مدتي قبل شاهد هجوم شركت‌هاي امريكايي و اروپايي به بازار ايران بوده‌ام و كسي نمي‌خواهد از اين قافله عقب بماند.  اين مراودات نشان مي‌دهد اين‌بار امريكايي‌ها نيز نمي‌خواهند از اين قافله عقب بمانند و به دنبال راهي هستند براي ورود به ايران. پيش‌تر با اعمال تحريم‌هايي عليه ايران خودشان را از بازار ايران محروم كردند و حالا بازاري به وسعت ٧٥ ميليون نفر برايشان جذابيت‌هاي فراواني يافته است.

 

هر قدر اين اخبار براي فعالان بخش خصوصي امريكا خوشايند تلقي مي‌شود، براي اروپايي‌ها و چيني‌ها نگران‌كننده است. نگرانند با حضور امريكايي‌ها در بازار ايران، موقعيت تغيير كند، خصوصا اينكه در دوره تحريم‌هاي سختگيرانه و ظالمانه عليه ايران واكنش‌هاي منطقي از خود نشان ندادند و نگران موقعيت امروزشان در بازار ايران نشدند.

 

به گزارش اعتماد موسسه Learning براي انتخاب ميهماناش با اتاق بازرگاني ايران تماس گرفته است. سيد حميد حسيني مسووليت معرفي كساني را كه مي‌توانند واجد شرايط ميهماني در امريكا باشند، پذيرفت و به اين ترتيب گروهي ١٥ نفره از بانوان كارآفرين و هنرمند ايراني آماده سفر به امريكا شدند. 

 

سيدحميد حسيني درباره نحوه انتخاب بانواني كه قرار است راهي امريكا شوند، توضيحاتي به خبرنگار «اعتماد» داد و گفت: بعد از اينكه تماس‌هاي اوليه برقرار شد، ما با وزارت امور خارجه تماس گرفتيم و موضوع را طرح كرديم. پس از حصول موافقت از سوي وزارت امور خارجه براي اعزام هياتي تجاري- هنري افرادي معرفي شدند و در نهايت قرار است گروهي ١٥ نفره راهي اين كشور شوند.


او با بيان اينكه اين نخستين بار است هياتي در اين سطح و به اين شكل، با دعوت يك موسسه به امريكا مي‌رود، گفت: قرار است اين هيات برنامه‌هايي در سانفرانسيسكو، واشنگتن و نيويورك داشته باشند و البته به فراخور تخصص هر فرد امكاني براي بازديدهايي ديگر نيز فراهم است.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد موضوع نشست‌هايي كه قرار است در امريكا برگزار شود، سياسي نيست. اين قطعيت در مورد حوزه سياسي وجود دارد اما هر چند افرادي از حوزه اقتصاد در اين هيات حضور دارند، موضوع صرفا اقتصادي نيز تلقي نخواهد شد.

 

فريال مستوفي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني كه در اين هيات حضور دارد، درباره اين سفر به «اعتماد» گفت: اين نخستين باري نيست كه هياتي از ايران راهي امريكا مي‌شود، اما در شرايط فعلي شايد موضوع از زاويه ديگري مورد بررسي قرار گيرد و اهميت بيشتري بيابد. او با تاكيد بر اينكه هدف از اين سفر به‌طور خاص فعاليت تجاري نيست، گفت: مهم‌ترين دليل اين سفر ايجاد شرايطي براي دوستي و ارتباطات آتي است. به هر روي در اين هيات خانم‌هاي كارآفرين و هنرمندي نيز حضور دارند و مي‌توانند امكانات موجود در امريكا را ببينند و مورد بررسي قرار دهند. از سوي ديگر حضور اين هيات نشان مي‌دهد كه خانم‌ها در ايران از چه موقعيت‌هايي براي كار برخوردار هستند؛ موقعيت‌هايي كه شايد به دليل تبليغات منفي عليه ايران، بسياري از آن خبر نداشته باشند.

 

حالا در شرايطي ايراني‌ها راهي امريكا مي‌شوند كه تاجران و سرمايه‌گذاران امريكايي كه با ويزاي توريستي راهي ايران شده بودند، كوله‌بارشان مملو از خاطرات مثبت بود. از ايراني‌هايي سخن مي‌گفتند كه مراقب‌شان بودند و با لبخند از آنها استقبال كرده بودند. تركيب اعضاي هياتي كه قرار است از ايران راهي امريكا شود نشان مي‌دهد در بين ١٥ مسافر امريكا، حداقل هفت نفر از خانم‌هاي كارآفرين كه در اتاق‌هاي بازرگاني تهران و ساير شهرها فعاليت دارند، حضور خواهند داشت.


 اين رايزني‌ها، درست در روزهايي كه ايران آماده آغاز مذاكرات در سطح كارشناسي مي‌شود، اتفاقي مهم تلقي مي‌شود. انگار حالا اقتصادي‌ها تصميم گرفته‌اند از بلنداي ديوار بلند بي‌اعتمادي نگاهي به فرصت‌هايي كه در هر كدام از اين دو كشور هست بيندازند تا شايد پنجره‌اي بر اين ديوار نقش ببندد. هنوز جزيياتي درباه برنامه كاري اين هيات مشخص نشده است و گفته مي‌شود نشست‌هاي مقدماتي براي برنامه‌ريزي و اطلاع از جزييات در روزهاي آتي برگزار خواهد شد.

خودروسازان امريكايي دست به كار شدند
درست در روزهايي كه نشست‌هاي اقتصادي‌ها زير تابلويي جز اقتصاد در حال برگزاري است، امريكايي‌ها عملا امكان‌سنجي سرمايه‌گذاري در صنعت خودرو را آغاز كردند.
 آنها كه طرف مذاكره در ايران هستند، براي اعلام جزييات خبر احتياطي بيش از حد معمول به خرج مي‌دهند و همه‌چيز را موكول مي‌كنند به زماني كه پيشرفتي در پروژه حاصل شود. در حالي كه عسگراولادي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني معتقد است نبايد از حضور امريكايي‌ها در بازار ايران ذوق‌زده شويم، محمدرضا نجفي‌منش با بيان اينكه خودروسازان امريكايي رايزني‌هايي را با خودروسازان و مسوولان ايراني براي حضور در بازار خودروي ايران آغاز كرده‌اند به مهر گفته است: هر حضوري كه باعث ارتقاي تكنيك و مجهز شدن خودروسازان ايراني به تكنولوژي روز شود، بسيار مناسب به نظر مي‌رسد و ايران از آن استقبال مي‌كند، اين در حالي است كه قراردادها بايد به سرمايه‌گذاري مشترك و صادرات بينجامد.


عضو شوراي سياستگذاري خودرو افزود: نكاتي در مورد عقد قرارداد با خودروسازان امريكايي حتما لحاظ خواهد شد كه نمونه آن، منافع ملي بايد در اين قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلي بايد در يك قرارداد جوينت ونچر «برد- برد»، توليد مشترك با خودروساز امريكايي داشته و بخشي از توليدات را صادر كند.


وي ادامه داد: امريكايي‌ها براي حضور و سرمايه‌گذاري در بازار ايران ابراز علاقه كرده‌اند و منتظرند تا بيانيه لوزان به يك توافقنامه تبديل شود و به بازار ايران ورود كنند، اما هم‌اكنون رايزني‌هايي صورت گرفته كه بايد اجازه داد ريزه‌كاري‌هاي آن، در يك زمان مناسب‌تر اطلاع‌رساني شود.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------