قیمت نان، سنگ محکی برای دولت راستگویان!



اخبار,اخبار اقتصادی ,حذف یارانه نان

این روز‌ها زمزمه‌های حذف یارانه نان شیوع پیدا کرده ‌و هر روز اخبار ضد و نقیضی در این رابطه شنیده می‌شود. باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید ‌آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف کند، اثبات می‌شود ‌یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟!

به گزارش تابناک، دولت ابتدا در واکنش به این خبر در ‌اقدامی شگفت آور ضمن تأیید تلویحی حذف یارانه نان فقط در ارتباط با طول زمان اجرای این مصوبه تشکیک کرد. در همین زمینه، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده‌ گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است؛ اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه حذف یارانه نان‌ تدریجی و با دستور رئیس جمهور انجام می‌شود، تأکید کرد: شاید ‌رئیس جمهور ‌یکباره دستور به حذف یارانه نان دهد.

در همین زمینه، برنامه پایش در گفت‌و‌گو با مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بررسی این موضوع پرداخت‌ و‌ پیرامون شایعات حذف یارانه نان اظهار داشت: در سال گذشته در آذرماه، هیأت محترم وزیران مصوبه‌ای را داشت که آن مصوبه اشاره می‌کند که برای جبران هزینه‌های نانوایی‌ها، در کارگروه‌هایی که در استانداری‌ها تشکیل می‌شود، بتوانند قیمت نان را تا سقف ۲۰ درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه‌های نانوایی‌ها که بیشتر به آرد برمی‌گردد باشد.

در سال جاری، در بند «و» ماده ۲۰ لایحه بودجه به دولت اجازه داده می‌شود ‌از محل اصلاح قیمت‌ها نسبت به پرداخت یارانه نقدی و یا غیرنقدی به قشرهای آسیب‌پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیر بیست هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه‌ای که الان در بخش نان داده می‌شود یارانه دهد. بر اساس این مصوبه مجلس، برخی دارند گمانه زنی می‌کنند که چون در آن مصوبه گفته دولت باید در زمانی سه ماهه این کار را انجام دهد، پس تا سه ماه دیگر قرار است قیمت‌ها اصلاح شود و قیمت‌ها آزاد شود، در حالی که دولت هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته و این صرفا بر اساس مصوبه‌ای که در قانون بودجه آمده حدس زده شده ‌و تنها گمانه زنی است.

معاون وزیر صنعت در ادامه در مورد یارانه نان اظهار داشت؛ یارانه نقدی که ماهانه برای جامعه هدف واریز می‌شود ۴۵۰۰ تومانش مربوط به یارانه نان است. در ماده پنج قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده که دولت موظف است یارانه آرد و نان را به میزانی که در لایحه بودجه سالیانه مشخص می‌شود ‌با روش‌های مناسب در اختیار مصرف کنندگان متقاضی قرار دهد‌ و سرانه یارانه نان ‌روستاییان و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت و قشرهای آسیب‌پذیر در سایر شهر‌ها به ‌تشخیص دولت حداقل ۵۰درصد‌ بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود؛ یعنی برای قشرهای آسیب پذیر ۵۰ درصد بیشتر از ۴۵۰۰ تومان در نظر گرفته خواهد شد.

این اظهارات در حالی ارائه می‌شود که مردم با سردرگمی در میان اظهارت متناقض از سوی مسئولان مواجه هستند. در همین راستا امروز نیز محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به خبر حذف یارانه نان گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد و مانند روش قبل اقدام می‌کند. البته در هر شهر حداکثر ۲۰ درصد آزادپز نیز حضور داشته باشند تا با کیفیت و آنچه مشتری طلب می‌کند نسبت به خواسته مصرف‌کنندگان اقدام کنند‌».

پرسش اینجاست که آیا موضوع گسترش آزاد پزی شروع و آزمایشی برای آزادسازی قیمت نان نیست؟ همچنین در حالی سخن از آزاد پزی 20 درصد از نانوا‌ها مطرح می‌شود که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بعضی ‌مناطق نانواهایی که با آرد یارانه‌ای نان را می‌پزند، کمیاب شده است.

تابناک امید دارد، عدم حذف کامل یارانه مهم‌ترین کالای استراتژیک که از آن به قوت غالب یاد می‌شود به عنوان سنگ محک دولت راستگویان تدبیر و امید باشد. در واقع باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید، آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف نماید اثبات می‌شود ‌یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟!

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------