جزئیات ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,اقتصاد ایران

بعد از مذاکرات سوئیس استقبال فعالان اقتصادی سایر کشورها از ایران فوق العاده شده. این روند به گونه‌ای بوده که حتی ما را از نظر برنامه ریزی دچار مشکل کرده است

دو هفته‌ای است  که هیأت‌های بزرگ سرمایه گذاری از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند و خواهان سرمایه گذاری‌در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند.درخواست برای سرمایه گذاری در بورس و داروسازی از نخستین نشانه‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود.

به گزارش ایران، هفته جاری نیز نوبت به دو هیأت بزرگ از سوئیس و آلمان رسید.هیأت آلمانی  روز گذشته از بخش‌های مختلف بازدید و مذاکرات جدی خود را آغاز کرد.رئیس این  هیأت در مورد لغو تحریم‌ها صحبت کرد و گفت در صورت ادامه یافتن تحریم‌ها نباید روابط کمرنگ شود.

 انتقال گاز به سوئیس با پیشنهادهای جدید
هیأت سوئیسی نیز قرار است امروز (دوشنبه) وارد ایران شوند و طی ملاقات‌های تخصصی با حوزه‌های اقتصادی باب جدیدی از روابط را آغاز کنند.با حضور این هیأت  قرار است  بسته پیشنهادی ایران برای انتقال گاز به سوئیس  با سرمایه گذاری این کشور مطرح شود. ایران و سوئیس 7 سال قبل همکاری هایی را در بخش صادرات گاز آغاز کردند که در نیمه راه به دلایل مختلف از جمله تشدید تحریم‌ها متوقف شد.

بر اساس آن قرارداد مقرر شده بود گاز ایران از طریق ترکیه به سوئیس انتقال یابد و  از طریق سوئیس به ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی ترانزیت شود ولی به دلیل آنکه ترکیه می‌خواست در این انتقال گاز مشارکت داشته باشد، طرح نیمه تمام ماند. به همین دلیل به نظر می‌رسد مسئولان صنعت نفت ایران به دنبال مذاکره با سوئیس به منظور سرمایه گذاری این کشور در انتقال گاز هستند.

 

با این اوصاف کشورهایی که زمانی ایران را از فهرست مبادلات تجاری خود جدا کرده بودند اکنون به دنبال آن هستند که فرصت از دست رفته گذشته را جبران کنند.در این خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران در گفت وگو با خبرنگارایران گفت:بعد از مذاکرات لوزان واقعاً استقبال فعالان اقتصادی سایر کشورها از ایران فوق العاده شده. این روند به گونه‌ای بوده که حتی ما را از نظر برنامه ریزی دچار مشکل کرده است.در طول روزهای گذشته هیأت‌های  زیادی به ایران آمدند که خواهان گسترش روابط دو جانبه بودند.هفته گذشته هیأت‌های بزرگی از عمان، هند و افغانستان وارد ایران شدند و طی مذاکراتی قصد داشتند گذشته کمرنگ خود در همکاری‌ها را جبران کنند.

 سرمایه‌گذاران آلمانی در ایران
وی افزود: در هفته جاری نیز هیأت‌هایی از کشورهای سوئیس و آلمان به اتاق بازرگانی ایران می‌آیند و قصد دارند برای سرمایه گذاری مشترک گفت‌و‌گو‌های جدی انجام دهند.از سویی تعداد قابل توجهی از کشورها تقاضای ملاقات را به اتاق ایران ارائه کردند.بدین جهت قرار است با تمام کشورهایی که متقاضی سرمایه گذاری در ایران هستند نشست‌های تخصصی برگزار شود و آنها ضمن آشنایی با پتانسیل کشورمان همکاری جدید خود را آغاز کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دیپلماسی فعال دولت یازدهم باعث شد کشورهای خارجی بخصوص صنعتی و پیشرفته خواهان سرمایه گذاری و فعالیت‌های مشترک شوند.این در حالی است که پیش از این کمتر کشوری تمایل به همکاری با ایران داشت. شافعی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: ما به لحاظ اقتصادی قدم در راه جدیدی گذاشتیم  و آینده از نظر تعامل با اقتصاد جهانی بسیار روشن و شفاف است.ضمن اینکه باید از ذوق زدگی در ارتباطات پرهیز کنیم.تمرکز ما باید بر برنامه ریزی و استفاده بهینه از فرصت‌های پیش رو باشد.

 سرمایه‌گذاری‌های جدید ارتباطی با ادامه تحریم‌ها ندارد
رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: اتاق ایران به لحاظ  روابط  اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری‌ها  در سایر کشورها مخصوصاً کشورهای همسایه و مسلمان برنامه‌های متعددی دارد.لذا مذاکرات صورت گرفته می‌تواند ایران را به رونق سریع تجارت نزدیک کند.رئیس اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که مذاکرات هیأت‌های اقتصادی و به نتیجه رساندن آن منوط به لغو تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها اثرگذاری صدرصدی خواهد داشت، اما اکنون اقبال به ایران به گونه‌ای است که حتی در صورت ادامه یافتن تحریم‌ها کشورهایی خواهان ادامه همکاری‌ها هستند.لذا با یقین می‌گویم که دیوار تحریم‌ها شکاف پیدا کرده است.ما این روزها شاهد تحول ارتباطی با کشورهایی مختلف هستیم.

 مهمترین زمینه های همکاری مشترک
رئیس اتاق ایران در مورد جزئیات مذاکرات با کشورهای خواهان سرمایه‌گذاری در ایران اذعان داشت:محور مذاکرات درباره سرمایه گذاری مشترک و  رقابت کالایی بین کشورها است.در بخش سرمایه‌گذاری مشترک به دلیل آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با برنامه‌های  بلند مدت ایران در حوزه حمل و نقل تقاضاهای زیادی وجود دارد. دومین مسأله‌ای که سرمایه‌گذاران با جدیت پیگیری می‌کنند بخش نفت، گاز و پتروشیمی است.در توسعه حوزه فناوری اطلاعات هم  پیشنهادهای خوبی برای همکاری ارائه شده است.

 

وی تصریح کرد:مهم ترین اتفاقی که در دوره جدید مذاکرات رخ داده، تولید کالا در ایران با هدف صادرات به کشورهای همسایه چون آسیای مرکزی، افغانستان و عراق است.سرمایه گذاران ایران را مکان مناسبی برای تأمین  بازار کشورهای همسایه می‌دانند.بدین جهت با حضور سرمایه گذاران خارجی و پررنگ تر شدن تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی می‌توان  بازار کشورهای اطراف را از سایر رقبا گرفت.رئیس اتاق ایران در خصوص اینکه چه فعالیت‌هایی می‌توان انجام داد که همکاری با شرکا و سرمایه گذاران خارجی استمرار داشته باشد، گفت:تصویری که از ایران ساخته شده است  با واقعیت فاصله زیادی دارد.سرمایه گذاران و  هیأت‌های خارجی که به ایران آمدند متوجه شدند بین آنچه شنیدند و در واقعیت دیدند تفاوت چشمگیری وجود دارد. این امر باعث می‌شود آنها با اطمینان بیشتری برای مبادلات اقتصادی به ایران بیایند.امنیت ایران برای آنها بسیار قابل توجه است و به رغم تحریم‌ها اقتصاد کشورمان پویاست. بر  این اساس ما وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی خواهیم شد.

 منعی برای همکاری خودرویی با امریکا نداریم
نکته دیگر در همکار ی‌های جدید مربوط به حوزه خودرو و ورود امریکایی‌هاست. محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: منعی برای ورود خودروسازان امریکایی به صنعت خودرو ایران وجود ندارد.اما آنها باید مانند سرمایه‌گذاران دیگر پیش‌شرط‌ها اعم از همکاری مشترک، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، سرمایه‌گذاری، ایجاد پلتفرم و طرح توسعه آن، عمق‌بخشی ساخت داخل و استفاده از توانمندی قطعه‌سازان داخلی در رابطه با توسعه صنعت خودرو را رعایت کنند.

 همکاری ایران و ایتالیا در صنعت خودرو
وزیر صنعت، از آمادگی ایران برای توسعه همکاری با ایتالیایی‌ها خبرداد و گفت: در زمینه نصب فیلتر روی خودروهای دیزلی، تولید کاتالیست‌های مناسب و طراحی و ساخت موتور خودرو می‌توان با ایتالیا همکاری کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با جان لوکا گالت وزیر محیط‌زیست و حفاظت از پهنه‌های خاکی و دریایی جمهوری ایتالیا گفت: مانند سابق همکاری‌های شرکت‌های ایتالیایی در زمینه‌های مختلف همچون نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و هم اکنون باید این روابط را تجدید کرده و گسترش دهیم.

اخبار اقتصادی - ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------