آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

مالیات بر عایدی سرمایه؛ هزینه ناکارآمدی دولت بر دوش مردم/ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به نظر می‌رسد که مردم باید مالیات تورمی را پرداخت کنند که نقش در آن ندارند. به گزارش…

ماجراي پول‌هاي كثيف نبايد منحرف شود



اخبار,اخبار اقتصادی , هدفمندي يارانه‌ها

نمايندگان مجلس: بايد راهكاري براي جلوگيري از ورود پول قاچاق به اقتصاد كشور انديشيده شود

وقتي برنامه هدفمندي يارانه‌ها شكست مي‌خورد و قيمت سوخت به دليل سقوط ارزش پول ملي باز هم پايين‌تر از كشورهاي همسايه مي‌شود، قاچاق سوخت امري طبيعي است.


 اينها را حسين اميري خامكاني، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس به اعتماد مي‌گويد. وي با اشاره به اينكه حرف‌هاي وزير كشور در مورد قاچاق سوخت حقيقت دارد، گفت: دولت و مجلس قطعا بايد مرزهاي كشور را بيشتر كنترل كنند تا بتوان در مقابل اين مساله ايستاد.


وزير كشور پيش از اين در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه روزانه ٢٠ ميليون تن سوخت از ايران قاچاق مي‌شود، تاكيد كرده كه قاچاق سوخت سبب مي‌شود ٨ ميليارد دلار پول كثيف از اين محل به اقتصاد وارد ‌شود. همچنين در اين جلسه حجم قاچاق كالا به ايران بين ٢٠ تا ٢٥ ميليارد دلار در سال اعلام شد.


خامكاني مهم‌ترين دليل رونق دوباره قاچاق سوخت را شكست برنامه هدفمندي عنوان كرد و گفت: وقتي هدفمندي يارانه‌ها شكست خورد دوباره قاچاقچيان سوخت دست به كار شدند تا از محل سود قاچاق جيب‌هاي‌شان را پر كنند.


 وي با اشاره به اينكه در مقطعي كه يارانه‌ها هدفمند شد، قاچاق متوقف شده بود، گفت: هرچند قيمت سوخت افزايش يافت و منفعت اقتصادي ناشي از قاچاق از ميان رفت اما با كاهش ارزش پول ملي دوباره قيمت سوخت ايران از كشورهاي همسايه كمتر شد و در نتيجه سودي كثيف از محل خروج غيرقانوني سوخت از كشور حاصل مي‌شود.


وي با اشاره به اينكه بايد برنامه‌اي جامع براي مقابله با قاچاق از يك سو و مقابله با ورود پول‌هاي كثيف به عرصه اقتصاد از سوي ديگر انديشيده شود، گفت: پيشنهاد من اين است كه وزير كشور اسناد خود در اين زمينه را به كميسيون اصل نود يا قوه قضاييه ارايه دهد تا موضوع همين جا بدون دستيابي به نتيجه مشخص و موردي فراموش نشود.  وي با تاكيد بر اينكه تا زماني كه اسناد در اين خصوص به دست قوه قضاييه يا مجلس نرسد، نمي‌توان اقدامي در اين راستا داشت، گفت: من فكر مي‌كنم نبايد در برابر سخنان وزير كشور موضعي خصمانه گرفت. لازم است هر طوري كه شده است موضوع كالبد شكافي شود تا امكان تكرار يا تداوم سوءاستفاده‌ها از ميان برود. عضو اصلاح‌طلب كميسيون انرژي مجلس گفت: بسياري از نمايندگان پيگير دريافت اسناد براي رسيدگي به موضوع هستند و نبايد از كنار مساله پول‌هاي كثيف ساده گذشت.


 وي با اشاره به اينكه وزير كشور نبايد از ارايه اسناد خودداري كند، گفت: راه مبارزه با فساد و مقابله با پول‌هاي كثيف از شفاف‌سازي خواهد گذشت.


برخي مساله را خاتمه يافته مي‌دانند
 از سوي ديگر ابراهيم نكو، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درباره جزييات گزارش منتشر شده وزير كشور به اعتماد گفت: هرچند آدرس‌هاي اعلامي وزير كشور دقيق بود و نمي‌توان آن را ناديده گرفت اما هستند كساني كه در مجلس موضوع را خاتمه يافته تلقي مي‌كنند.


 وي با تاكيد بر اينكه ميان آدرس‌هاي اعلامي وزير كشور آدرس غلطي وجود نداشت، گفت: انكار پول‌هاي كثيف، انكار روشنايي روز است و نمي‌توان به سادگي از كنار آن گذشت. وي با اشاره به بررسي‌هاي صورت گرفته درباره حجم واردات كالاي قاچاق و قاچاق سوخت از كشور گفت: اينها مسائلي نيست كه ما از آن بي‌خبر باشيم. پيش از اين نيز بررسي‌هاي ما نشان مي‌داد كه با اين حجم قاچاق روبه‌رو شده‌ايم اما هرچند موضوع براي بسياري روشن است راهكاري منسجم براي مقابله با آن وجود ندارد. وي گفت: تنها در حوزه قاچاق سبب شده است ما از دو بابت متضرر شويم اول اينكه با خروج سوخت و ورود كالا به صورت غيرقانوني روبه‌رو هستيم كه موجب از دست رفتن شغل و فرصت‌هاي اقتصادي مي‌شود و از سوي ديگر پول حاصل از اين فعاليت در اختيار كساني قرار مي‌گيرد كه مي‌توانند از آن عليه منافع ملي استفاده ببرند.

 

وي با تاكيد بر اينكه فساد اقتصادي در مجموع چيز جديدي نيست و در تمام كشورهاي جهان، از پيشرفته تا جهان سومي وجود دارد، گفت: سر و صداهاي بر پا شده در مورد پول‌هاي كثيف بي‌ارتباط با انتخابات دوره بعدي مجلس نيست.


 وي با تاكيد بر اينكه نبايد مسائلي مانند پول‌هاي كثيف و قاچاق و سوءاستفاده از ثروت نامشروع براي رسيدن به قدرت را با عينك سياسي ديد و مانع برخورد اصولي با آن شد، گفت: من فكر مي‌كنم اقليت مجلس كه قصد دارد در دور بعدي انتخابات اداره كشور را در دست گيرد، نوعي رفتار مي‌كند كه مشكل‌ساز است. آنها از ابتدا نشان دادند كه از پيروزي دولت يازدهم خرسند نيستند و ار هر فرصتي براي مقابله با دولت استفاده مي‌كنند.
 وي با اشاره به اين شيوه گفت: موضوع مهمي مانند پول‌هاي كثيف مطرح مي‌شود و در اين ميان عده‌اي شيطنت رسانه‌اي مي‌كنند تا بحث منحرف شود، بعد وزير كشور در مجلس با وجودي كه مصداق‌هاي دقيق و عيني را اعلام مي‌كند، از بابت اتفاقات و جوسازي‌ها عذرخواهي مي‌كند و اين نكته مهمي است كه نبايد از نظر دور داشت.


وي گفت حالا برخي نمايندگان از منظري ديگر به قضيه پول‌هاي كثيف نگاه مي‌كنند و معتقدند با توجه به اينكه رابطه پول‌هاي كثيف و برخي از نمايندگان مجلس را بايد موضوعي خاتمه يافته ارزيابي كرد، ديگر نيازي به پيگيري وجود ندارد.


وي با تاكيد بر اينكه منتقدان دولت لزوما عضو يك گروه يا فراكسيون خاص نيستند و مهم‌ترين وجه اشتراك آنها دشمني تمام و كمال با دولت است، گفت: اين افراد معتقدند بايد هر طور كه شده در مقابل دولت صف‌آرايي كرد. متاسفانه اين افراد با هر پيروزي دولت، غمگين مي‌شوند و با هر شكست دولت خوشحال مي‌شوند و بعضي اوقات به شوخي برخي دوستان مي‌گويند، فلاني ممكن است كه امشب به‌خاطر شكست دولت جشن بگيرد. نكو افزود: اين افراد مصمم هستند كه هر مشكلي را در بوق و كرنا كنند. دولت البته نبايد نگران اين افراد باشد و بايد براي مسير پيش‌روي خود تمركز كند. به هر روي مشكل اين عده ناشي از منافع سياسي است و متاسفانه منافع سياسي براي اين عده از منافع ملي هم با اهميت‌تر است.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------