امکان تحويل گاز ايران به اروپا وجود دارد



اخبار,اخبار اقتصادی , تحویل گاز ایران به اتحادیه اروپا

به منظور تحویل گاز ایران به اتحادیه اروپا، توسعه روابط دیپلماتیک، ظرفیت خطوط لوله جدید و دادن اطمینان به مشتریان اتحادیه اروپا که ایران ظرفیت و توانایی تحویل حجم توافق شده گاز را دارد، لازم است و تهران به مشارکت شرکت های بین المللی نفتی یا شرکت های ملی خارجی در توسعه فازهای بخصوصی از پارس جنوبی نیاز دارد.

سایت ترند نیوز نوشت به گفته کارشناسان، امکان تحویل گاز ایران به اروپا وجود دارد، اما پیش شرط هایی در این باره مطرح است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، بخش فارسی پایگاه اینترنتی ترندنیوز جمهوری آذربایجان با درج این مطلب، افزود: مقامات ایرانی می گویند که این کشور علاقمند به تحویل گاز به اروپاست و به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، کشورهای اروپایی و همسایه های ایران علاقمند به خرید گاز از ایران به محض راه اندازی پروژه های گازی بیشتر هستند.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر بخش بالادستی خاورمیانه در موسسه مشاوره انرژی وودمکنزی به ترندنیوز گفت: تولید گاز از میدان پارس جنوبی ظرف 5 سال آینده به دلیل راه اندازی فازهای جدیدی مانند فاز 12 و فازهای 15-16 و فازهای 17-18 حدود75 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که این 5 فاز حدود 64.5 میلیارد مترمکعب به تولید گاز ایران می افزایند، گفت: ما برآورد می کنیم که ظرفیت کامل تولید 400 میلیون مترمکعب گاز در سال 2020 میلادی محقق شود.


با وجود پیشرفت ها در میدان پارس جنوبی و افزایش تولید گاز، ایران هنوز برای تحویل گاز به نیروگاه های فعال تولید برق خود به 20 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری نیاز دارد، این در حالی است که سطح تزریق گاز باید دوبرابر شود و به بالای 60 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

علاوه بر این، ایران توافق ها و یادداشت های تفاهمی با عمان، عراق و پاکستان برای صادرات سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز به این کشورها در سال های آینده دارد.

برای امکان تحویل گاز به اتحادیه اروپا، ایران باید خط لوله نهم را به ارزش 6 میلیارد دلار از میدان پارس جنوبی تا مرز ایران با ترکیه توسعه دهد. تحویل گاز از عراق به سوریه و امتداد و توسعه این مسیر به سمت اتحادیه اروپا به دلیل بحران های امنیتی در منطقه به نظر می رسد که امکان پذیر نیست.

اما استفان او رورک، یک تحلیلگر و محقق بخش گاز موسسه وودمکنزی به ترندنیوز گفت: امکان اجرای این پروژه وجود دارد و می تواند اجرا شود.

وی افزود: به منظور تحویل گاز ایران به اتحادیه اروپا، توسعه روابط دیپلماتیک، ظرفیت خطوط لوله جدید و دادن اطمینان به مشتریان اتحادیه اروپا که ایران ظرفیت و توانایی تحویل حجم توافق شده گاز را دارد، لازم است و تهران به مشارکت شرکت های بین المللی نفتی یا شرکت های ملی خارجی در توسعه فازهای بخصوصی از پارس جنوبی نیاز دارد.

این کارشناس گفت: عوامل اصلی در این باره لزوم یک توافق هسته ای و ضوابط و شرایط جذاب تر مالی است.

اخبار اقتصادی - خبرگزاری صدا و سیما

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------