چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,تحریم های ایران

پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی مانده یا می‌روند؟ کارشناسان معتقدند پاسخ این پرسش بستگی به عملکرد این شرکت‌ها در شرایط پسا تحریم دارد.

به گزارش ایسنا، تا چند سال پیش اقبال چندانی نسبت به خودروهای چینی در بازار ایران وجود نداشت با این حال در سال‌های 1391 و 1392 تشدید تحریم‌ها و خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران باعث شد تا خودروسازان چینی از خلأ ایجاد شده برای افزایش حضور خود استفاده کنند.

البته گذشته از شرایط تحریم، به‌ روز بودن ظاهر خودروهای چینی آن هم در شرایطی که دو خودروساز بزرگ داخلی همچنان به تولید خودروهای قدیمی و بعضا از رده خارج شده ادامه می‌دهند، نقش قابل توجهی در جذب مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای چینی داشته است.

اقبال ایجاد شده به خودروهای چینی در دو - سه سال اخیر باعث شده واردکنندگان خودرو نیز دست به کار شوند؛ به‌گونه‌ای در این مدت واردات چند برند خودرویی چینی نیز آغاز شده و گسترش یافته است.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که اگرچه خودروهای چینی مونتاژی در ایران از نظر ظاهری به‌روز هستند اما از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بنابراین در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خودروسازان بزرگ خارجی در ایران، فضا برای فعالیت خودروسازان چینی محدود خواهد شد.

به گفته کارشناسان در شرایط رقابتی پسا تحریم خودروسازانی موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان ایرانی خواهند شد که دو اولویت تولید خودروهای جدید با کیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در صورت حضور خودروسازان بزرگ جهانی در ایران خودروسازان چینی باید در راستای کاهش قیمت و همچنین ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کنند.

امرالله امینی با بیان اینکه خودروهای چینی در حال تولید در کشور از دو جنبه به‌روز بودن ظاهر خودرو و قیمت، تا حدی نیازهای مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند با این حال با ورود خودروسازان جهانی، تولید خودروهای جدید با قیمت مناسب در کشور آغاز شده و چینی‌ها این مزیت رقابتی را تا حد زیادی از دست خواهند داد.

به گفته وی خودروسازان چینی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ادامه حضور آنها در صورت تولید خودروهای با کیفیت، برای رقابتی‌تر شدن بازار از جمله در رقابت با خودروسازان اروپایی، مفید خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که با حضور خودروسازان جهانی در ایران صنعت خودرو به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد و در یک بازار رقابتی خودروسازی برنده خواهد بود که محصولاتش را در راستای نیاز و انتخاب مشتریان، تولید کند. 

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------