اولین واکنش مردم به افزایش وام خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

وام خودرو در حالی از سوی شورای پول و اعتبار افزایش یافت که از یکی دو سال اخیر در پی افزایش ناگهانی قیمت خودرو بانک‌های خصوصی پیشنهاد افزایش مبلغ این وام را به بانک مرکزی داده بودند.

پیشنهاد وام 15 میلیون تومان خرید خودرو شب گذشته (سه‌شنبه) در شورای پول و اعتبار که با محوریت حمایت از تولید داخلی برگزار شد، به تصویب رسید. براین اساس وام خودرو از هفت میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، میزان پرداختی وام خودرو از سوی بانک‌ها باید ۷۰ درصد قیمت خودرو را پوشش دهد و حداکثر ۱۵ میلیون تومان باشد.

حال با توجه به قیمت خودروهای داخلی که از 22 میلیون تومان آغاز شده و تا ۱۲۰ میلیون تومان هم ادامه دارد، می‌توان گفت شورای پول‌ و اعتبار پراید را تنها خودروی داخلی مدنظر قرار داده و اکثر ایرانیان با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید در اولین مرحله از خرید خودرو به سمت خرید خودروی پراید سوق پیدا می‌کنند.

مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با افزایش وام خرید خودرو در حالی به تصویب رسید که نرخ سود و تسهیلات بانکی تا حدودی کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای دریافت وام و تسهیلات تا حدودی افزایش یابد که از سوی دیگر بانک‌ها به عنوان عرضه کننده تسهیلات توان پاسخگویی به تمام نیاز‌ها را ندارند، با این تفاسیر با توجه به علاقه مردم برای خرید خودرو شخصی، میزان تقاضا برای دریافت این وام افزایش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر در حالی که بانک‌ها آنچنان قدرت وام‌دهی قابل قبولی ندارند، علاقه‌ای برای ارائه عقود مبادلاتی با نرخ ۲۱ درصد را نیز ندارند که این موضوع موجب ایجاد صف‌های انتظار برای دریافت وام خودرو خواهد شد.

در کنار افزایش وام خودرو، شورای پول و اعتبار میزان وام خرید کالا‌ها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و هزینه تحصیل، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مشابه، حداکثر تا مبلغ هشت میلیون تومان، تسهیلات جعاله تعمیرمسکن حداکثر تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان، تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه، حداکثر تا مبلغ پنج میلیون تومان و تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی از محل تولید داخلی معادل ۸۰ درصد بهای خودرو و حداکثر به مبلغ ۲۰ میلیون تومان را نیز تصویب کرده است.

بازپرداخت وام 15 میلیونی مشخص نیست
اما در رابطه با افزایش وام خودرو برخی مردم بر این عقیده هستند که باید میزان سود و مدت زمان پرداخت این وام مشخص شود تا با خیالی آسوده به سمت دریافت وام و خرید خودرو رفت.

یک پسر جوان که خودرویی هم ندارد، گفت: با توجه به درآمد‌های فعلی و هزینه‌های جاری خانوار قادر به دریافت وام خودرو و پرداخت اقساط آن نیستم و با این میزان وام تنها می‌توان خودرو پراید خریداری کرد.

وی ادامه داد: از میزان بازپرداخت این وام آگاهی ندارم اما با توجه به بازپرداخت وام‌های مسکن و ازدواج می‌توان گفت ماهانه ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است.

خانمی جوان نیز گفت: این وام برای فردی که کارمند بوده و آنچنان هزینه‌ای ندارد خوب است و با این وام می‌تواند صاحب ماشین شود.

مردی میانسال بیان کرد: وام خودرو باید به گونه‌ای تصویب شود که هر فردی بتواند از این وام استفاده کند و آنچنان شرایط سخت برای دریافت تسهیلات بر سر راه آن نباشد.

او ادامه داد: وام خودرو باید بتواند حداقل چند مدل ماشین را پوشش دهد، در حال حاضر با توجه به قیمت خودروهای داخلی وام خودرو تنها می‌تواند حدود ۷۰ درصد قیمت یک خودرو را پوشش دهد.

نرخ سود تسهیلات مشخص کننده میزان بازپرداخت وام خودرو
یک متصدی بانک خصوصی گفت: با توجه به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی باید منتظر بود تا سازوکار و میزان دقیق سود وام خودرو مشخص شود و افزایش این وام دیشب به تصویب رسیده و در آن ذکر شده که شیوه نامه پرداخت آن باید توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شود که خود این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

او ادامه داد: باز پرداخت وام مصوب ۱۵ میلیونی خودرو پنج ساله خواهد بود که میزان اقساط بسته به سود نرخ تسهیلات است. 

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------