آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

بازار مسکن به سمت رونق حرکت می‌کند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از برنامه دولت برای ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در سال جاری خبر داده است. این موضوع در کنار افزایش وام خرید مسکن به میزان 60 میلیون تومان می تواند تا اندازه قابل توجهی رکود در بازار مسکن را از بین ببرد.

 موضوع افزایش وام خرید مسکن از مدت ها قبل مطرح شده است و کارشناسان حوزه مسکن از این موضوع به عنوان یکی از راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم و بازگشت رونق به بازار مسکن یاد می کنند.

در این شرایط سه شنبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار در نشستی موضوع وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن را مورد بررسی قرار داد و برای کار کارشناسی بیشتر به بانک مرکزی ارجاع داد.

در شرایطی بررسی افزایش وام خرید مسکن از 35 میلیون به 60 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار مطرح شد که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود تا زمانی که ابهام های این طرح برطرف نشود آن را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد نخواهد کرد.

سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیر‌کل اعتبارات بانک مرکزی نیز در این رابطه اعلام کرده بود: بانک مسکن سال گذشته طرحی را مبنی بر ارائه وام 60 میلیون تومانی مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد کرد. هرچند نظر موافقی به آن داریم، اما با ابهاماتی روبه‌رو بود که در این باره با بانک مسکن مکاتباتی داشتیم.

میرمحمد صادقی همچنین با اعلام سه شرط تعیین شده برای پذیرش این پیشنهاد بانک مسکن توضیح داد: اول اینکه باید سازوکاری تدوین شود که منابع بانک مرکزی و حساب‌های آن درگیر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی نباشد. شرط دیگر بانک مرکزی این است که تامین منابع این طرح‌ها با مجوز بانک مرکزی و از طریق بانک‌های خصوصی به‌صورت پایلوت اجرا شود. همچنین دریافت تغییر مجوز خرید تسهیلات باید از شورای پول و اعتبار صادر شود.

هم‌اکنون در شرایطی که شورای پول و اعتبار موضوع وام 60 میلیون تومانی مسکن را مورد بررسی قرار داده و برای کار کارشناسی بیشتر به بانک مرکزی ارجاع داده است به نظر می‌رسد ابهام‌های بانک مرکزی درباره این پیشنهاد برطرف و نظر نهایی بانک مرکزی تعیین شده است. در این شرایط به نظر می رسد به زودی وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن در شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد.

هادی قوامی، عضو شورای پول و اعتبار درباره آینده وام خرید مسکن با بیان این‌که بازار مسکن موتور محرکه اقتصاد است، تصریح کرد: در حال حاضر همه بخش‌ها به نحوی با بازار مسکن در ارتباط هستند؛ مثل صنعت فولاد، میلگرد و درب و پنجره. به همین دلیل می‌گویند بخش مسکن که وقتی به حرکت در می‌آید، مانند یک لوکوموتیو بقیه بخش‌ها را نیز مانند واگن به دنبال خود می‌کشد.

به گفته وی، یک سیاست موثر و اثربخش باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا ما بتوانیم یک مقدار به رونق اقتصاد کشور و بازار مسکن کمک کنیم.

علاوه بر موضوع کاهش قدرت خرید مردم که تاثیر قابل توجهی بر بازار مسکن دارد موضوع کاهش ساخت و ساز مسکن یکی از نگرانی های اصلی حوزه مسکن به شمار می رود و کارشناسان این حوزه هشدار داده اند که اگر این مشکل برطرف نشود به زودی شاهد سونامی قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. اما محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در این رابطه با اشاره به اینکه سیاست دولت در اقتصاد شتاب بخشیدن به خروج از رکود است افزود: خروج از رکود همیشه با سیاست‌های انبساطی اعم از سیاست‌های انبساط پولی و مالی همراه است اما ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که برای شرایط تورمی عمدتاً از سیاست‌های انقباضی برخوردار باشیم.

وی یادآور شد: بخش‌هایی که نیازمند انبساط و انقباض پولی و مالی هستند در سیاست‌های دولت تعیین شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت مصمم است در سال 1394 به تولید مسکن توجه کند گفت: برنامه دولت در سال جاری ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی است.

به نظر می رسد در صورتی که طی هفته های آتی وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن تصویب شود و از طرفی دولت اقدام به ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در سال جاری کند بازار مسکن به زودی شاهد رونق خواهد بود.

اخبار اقتصادی - نامه 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------