آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خدا را شکر که مسئولان مالیاتی کشور تاریخ نخوانده اند وگرنه از ریش و کلاه هم مالیات می گیرند

بسیاری از صاحبان کارگاه‌ها، مغازه‌داران، پیشه‌وران و اصناف گوناگون و حتی کارخانه‌داران از افزایش ناگهانی مالیات آن هم زمانی…

تبعات مصوبه نعمت‌زاده برای واردکنندگان خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

گویا تصمیم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندان به مذاق واردکندگان غیررسمی خودرو خوش نیامده و آنها دست از واردات کشیده‌اند. شاید هم دوست ندارند زیر پرچم واردکنندگان رسمی بیایند و حق‌السهمی از سود خود به آنها بپردازند. این را آمارهای گمرک در نخستین ماه سال جاری می‌گوید. واردات خودرو 66 درصد کاهش یافت.

پرونده رسمی شدن واردات خودرو یا همان الزام واردات تنها از سوی واردکنندگان رسمی را سال گذشته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم گشود.

او با ابلاغ دستورالعملی درخواست کرد که واردات خودرو تنها از کانال های رسمی باشد و واردکنندگانی مجاز به انجام واردات و ثبت‌سفارش باشند که حتما و حتما نام آنها در فهرست تائید شده وزارتخانه متبوعش باشد.

دیری نپایید که صدای واردکنندگان غیررسمی خودرو که تعدادشان کم هم نبود، بلند شد که آنها هم باید با این تجربه کاری، حق واردات خودرو داشته باشند، به خاطر همین وزیر صنعت، معدن و تجارت دوباره دستور داد که بازنگری در این آئین نامه صورت گیرد و در نهایت، به واردکنندگان غیررسمی هم اجازه واردات داده شود، اما به صوررت مشروط.

بعد هم دستورالعملی برای نحوه کار غیررسمی ها با رسمی ها تدوین و ابلاغ شد که البته مورد اعتراض دو طرف بود، چراکه به گفته نمایندگان واردکنندگان اعم از رسمی و غیررسمی، این دستورالعمل شفاف نبوده و نکاتی دارد که کار دو طرف را به چالش می‌کشد.

به همین دلیل بنا شد تا این دستورالعمل مورد بازنگری قرار گیرد و راه به سمتی برد که رضایت دو طرف را به دنبال داشته باشد؛ اما هنوز خبری نیست. خبری از آنکه این دستورالعمل به گونه ای ابلاغ شود که در نهایت به نفع دو طرف باشد.

شاید در این میان، مصرف کنندگان بیش از همه خوشحال شدند، چراکه بیشتر آنها با پرداخت پول های گزافی که به نمایشگاههای اتومبیل با واسطه های واردات خودرو می‌دادند، حتی ممکن بود ماشین صفر کیلومتر هم تحویل نگیرند یا آبشن هایی از روی آن برداشته شده باشد که در واقع از سوی کارخانه تولیدی بر روی خودرو نصب می شد، اما در کشورهای عربی به صورت غیرمجاز از روی خودرو برداشته می شد.

اما این همه داستان واردات خودرو نیست، چراکه واردکنندگان می‌گویند که کارشان با رکود مواجه شده و گرانی اندکی که بر روی قیمت خودروهای وارداتی پس از ابلاغ دستورالعمل بوجود آمده، مشتریانشان را کم کرده است.

این را هم از واردات خودرو در اولین ماه سال جاری هم به خوبی می توان فهمید. آمارها حکایت از آن دارد که واردات خودرو در نخستین ماه سال جاری، با 66 درصد کاهش مواجه شده و اگرچه خودرو سال گذشته، در صدر 5 کالای عمده وارداتی کشور قرار داشت، اما اسفندماه پارسال و درست بعد از ابلاغ آئین نامه، به رتبه دوم پس از گندم رسیده است، حال هم که حتی در فهرست ده کالای اول وارداتی کشور هم نیست.

جداول آماری گمرک می گوید که در ماه نخست امسال، خودرو به رتبه 15 جدول کالاهای عمده وارداتی رسیده است به نحوی که در فروردین ماه، 17 میلیون و 700 هزار دلار صرف واردات خودرو شده است. در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، 52 میلیون و 300 هزار دلار صرف واردات شده بود.

آمار گمرک حاکی از آن است که در نخستین ماه سال جاری 648 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده‌است که این آمار نشان می‌دهد واردات خوردرو به لحاظ تعدادی در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 73 درصد کاهش داشته‌است. در فروردین ماه سال گذشته، 2382 دستگاه خودرو وارد شده بود.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------