هدف فسادهاي دوره احمدي‌نژاد براندازي بود



اخبار,اخبار اقتصادی ,پول‌هاي كثيف

چند هفته اي است اصل موضوع «پول‌هاي كثيف» به حاشيه رانده شده و بحث و جدل بر سر آن است كه اصلا اين موضوع از سوي رحماني‌فضلي مطرح شده است يا خير؟ داستان از جايي شروع شد كه خود وزير كشور تغيير موضع بسيار محسوسي در اين خصوص نشان داد.

طرح اين موضوع كه 170 نماينده مجلس هشتم اين پول‌ها را براي هزينه‌هاي انتخاباتي خود دريافت كرده اند صدر اخباررسانه‌ها قرار گرفت، اما ششم ارديبهشت سال جاري بود كه عبدالرضا رحماني‌فضلي در مجلس شوراي اسلامي و در مقابل نمايندگان خشمگين قرار گرفت و گفت : در حوزه سیاسی این مسئله را مطرح کردم که اگر ما مراقب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که به دنبال پول‌های کثیف بوده محتاج به حامی هستند و حامی خود را در حوزه قدرت جست‌وجو می‌کنند و اگر هوشیار نباشیم امکان دارد تا این افراد از طرق مختلف در حوزه سیاسی منجمله از طریق انتقال قدرت که اين انتقال در قالب انتخابات صورت بگیرد اعمال نظر و اعمال نفوذ داشته باشند؛ البته این موضوع در همان روز از سوی رسانه‌های مختلف به گونه‌ای مطرح شد که هم ناقص، هم جهت‌دار وهم تحریف شده بود. يعني در نهايت رسانه‌ها مقصر شناخته شدند.


  طرح مبهم موضوع پول‌هاي كثيف
 اما روز گذشته كه در تالار فردوسي دانشگاه تهران ميزگردي با موضوع "بررسي علل پيدايش فساد اقتصادي در دهه‌هاي 70، 80 و 90 " مشاور رئيس جمهور باز هم اين موضوع را باز كرد. هرچند صحبت‌هاي صريح اكبر تركان هم در خصوص موضوع مطرح شده،  كه از آن به عنوان «پول‌هاي چرك» و «پول‌هاي آلوده» نام برد باز هم داراي ابهام بود.

 

  تركان در اين همايش مسئله را اينگونه مطرح كرد: «بسيار ديده شده است كه هزينه‌هاي انتخاباتي بيشتر از حقوق چهار سال نمايندگي در مجلس بوده است.»  همين صحبت آقاي مشاور اين پرسش را در ذهن تداعي كند كه او به نوعي حرف‌هاي رحماني فضلي وزير كشور را تكرار و تاييد كرده است اما وقتي خبرنگار قانون از او سوال كرد، آیا شما با طرح دوباره موضوع پول‌های کثیف و به قول خودتان «پول‌هاي چرك» دریافت پول توسط ۱۷۰ نماینده را كه پيش از اين مطرح و جنجال‌هايي را ايجاد كرده بود تایید می‌کنید؟ پاسخ داد: شما چطور اين برداشت را از صحبت‌هاي من كرديد؟ خير، من نمی‌دانم این نمایندگان پول گرفته‌اند یا نه!         


مشاور رئیس جمهور در پاسخ به پرسش ديگر «قانون» مبني بر اينكه باوجود اینکه وزارت کشور از اظهارات خود عقبگرد داشت اما شما در این نشست حرف‌های دیگری زدید و موضوع پول‌هاي كثيف و احتمال هزينه آن در انتخابات مجلس را دوباره مطرح كرديد ، اظهار داشت: من تنها دو پيشنهاد مطرح كرده‌ام.


مشاور رئیس جمهور گفت: تنها راه پیشگیری از ورود پول‌ کثیف به بحث انتخابات این است که هر نماینده بگوید از کجا پول گرفته و در کجا خرج کرده است.


   من مترجم وزير و آقاي نوبخت نيستم
تركان در پاسخ به سوال ديگر طرح شده از سوي «قانون» که چرا نوبخت در آخرين نشست خبري خود گفته بود ، منظور وزير كشور از پول‌هاي كثيف همان موضوع قاچاق 25 تا 30 ميليارد دلاري كالا بوده است،  تصريح كرد : من مترجم وزیر کشور و آقای نوبخت نیستم. در این مورد از خودشان بپرسید من تنها مسئول حرف‌های خودم هستم.


بر اساس اين گزارش،  اکبر ترکان در حاشیه «همایش صفرهای گمشده» که با همت انجمن اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد همچنين افزود: یک فردی اظهار کرده که من به این لیست پول‌هایی دادم برای اینکه بفهمیم این موضوع صحت دارد یا نه باید به فرد اظهارکننده مراجعه کنیم.


ترکان در پاسخ به سوال ديگري  مبنی بر اینکه چرا باوجود تاکید برخی از اعضای دولت بر وجود پول‌های کثیف وزیر کشور در جلسه علنی مجلس این موضوع را انکار کرد، تصریح کرد: تردیدی ندارم که افرادی که به نمایندگان و کاندیدا‌ها که برای انتخابات شورای شهر و چه انتخابات مجلس و دیگر انتخابات‌ها پول می‌دهند در بسیاری از موارد بعدا سراغ نمایندگان می‌آیند و انتظار دارند که این پول‌ها را برایشان جبران کنند.وی ادامه داد: شکی در این موضوع ندارم چراکه بسیاری از این موارد را با چشم خودم دیدم که برخی نمایندگان دست فردی را گرفته‌اند و به اتاق بنده آورده و سفارش می‌کنند که کار فلانی را راه بینداز بنابراین شک ندارم که این اتفاقات در کشور ما رخ می‌دهد.


ترکان با بیان اینکه تنها راه پیشگیری ورود پول‌های کثیف به بحث انتخابات این است که هر نماینده بگوید از کجا پول گرفته و در کجا خرج کرده، یادآور شد: چون برخی خرج‌ها نیز گیرهایی دارد. اگر قرار باشد برخی خرج‌هایی از نوع چلوکباب بدهند اشکال دارد و این خرج‌ها نابجاست. برای همین هر فرد باید بگوید از چه کسانی پول گرفته و کجا‌ها خرج کرده است.


در اين  همايش غلامحسين راغفر و بايزيد مردوخي دو تحليلگر اقتصادي نيز حضور داشتند.  مردوخي در خلال صحبت‌هاي خود كه درباره راهكارهاي مبارزه با فساد اقتصادي در ايران بود ضرب المثلي را مطرح كرد، او گفت: مي گويند «در جنگل داشتن يك وجب شاخ بهتر از نيم تر دم است» ؛ بهتر است دولت‌ها يك وجب شاخ را داشته باشند. اين تحليلگر اقتصادي با تاكيد بر اين نكته كه در هيچ كشوري اين‌طور نيست كه بتوان به راحتي با فساد اقتصادي مبارزه كرد و ريشه رانت را خشكاند توضيح داد: آنچه منشأ فساد مي شود توزيع رانت است و ضعف دولت‌ها اين است كه رانت را مطابق برنامه و هدف‌هاي اقتصادي و اجتماعي مورد قبول عامه مردم توزيع مي كنند؛ وقتي اين درآمد سرشار و بدون زحمت به صورت دلبخواه توزيع مي شود و توسعه هم به وجود نمي آورد همان جاست كه در اقتصاد رانت به وجود مي آورد.


او ادامه داد: بعضي‌ها به اشتباه مي گويند همين نفت است كه منشأ توسعه نيافتگي كشور شده است در حالي‌كه همين درآمدهاي نفتي مي تواند ابزاري براي ايجاد توسعه دركشور باشد. 


به گفته مردوخي دولت‌ها و به‌خصوص  دولت‌هاي منتخب كه با راي قاطع مردم بر سر كار مي آيند هميشه اين ضعف را دارند كه نمي خواهند از اقتدار خود در سياست‌هاي اقتصادي و آنچه موجب كاهش محبوبيت آنها مي شود استفاده كنند. 


وي به نكته ديگري اشاره كرد و توضيح داد: يكي ديگر از مشكلات تقابل ميان دو ديدگاه طرفداران بازار آزاد با افرادي است كه به سياست كنترل قيمت‌ها در بازار اعتقاد دارند. 


   افزايش بي‌سابقه درآمدهاي نفتي
«هدف فسادهاي اقتصادي دولت احمدي نژاد براندازي نظام سياسي بود». اين مطلبي است كه بعد از سخنراني بايزيد مردوخي ، حسين راغفر در اين همايش عنوان كرد و البته دولت احمدي نژاد را تبهكار خطاب كرد.  


وي سخنان خود را با اين توضيح آغاز كرد كه هرگاه در دولتي درآمدهاي نفتي افزايش داشته است شاهد رونق اقتصادي در آن مقطع بوده ايم؛ اما همزمان شاهد شكل‌گيري يك فساد ملايم هم بوده ايم.  وي ادامه داد : اين روند را تا پيش از فعاليت دولت‌هاي نهم و دهم در ايران شاهد بوده ايم، اما اتفاقي كه در اين دو دولت رخ داد اين بود كه درآمدهاي نفتي به صورت بي سابقه اي افزايش پيدا كرد، 56 درصد از كل درآمدهاي ارزي ايران ازسال  1338 تا  پايان 1391 در اين هشت ساله اتفاق افتاده است. 

 

به گفته راغفر در اين سال‌ها نه تنها شاهد رونق نسبي در اقتصاد نبوديم كه ركود عميقي را نيز تجربه كرده‌ايم. مورد ديگر اين بود كه به جاي آن فساد ملايمي كه همواره وجود داشت شاهد فساد بي سابقه در تاريخ ايران بوده ايم؛ غارت منابع ملي را هيچگاه به اين شكل واضح و عريان تجربه نكرده بوديم. 


راغفر تاكيد كرد: آثار شكل گيري اين فساد وقاحت را به حدي رساند كه مرزهاي اخلاقي در نظام اداري ايران فرو ريخت و قباحت فساد به اقلام خيلي درشت در اقتصاد محدود شد.

 

اخبار اقتصادی - قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------