مذاکره کنندگان هسته ای به چه کالاهایی نیاز دارند؟ / صادرات ایران به 1+5



اخبار,اخبار اقتصادی , برنامه هسته ای ایران

کشورهای بسیاری از جمله گروه 5+1 همواره ایران را به عنوان یکی از شرکای بالقوه خود در تبادلات تجاری قلمداد می کنند حتی در شرایطی که روابط سیاسی و دیپلماتیک دچار چالش های فراوانی باشد؛ گواه این سخن واردات مواد خام معدنی از ایران توسط کشورهای طرف مذاکره هسته ای طی سال گذشته است.

درعرصه تجارت بین الملل از ایران به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مواد خام  نام برده می شود. معادن و ذخایر زیرزمینی ایران از جمله منابعی است که کشورهای صاحب تکنولوژی به محصولات آن نیاز داشته و طی سال های اخیر با سوء استفاده از شرایط تحریم و ضعف داخلی کشور در خصوص فراوری مواد خام، حجم بالایی از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص دادند. چین از جمله کشورهایی است که در بین 6 کشور مذاکره کننده هسته ای بیشترین حجم خرید مواد خام را به خود اختصاص داده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی, برنامه هسته ای ایران


ارزش دلاری صادرات به کشورهای 1+5
اما در بخش ارزش دلاری صادرات غیر نفتی سال گذشته به کشورهای گروه 1+5 میتوان گفت ارزش کل صادرات کشور ما به این 6 کشور حدود نیمی از ارزش دلاری واردات بود.

در بخش ارزش دلاری صادرات نیز چین با خرید بیش از 9 میلیارد دلار کالا مقام اول و پس از آن کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا به ترتیب با ارزش دلاری 354 میلیون دلار ، 296 میلیون دلار، 73 میلیون دلار، 31 میلیون دلار و 195 هزار دلار در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , برنامه هسته ای ایران

 
وزن صادرات به کشورهای 1+5
وزن کالاهایی که به این 6 کشور صادر شده است طی سال گذشته حدود 30 میلیون تن بود. چین با خرید بیش از 29 میلیون تن کالای ایرانی بیشترین وزن کالا در صادرات غیر نفتی این کشورها را به خود اختصاص داده است. وزن کالاهای صادر شده سال گذشته به کشور روسیه 791 میلیون تن، انگلیس 71 میلیون تن، آلمان 65 میلیون تن، فرانسه 37 میلیون تن و آمریکا کمتر از 500 تن بود.

از کالاهای صادر شده به این کشورها می توان به مواردی همچون سنگ آهن، متانول و پروپان صادر شده به چین اشاره کرد. کشور آلمان سال گذشته بیشترین کالایی که از ما خریداری کرده است روده، امعا و احشاء حیوانات ، فرش و کف پوش پشمی و پسته با پوست و مغز پسته بود.


اما انگلستان از محصولات آهن و فولاد و فرش و نورد و فلزات ایران خرید داشته است. از صادرات غیر نفتی طی سال گذشته به کشورهای روسیه و فرانسه و آمریکا مواردی همچون انواع کشمش، فرش و کف پوش های پشمی، سیمان، خیار و خیارترشی و پسته را می توان نام برد.

اخبار,اخبار اقتصادی, برنامه هسته ای ایران

 

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------