هر که توانایی کار کردن دارد باید از دریافت یارانه محروم شود!



اخبار,اخبار اقتصادی , دریافت یارانه

کسانی که از سوی دولت نیازمند تشخیص داده نشده‌اند یارانه‌شان قطع می‌شود؛ دارندگان املاک، کسانی که سفر خارجی رفته‌اند و موارد دیگری از این دست از سوی دولت حذف شده‌اند. اکنون کسی نمی‌تواند بگوید من سفر خارجی رفته‌ام، ولی نیاز به یارانه دارم یا فقیرم، کسی این را نمی‌پذیرد.

هر چه‌ از آغاز سال می‌گذرد، صحبت‌ها از حذف یارانه قشرهای مرفه بیشتر می‌شود؛ اما آمارهای داده شده در این زمینه زیاد موثق نیست و گاهی خبر از حذف چهار میلیون یارانه‌بگیر و گاه‌ شش میلیون نفر شنیده و پس از مدت کوتاهی، خبر‌ها تکذیب می‌شود.

به گزارش تابناک، ‌دولت کار حذف یارانه‌بگیران را در دستور کار خود قرار داده‌ و به‌‌ تشخیص خود، قشرهایی را از دریافت یارانه محروم می‌کند؛ حال شاید این افراد ‌کسانی باشند که به سفر خارجی رفته‌اند و یا‌ از تمکن مالی خوبی برخوردار‌ند؛ البته گاه‌ نیز دیده شده‌ که برخی از کم‌در‌آمد‌ها نیز از جمله کارگران‌ به تیر دولت گرفتار آیند!

اما در این میان، ادعای برخی‌ نمایندگان بیش از هر چیز دیگری جالب به نظر می‌آید، به گونه‌ای که یکی از نمایندگان اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین ادعای خود می‌گوید، هر ‌که توانایی کار کردن دارد، باید از دریافت یارانه محروم شود. نکته اینجاست که گویا این نماینده از وضعیت کار در ایران بی‌اطلاع است.

به گفته بسیاری از کار‌شناسان امروز در هر خانواده‌ای دست‌کم یک یا دو جوان تحصیل‌کرده بیکار وجود دارد، که حتی حاضرند در پایین‌ترین سطح ممکن مشغول کار شوند، اما از همین حداقل‌ها هم محروم هستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده‌ای است که این موضوعات را مطرح می‌کند و‌ در گفت‌و‌گوی خود با تابناک یادآور می‌شود: تکالیف دولت مشخص است و دولت باید مطابق قانون بودجه سال ۹۴، اقدام به حذف برخی یارانه‌بگیران کند؛ حال اینکه چه گروه‌هایی و چگونه باید حذف شود، از اختیارات دولت است.

این نماینده مجلس ‌در پاسخ به اینکه آیا مجلس بر روند حذف یارانه بگیران نظارت دارد، گفت: مجلس قطعاً بر روند حذف یارانه‌ها نظارت دارد و اولین گزارش رسمی که در این زمینه به دست نمایندگان برسد، ‌بررسی ‌خواهد شد؛ اما از آنجایی که گزارش‌ها معمولا ‌سه ماهه است تا کنون چیزی به مجلس نرسیده ‌است، ولی برخی گزارش‌های شفاهی در کمیسیون و صحن علنی در باره حذف یارانه‌ها داده شده است.

وی با بیان اینکه می‌دانیم دولت شروع به حذف یارانه‌ها کرده، ‌گفت: کسانی که از سوی دولت نیازمند تشخیص داده نشده‌اند یارانه‌شان قطع می‌شود؛ دارندگان املاک، کسانی که سفر خارجی رفته‌اند و موارد دیگری از این دست از سوی دولت حذف شده‌اند. اکنون کسی نمی‌تواند بگوید من سفر خارجی رفته‌ام، ولی نیاز به یارانه دارم یا فقیرم، کسی این را نمی‌پذیرد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: البته کارگران حسابشان جداست، چون شاید عده‌ای ‌‌برای کار به خارج از کشور سفر کرده‌اند، ولی کسانی که سفر می‌کنند و کالای چمدانی وارد می‌کنند، جزو این قشرها به حساب نمی‌آیند، چون به هر ترتیب تاجر هستند و در یک کلام باید بگویم فقط باید به سمت افراد تحت پوشش مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد.

این نماینده گفت: به غیر از این به هیچ کس دیگری نباید یارانه داد، اگر کسی می‌تواند کار کند باید کار کند، اگر هم کار نیست برود و از بیمه حقوق بیکاری دریافت کند. یارانه مال قشرهای کم درآمد است و اینکه همه یارانه بگیرند، کار اشتباهی است و ما باید کمک کنیم تا حذف شود.

وی در پاسخ به اینکه جمعیت زیادی از جوانان در کشور بیکارند و جمع بسیاری از تحصیل کرده‌ها در انتظار کارند به طوری که در حال تبدیل شدن به یکی از بحران‌های اجتماعی است، گفت: این در قانون تأمین اجتماعی دیده شده ‌و برای جوانی که متقاضی کار است و حاکمیت نمی‌تواند برای وی کار ایجاد کند، باید به وی مزد پرداخت کرد تا زمینه کار برای وی فراهم شود.

این در حالی است که شرایط پرداخت حقوق بیکاری به گونه‌ای است که شامل همگان نمی‌شود. با توجه به قوانین موجود، تنها به کسانی در کشور حقوق بکیاری تعلق می‌گیرد که دست‌کم شش ماه قبل از بیکاری حق بیمه آن‌ها پرداخت شده باشد؛ بنابراین، حقوق بیکاری شامل فارغ‌التحصیلانی که هرگز کار کردن واقعی را تجربه نکرده‌اند، نمی‌شود.

از سوی دیگر، یکی از مشکلات کنونی این است که حتی به افرادی که قبلاً تجربه کار ‌نیز داشته‌اند، بیمه بیکاری پرداخت نمی‌شود و دولت اعتباراتی را ‌که برای این موضوع در نظر گرفته ،‌صرف موارد دیگر می‌کند.

بر پایه این موارد به نظر می‌رسد این که ‌گفته‌اند کسانی که می‌توانند کار کنند، ‌کار کنند و یارانه به این افراد داده نخواهد شد، شاید در حرف کار آسانی باشد، اما ‌باعث از بین رفتن حق بسیاری از مردم آسیب دیده خواهد شد که در ‌‌نهایت می‌تواند به ضرر خود دولت تمام شود.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------